Γιατί το αυτοκίνητο έχει 14 φορές πιο περίπλοκο λογισμό από αεροπλάνο;
Όταν μπαίνεις στο αμάξι και θες να συνδέσεις με Bluetooth το κινητό σου, χρειάζεται να δώσεις πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα σου. Είναι στο πλαίσιο της προστασίας των προσωπικών σου δεδομένων τα οποία πρέπει να προστατεύονται. Από τον Ιούλιο του 2024, μάλιστα, είναι υποχρεωτικό κάθε νέο αυτοκίνητο να έχει anti-virus.
Σαρώνουν οι κλοπές προσωπικών δεδομένων στα αυτοκίνητα
Όταν συνδέεις το κινητό με το αυτοκίνητο, εσύ ο ίδιος επιτρέπεις (αν θες) την πρόσβαση. Σκέψου ότι όσα συζητάς με την οικογένεια και τους φίλους σου, τα μαθαίνει το αυτοκίνητό σου. Σύμφωνα με το ίδρυμα Mozilla, το οποίο μεταξύ άλλων, καταπιάνεται και με την διαχείριση προσωπικών δεδομένων από διάφορες εταιρείες, το αυτοκίνητο είναι η χειρότερη κατηγορία προϊόντων στην ιδιωτικότητα. Αυτό το πρόβλημα ονομάζεται «Car Hacking», και σχετίζεται την κακόβουλη ενέργεια στο λογισμικό ενός αυτοκινήτου με στόχο τη φθορά, την απώλεια ελέγχου από τον ιδιοκτήτη (η ένταση του ραδιοφώνου αυξομειώνεται μόνη της, τα παράθυρα ανοιγοκλείνουν μόνα τους) ή την πλήρη καταστροφή του οχήματος.
Από τον Ιούλιο του 2024 είναι υποχρεωτικό το anti-virus σε κάθε καινούργιο αυτοκίνητο
Με στόχο να αντιμετωπιστεί ο παραπάνω κίνδυνος η κυβερνοασφάλεια γίνεται υποχρεωτική σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα. Η συγκεκριμένη απόφαση εφαρμόζεται σε όλα τα νέα μοντέλα που παράγονται από τον Ιούλιο του 2024. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπίσει συγκεκριμένη νομοθεσία (Ιούλιος 2022), η οποία αποσκοπεί στην υψηλού επιπέδου ασφάλειας στον ασφάλεια δικτύου και πληροφοριών (NIS2) σε ολόκληρη την Ε.Ε..
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές εξαρτημάτων, οφείλουν να διασφαλίζουν ότι τα οχήματα και τα gadgets τους περιλαμβάνουν ένα αποτελεσματικό σύστημα διαχείρισης της κυβερνοασφάλειας (CSMS) και λειτουργίες ασφαλείας για ενημερώσεις firmware μέσω ασύρματης σύνδεσης. Ουσιαστικά μιλάμε για έναν τύπο «anti-virus», σαν αυτόν που έχουμε στον υπολογιστή ο οποίος και θα προφυλάσσει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα μας. Και θα εξασφαλίζει την ασφάλεια του οχήματος στο δρόμο. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα ενσωματώνουν τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης (Διατήρηση στη λωρίδα κυκλοφορίας, Αυτόματο φρενάρισμα μόλις «βλέπει» πεζό ή ποδηλάτη κ.ά.). Αυτά τα συστήματα λειτουργούν αυτοματοποιημένα, οπότε αν ένας χάκερ μπλοκάρει το αυτοκίνητο, αυτός είναι που τελικά οδηγεί το αυτοκίνητο (π.χ. Tesla Autopilot).
Σύμφωνα με διεθνή έρευνα το αυτοκίνητο είναι η χειρότερη κατηγορία στην υποκλοπή προσωπικών δεδομένων (Car-Hacking).
Όσο φορτώνεις το σύστημα ψυχαγωγίας και ενημέρωση, τόσο δυσκολότερο είναι να προστατεύσεις τα προσωπικά δεδομένα
Τώρα το θεωρείς δεδομένο, αλλά στο παρελθόν δεν υπήρχε καν σαν σκέψη ο φωνητικός έλεγχος. Σήμερα πολλά μοντέλα αναγνωρίζουν περισσότερες από μία φωνές! Κάθε σύστημα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης υποστηρίζει ολοένα και περισσότερες υπηρεσίες, ενώ την ίδια στιγμή αυξάνονται και τα συστήματα υποβοήθησης και ασφάλειας. Στο προσεχές μέλλον τα αυτοκίνητα θα επικοινωνούν μεταξύ τους και με τα συστήματα κυκλοφορίας μέσω τεχνολογίας V2X (vehicle to everything) και θα διαχειρίζονται αυτόνομα τις δικές τους πλατφόρμες λογισμικού για να διατηρούν τα πάντα ενημερωμένα.
Αν σας φαίνονται πολύπλοκα και δυσνόητα όλα τα παραπάνω, σκεφτείτε πόσο δύσκολο είναι τα... προστατέψεις. Η λειτουργία Over-the-air (OTA), κατά την οποία το λογισμικό του αυτοκινήτου ενημερώνεται εξ αποστάσεως μέσω ασύρματου διαδικτύου ή δικτύου cloud, είναι ένας μόνο τομέας που θα μπορούσε να είναι ευάλωτος σε πιθανή επίθεση. Δείγμα της πολυπλοκότητας κάθε λογισμικού αυτοκινήτου είναι η αναφορά της Continental, σύμφωνα με την οποία ένα μέσο όχημα διαθέτει 100 εκατομμύρια γραμμές κώδικα. Αντιθέτως, ένα αεροσκάφος Boeing 787 Dreamliner έχει «μόλις» 7 εκατομμύρια. Κάτι λογικό, θα πούμε, γιατί στο αυτοκίνητο υπάρχουν πολλές περισσότερες προϋποθέσεις: φανάρια, πεζοί, ποδηλάτες, δρόμοι. Το αεροσκάφος, όσο απλοϊκό κι αν ακουστεί, πρέπει να... προσγειωθεί και να απογειωθεί.
Αυτή η πολυπλοκότητα φέρνει και μεγαλύτερο κόστος κυβερνοασφάλειας. Μόλις το 2022 η αξία της κυβερνοασφάλειας ξεπέρασε τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, νούμερο που θα εκτοξευτεί στα 16,4 δις το 2031 (πρόβλεψη Research and Markets). Εξαιτίας του μεγάλου κόστους, άλλωστε, σταμάτησε και η παραγωγή του Volkswagen e-Up! που θεωρήθηκε ασύμφορο να προσαρμοστεί στους νέους κανόνες της κυβερνοασφάλειας. «Για να το διατηρήσουμε στην παραγωγή το e-Up θα έπρεπε να ενσωματώσουμε μια εντελώς νέα ηλεκτρονική αρχιτεκτονική. Αυτό θα ήταν πολύ ακριβό. Έτσι, είναι προτιμότερο να σχεδιάσουμε άμεσα ένα νέο αυτοκίνητο»
Σελ. 2 | Η δουλειά που κάνει η LG & το τέλος εποχής του VW Up! |