Λένε τα νέα παιδιά «αντίο» στα αυτοκίνητα ή πρόκειται για μύθο;
7/10/2024
Χαμηλοί μισθοί + υψηλές τιμές => η Gen Z λέει όχι στα αυτοκίνητα.
Σημαντικότερο κριτήριο αγοράς η τιμή του αυτοκινήτου για το 54% των νέων.
Προτιμούν τα ΜΜΜ και τα πατίνια, ενώ τα ηλεκτρικά ΙΧ δεν δελεάζουν.
Και οι σημερινοί 30άρηδες έλεγαν τα ίδια, αλλά τώρα έγιναν σαν τους γονείς τους.
Χαμηλοί μισθοί + υψηλές τιμές => η Gen Z λέει όχι στα αυτοκίνητα.
Το κοκτέιλ είναι επιτυχημένο: Από τη μία μεριά οι χαμηλοί μισθοί για τους νέους που εισέρχονται στην αγορά εργασίας, από την άλλη οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων που σπάνε συνέχεια τα κοντέρ. Οι νέοι της Gen Z (γεν. 1997-2012) φαίνεται πως έχουν γυρίσει την πλάτη τους στην αυτοκίνηση. Πολλοί λένε ότι αυτό οφείλεται σε μια ανατρεπτική στάση των νέων παιδιών που δηλώνει συνειδητή αδιαφορία. Αλλοι συνδυάζουν αυτή τη στάση με μια πιο «ξάγρυπνη» οικολογική συνείδηση. Αλλοι φωνάζουν ότι οι νέοι έχουν πλέον διαφορετικές προτεραιότητες ή δεν έχουν την πειθαρχία να αποταμιεύσουν ώστε να αγοράσουν έστω και με χρηματοδότηση ένα καινούργιο αυτοκίνητο.
Σημαντικότερο κριτήριο αγοράς η τιμή του αυτοκινήτου για το 54% των νέων.
Σε μια πρόσφατη έρευνα επί αμερικανικού εδάφους, το 54% των νέων που ανήκουν στη Gen Z δήλωσε πως ιεραρχεί το κόστος απόκτησης ενός αυτοκινήτου πάνω από οποιοδήποτε άλλο κριτήριο επιλογής του. Φαίνεται λοιπόν ότι όλοι οι παραπάνω ισχυρισμοί, ότι δηλαδή για παράδειγμα οι νέοι δεν οδηγούν αυτοκίνητο εξαιτίας της οικολογικών ανησυχιών, ίσως έρχονται σε δεύτερη ή τρίτη μοίρα.
Προτιμούν τα ΜΜΜ και τα πατίνια, ενώ τα ηλεκτρικά ΙΧ δεν δελεάζουν.
Σε μια άλλη πρόσφατη έρευνα από το Statista, το 41% της Gen Z παγκοσμίως δήλωσε ότι σχεδιάζει να αγοράσει ένα ηλεκτρικό όχημα στο μέλλον, ώστε να μειωθούν οι ρύποι των θερμικών μοτέρ. Ωστόσο, αναφέρουν ότι οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων λειτουργούν ως αντικίνητρο. Τα αυτοκίνητα τείνουν να αποτελούν πλέον αγορά ανάγκης, με τους αγοραστές πολυτελών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, να ανέρχονται σε λιγότερο από το 15%, γεγονός που υποδηλώνει ότι η τιμή ενός οχήματος έχει μεγάλη σημασία για όλους τους καταναλωτές.
Οι νέοι της Gen Z δείχνουν προτίμηση και σε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, όπως για παράδειγμα τα ηλεκτρικά πατίνια ή τα «παραδοσιακά» μέσα μαζικής μεταφοράς. Ωστόσο, αν και είναι καλή ιδέα, στην πράξη η μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου απαιτεί υποδομές, ανύπαρκτες προς το παρόν, όπως για παράδειγμα ένα σύγχρονο ποδηλατικό δίκτυο ή διαδρομές αποκλειστικά για περπάτημα.
Και οι σημερινοί 30άρηδες έλεγαν τα ίδια, αλλά τώρα έγιναν σαν τους γονείς τους.
Παράλληλα με αυτές τις προκλήσεις, ωστόσο, οι Zoomers εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για την αγορά ενός αυτοκινήτου και οι προτιμήσεις τους δεν απέχουν πολύ από εκείνες άλλων γενεών, ιδίως των Millennials. Η προηγούμενη γενιά των Millennials μεγάλωσε, αύξησε τα εισοδήματά της και έκανε παιδιά. Σε μία έρευνα από το CityLab το 2019, που δημοσιεύτηκε στο Εθνικό Κέντρο Οικονομικών Ερευνών στις ΗΠΑ, διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν ανεπαίσθητες αποκλίσεις στις προτιμήσεις των Millennials και των προηγούμενων γενεών σχετικά με το αυτοκίνητο και την αγορά του.
Φυσικά εμείς δεν έχουμε διάθεση να τα ισοπεδώσουμε όλα λέγοντας ότι όλες οι γενιές είναι ίδιες. Αυτό θα ήταν μια κυνική υπεραπλούστευση. Αλλωστε η Gen Z έχει αποδείξει ότι έχει πιο ευαίσθητες «κεραίες» από τις προηγούμενες γενιές σε θέματα όπως η περιβαλλοντική μέριμνα. Ωστόσο απομένει να διαπιστώσουμε αν η αδιάφορη στάση πολλών εκπροσώπων της νέας γενιάς προς το αυτοκίνητο είναι κάτι παροδικό ή όντως θα σηματοδοτήσει μία μόνιμη αλλαγή.
Εσύ πιστεύεις ότι και η Gen Z θα «συμβιβαστεί» σε λίγα χρόνια αγοράζοντας αυτοκίνητο;