Μεγάλο σε διαστάσεις, με θηριώδη κινητήρα και με εξαιρετικούς χώρους, το Ford Explorer περνάει τον Ατλαντικό και ρίχνει το γάντι σε καταξιωμένους στην κατηγορία αντιπάλους.
Στην Αμερική, στη χώρα του πλεονασμού, του «μεγάλου» του φαίνεσθαι και του επιβλητικού, δεν είναι παράξενο το ότι «ευδοκιμούν» μοντέλα όπως το θηριώδες Ford Explorer. Το XL SUV είναι όλα όσα φαντάζεται κανείς αντικρίζοντας το, αλλά και κάτι παραπάνω, το οποίο δεν είναι ορατό δια γυμνού οφθαλμού. O εξερευνητής διαθέτει επαρκέστατους χώρους, καλή και άνετη οδική συμπεριφορά όπως αρμόζει σε ένα οικογενειακό αυτοκίνητο, αλλά είναι και οικονομικός καθότι υβριδικός. Λόγω μήκους κατατάσσεται στην ίδια κατηγορία με την Mercedes GLE, το Audi Q7 ή την BMW X5.
Σχεδιαστικά το Ford Explorer χαρακτηρίζεται από τις πολλές γωνίες, τις ακμές και τις αυστηρές γραμμές, στοιχεία τα οποία και συμβάλλουν τη δημιουργία ενός επιβλητικού συνόλου, το οποίο κρύβει έντεχνα τον μεγάλο του όγκο. Με μήκος πάνω από 5 μέτρα και πλάτος 2 μέτρα και ύψος 1,78, οτιδήποτε άλλο εκτός από την αφθονία των χώρων στο εσωτερικό θα προξενούσε απλά εντύπωση. Οι παρεχόμενοι χώροι είναι απλά τεράστιοι, ενώ ακόμη και η τρίτη σειρά καθισμάτων έχει λόγο ύπαρξης εν αντιθέσει με άλλα SUV, καθώς σε αυτή μπορούν να φιλοξενηθούν χωρίς περιορισμούς ενήλικες επιβάτες. Η εν λόγω σειρά καθισμάτων, η οποία διατίθεται στην Αμερική χωρίς πρόσθετη χρέωση, βυθίζεται ηλεκτρικά εφόσον δεν χρησιμοποιείται.
Με την χειροκίνητη αναδίπλωση και της 2ης σειράς καθισμάτων ο χώρος αποσκευών εκτοξεύεται από τα 515 λίτρα στο εξωπραγματικό νούμερο των 2.274 λίτρων. Η αισθητική στο εσωτερικό είναι αυτή που περιμένει κανείς από ένα αυτοκίνητο που κατασκευάζεται στην Αμερική δηλαδή λιτή, αλλά όμορφη σε γενικές γραμμές, η εργονομία καλή, το ο ίδιο και η συναρμογή. Το Cockpit είναι μοντέρνο και ψηφιακό, αλλά με κάπως παρωχημένο χειρισμό, η οθόνη αφής μεγάλη και στο σωστό ύψος.