Μα τι περιπέτεια! - Η Mercedes μπαίνει στην προσοδοφόρα αγορά των pick-up, με ένα πολλά υποσχόμενο μοντέλο που θέλει να συνδυάσει τις σκληροτράχηλες δυνατότητες με την χαρακτηριστική πολυτέλεια του «αστεριού».
Ζούμε στην εποχή ενός pick-up boom; Δεν θα το λέγαμε, και εξηγούμαστε: Ο αριθμός των νεών μοντέλων στην κατηγορία αυξάνεται σταθερά, αλλά όχι απότομα. Αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας: Είναι ότι η Mercedes τολμά μια νέα κίνηση, ένα θαραλλέο άνοιγμα και πηγαίνει στις αγορές της Νότιας Αμερικής και της Αφρικής. Αυτές είναι κάποιες από τις μεγαλύτερες αγορές, οι οποίες έχουν το εμπορικό «έδαφος» για επιτυχία στα μεσαία pick-ups. Σε αντίθεση με το Amarok της VW που παρουσιάστηκε πριν 7 χρόνια και ήταν σχεδιασμένο από το μηδέν, η Mercedes δεν τόλμησε να δημιουργήσει κάτι νέο, αλλά ανέπτυξε μια ήδη υπάρχουσα πλατφόρμα, με κυρίαρχο στοιχείο το πλαίσιο τύπου «σκάλας» που υπόσχεται μεγάλη αντοχή στα...εργατικά βάρη. Όμως, επενέβη σε μεγάλο βαθμό στην πλατφόρμα αυτή, ειδικά όσον αφορά το αμάξωμα, τις ρυθμίσεις και τις αναρτήσεις, με αποτέλεσμα το X-Class να παρουσιάζει τον δικό του, πολυτελή θα λέγαμε, χαρακτήρα -που θυμίζει έντονα τα επιβατικά αυτοκίνητα της φίρμας από την Στουτγκάρδη.
Θέλοντας να ανταγωνιστεί τόσο το Amarok, όσο και το Navara αλλά και το πολλά υποσχόμενο, νέο Renault Alaskan, η Mercedes επιτίθεται πρώτα στο επίπεδο των χώρων. Σύμφωνα με τα δεδομένα που δημοσιεύει ο Γερμανός κατασκευαστής, η καμπίνα της X-Class –που θα είναι διαθέσιμο μόνο σε επιλογή διπλοκάμπινου με 4 πόρτες- είναι φαρδύτερη στο εσωτερικό της από τον ανταγωνισμό. Για να γίνει αυτό, ολόκληρος ο κλωβός της καμπίνας μετατράπηκε κατάλληλα και οι εξωτερικές του γραμμές ακολούθησαν τις αλλαγές. Η τελική διαφορά δεν είναι πολύ μεγάλη, αλλά στο εμπρός μέρος κάθεσαι με περισσή άνεση και αυτό φαίνεται. Πίσω, η Mercedes αντιμετώπισε το κλασικό πρόβλημα των pick-ups να κλείνουν τα γόνατα των επιβατών σε άβολες γωνίες, με ένα ψηλότερο κάθισμα. Δυστυχώς, αυτό με τη σειρά του περιορίζει τον χώρο προς τα πάνω για τα κεφάλια των επιβατών, παρά το γεγονός ότι η καμπίνα είναι συνολικά αρκετά ψηλή. Κάτι που μάλλον μας απογοήτευσε είναι η ποιότητα των υλικών του εσωτερικού. Για μια Mercedes και για το επίπεδο τιμής του, το X-Class δεν έχει να επιδείξει καλά υλικά στην καμπίνα του. Σίγουρα περιμέναμε κάτι παραπάνω σε αυτό τον τομέα.
Για τις πρώτες δοκιμές, μόνο η κορυφαία τετρακύλινδρη έκδοση X 250 d με το αυτόματο κιβώτιο ήταν διαθέσιμη και, μιλώντας για κινητήρες, αξίζει να αναφέρουμε ότι στο ντεμπούτο της, η Χ-Class θα είναι διαθέσιμη με 3 επιλογές μονάδων. Αυτές είναι, εκτός από την έκδοση X 250d της δοκιμής -με τετρακύλινδρο κινητήρα των 2,3 λίτρων, δύο turbo και απόδοση 190 ίππων- η Χ 220 d, που θα φέρει τον ίδιο κινητήρα με ένα turbo και 161 ίππους και μια ακόμη έκδοση με μοτέρ βενζίνης, που θα αποδίδει 165 ίππους. Κατά την παρουσίαση του μοντέλου είχε ανακοινωθεί μάλιστα ότι, στα μέσα του 2018, θα διατεθεί η έκδοση X350d, με κινητήρα V6 255 ίππων και 550 Nm ροπής, που θα συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων, μόνιμη τετρακίνηση και 5 driving modes. Οι ιθύνοντες της Mercedes λένε ότι, μόλις αυτή η έκδοση παρουσιαστεί, θα είναι «το καλύτερο αυτοκίνητο της κατηγορίας». Ίδωμεν...
Πίσω στη δική μας X 250 d, o κινητήρας των 2.3 λίτρων, λειτουργεί ικανοποιητικά και συνεργάζεται αρμονικά με το αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων, που επίσης παράγεται από την γαλλική εταρεία. H X-Class «στρώνει» καλά τα 190 άλογά της στην άσφαλτο και ξεκινά πολύ γρήγορα από στάση. Σε ανηφορικά κομμάτια, προσέξαμε ότι το αυτόματο κιβώτιο μοιάζει κάπως αναποφάσιστο στις χαμηλότερες σχέσεις. Πιο αναλυτικά για το σύστημα μετάδοσης, στις βασικές εκδόσεις, η X-Class θα είναι διαθέσιμη με μόνο πίσω κίνηση, ενώ όποιος επιθυμεί μπορεί να την αποκτήσει με το γνωστό 4Matic σύστημα τετρακίνησης, που θα προσφέρει επίσης «κοντές» σχέσεις και μπλοκέ κατΆ επιλογήν πίσω διαφορικό. Αργότερα θα ακολουθήσει, όπως λέει η εταιρεία, ένα ακόμα πιο εξελιγμένο σύστημα μετάδοσης το οποίο πρώτη φορά θα δούμε στην έκδοση X 350d και θα είναι σχεδιασμένο για ακόμη πιο ακραία χρήση εκτός δρόμου.
Στην κύλιση, το πολυτελές pick-up ρολάρει σαν να ήταν ένα από τα επιβατικά αυτοκίνητα της φίρμας. Η Mercedes έχει εμφατικά δώσει το δικό της στοιχείο στην ηχομόνωση –μια αίσθηση άμεσα αντιληπτή στο αυτί. Απόλυτη επιτυχία χαρακτηρίζουμε και την απόδοση του πλαισίου και των αναρτήσεων : Τα 4 ελικοειδή ελατήρια της X-Class καταπίνουν σεβαστά τις ανωμαλίες του εδάφους, μόνο στις πολύ ψιλές ανωμαλίες της τραχιάς ασφάλτου φαίνεται ότι χρειάζεται ακόμα δουλειά. Σε πιο δυναμική οδήγηση, η συμπεριφορά εξακολουθεί να είναι συνολικά πολύ καλή. Εδώ φαίνεται ο αντίκτυπος της απόφασης της Mercedes, να προσφέρει τις X-Class που προορίζονται για την ευρώπη, με απόσταση από το έδαφος στα 200 χιλιοστά -20 χαμηλότερα από ότι στις άλλες αγορές.
Επειδή όμως το X-Class δεν παύει να είναι ένα Pick-Up μοντέλο, να αναφέρουμε ότι η Mercedes κάνει λόγο για ωφέλιμο φορτίο μέχρι τον 1,1 τόνο και δυνατότητα έλξης μέχρι και 3,5 τόνους, με τη γωνία προσέγγισης εμποδίου να ανέρχεται στις 20,4 μοίρες. Τέλος, ο αγοραστής μπορεί να επιλέξει την X-Class του με απόσταση 220 χιλιοστών αντί 200 από το έδαφος.
Συμπέρασμα
Αν συγκρίναμε τα pick-up με τα δεδομένα των αυτοκινήτων, η Mercedes X-Class θα μπορούσε να εντυπωσιάσει, με τα επίπεδα άνεσης που προσφέρει.