Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos
Τα ταμπούρα επιστρέφουν σε πολλά καινούργια και υπάρχει λόγος!
2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Τα ταμπούρα επιστρέφουν σε πολλά καινούργια και υπάρχει λόγος!

18/4/2024

Τα παλιά αυτοκίνητα είχαν μπρος-πίσω ταμπούρα, ενώ με τα χρόνια σχεδόν εξαφανίστηκαν
Ηλεκτροκίνηση & η σκόνη από το φρενάρισμα των δισκόφρενων οι λόγοι που επιστρέφουν
Ίδια λογική αλλά αντίθετη λειτουργία. Δεν σφίγγουν το φρένο αλλά το πιέζουν προς τα έξω
Αντέχουν για πολλά χλμ. αλλά δε φρενάρουν το ίδιο δυνατά

Τα παλιά αυτοκίνητα είχαν μπρος-πίσω ταμπούρα, ενώ με τα χρόνια σχεδόν εξαφανίστηκαν

Τα ταμπούρα είναι ο πρώτος τύπος φρένων που μπήκε μαζικά στα αυτοκίνητα, αρκετά πριν τα δισκόφρενα. Παλιότερα τα αυτοκίνητα είχαν σε όλους τους τροχούς ταμπούρα, ενώ με το περασμα των ετών, όλο και περισσότερα μοντέλα είχαν αρχικά στους εμπρός τροχούς δισκόφρενα. Και πάνω που βρεθήκαμε στην εποχή που τα ταμπούρα εξαφανίστηκαν και από τον πίσω άξονα σε όλο και περισσότερα μοντέλα, ή τα βρίσκαμε μόνο στις «βασικές» τους εκδόσεις εξοπλισμού, σήμερα φαίνεται πως αυτό αλλάζει εκ νέου, καθώς τα βλέπουμε στον πίσω άξονα όλο και περισσότερων νέων μοντέλων, ακόμα και σε καλές εκδόσεις εξοπλισμού.

Ηλεκτροκίνηση & η σκόνη από το φρενάρισμα των δισκόφρενων οι λόγοι που επιστρέφουν

Η επιστροφή τους στα καινούργια αυτοκίνητα σχετίζεται και με τον εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης, καθώς το «φρενάρισμα» με τον ηλεκτροκινητήρα (σε ηλεκτρικά και υβριδικά), μειώνει το «βάρος» που πέφτει στο σύστημα των φρένων για την ακινητοποίηση του αυτοκινήτου. Αλλοι λόγοι είναι η μείωση του κόστους κατασκευής και οι λιγότεροι ρύποι που παράγουν, καθώς η σκόνη από τα τακάκια των δισκόφρενων που βρίσκουμε στις ζάντες επιβαρύνει την ατμοσφαιρική ρύπανση των πόλεων.


Επάνω βλέπουμε το κυλινδράκι, αριστερά-δεξιά τα δύο φερμουίτ και πάνω-κάτω τα δύο ελατήρια επαναφοράς.

Επάνω βλέπουμε το κυλινδράκι, αριστερά-δεξιά τα δύο φερμουίτ και πάνω-κάτω τα δύο ελατήρια επαναφοράς.

Ίδια λογική αλλά αντίθετη λειτουργία. Δεν σφίγγουν το φρένο αλλά το πιέζουν προς τα έξω

Στα δισκόφρενα, η δισκόπλακα που είναι βιδωμένη στο άκρο του τροχού, «μαγκώνει» όταν πατάμε φρένο από μια δαγκάνα με τακάκια και στις δύο πλευρές της και έτσι το αμάξι σταματάει. Στα ταμπούρα παρότι η φιλοσοφία είναι ίδια, η λειτουργία είναι ακριβώς ανάποδη.

Πιο συγκεκριμένα έχουμε ένα μεταλλικό τύμπανο (ταμπούρο) βιδωμένο στο άκρο του τροχού, που στην εσωτερική του πλευρά έχει δύο φερμουίτ (αντίστοιχο υλικό τριβής με τα τακάκια των δισκόφρενων), τα οποία όταν πατάμε φρένο πιέζονται από τα «κυλινδράκια» των φρένων (σαν μικρές υδραυλικές πρέσες) προς τα έξω, πιέζοντας τα εσωτερικά τοιχώματα του ταμπούρου.

Αντέχουν για πολλά χλμ. αλλά δε φρενάρουν το ίδιο δυνατά

Σε απόδοση τα δισκόφρενα είναι ανώτερα και αυτός είναι και ο λόγος που οι κατασκευαστές εδώ και δεκαετίες τα τοποθετούν ως στάνταρ στον μπροστινό άξονα, που δέχεται περίπου το 80% της δύναμης φρεναρίσματος. Όμως τα ταμπούρα είναι πολύ πιο ανθεκτικά και αντέχουν πολλά περισσότερα χρόνια χωρίς κάποια συντήρηση.

Μπορεί να αντέξουν ακόμα και 10+ χρόνια, όποτε και θα χρειαστούν αλλαγή τα φερμουίτ, τα αντίστοιχα τακάκια δηλαδή των ταμπούρων, ενώ η βασική «ζημιά» που μπορεί να προκύψει είναι να αρχίσει να χάνει το κυλινδράκι του τροχού υγρά ή να «τα παίξει» και να σταματήσει να δουλεύει.

Αλλη πιθανή ζημιά είναι να σπάσει το ελατήριο επαναφοράς, με αποτέλεσμα να μην επιστρέφουν τα φερμουίτ στην αρχική τους θέση όταν αφήνουμε το πεντάλ φρένων, με αποτέλεσμα να φρενάρει συνεχόμενα.

Η συντήρησή τους περιλαμβάνει ανά 2 ή και 3 ετήσια service, ο μηχανικός να λύνει το ταμπούρο για να ελέγξει αν υπάρχει φθορά στα κυλινδράκια, αλλά και πόσο «ψωμί» έχουν τα φερμουίτ. Από κει και πέρα, ένα απλό καθάρισμα, για να φύγει η σκόνη από τα φερμουίτ και η λίπανση των κινούμενων μερών αρκεί.

Σε αντίθεση με τις δισκόπλακες που μπορεί να θέλουν αλλαγή ακόμα και στις 30.000 χλμ., ένα ταμπούρο μπορεί να μην αλλαχθεί ποτέ στην διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου, ενώ και τα τακάκια των δισκόφρενων φθείρονται πολύ πιο γρήγορα από τα φερμουίτ. Αυτός άλλωστε είναι και ένας από τους λόγους που προτιμούνται στα βαρέα οχήματα.

Τέλος, συμπτώματα που δείχνουν προβληματική λειτουργία, είναι η μεγαλύτερη διαδρομή στο πεντάλ των φρένων, μεταλλικό τρίξιμο από τον πίσω άξονα που ίσως δείχνει ότι τα φερμουίτ χρειάζονται αλλαγή και η αίσθηση ότι στο φρενάρισμα το αυτοκίνητο ελαφρώνει παραπάνω απ`ότι συνήθως το πίσω μέρος του.

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις