Η Mercedes σχεδιάζει να κατασκευάσει τους δικούς της ηλεκτροκινητήρες κι αυτό είναι άσχημο νέο, τόσο για τους προμηθευτές, οι οποίοι θα χάσουν ένα βασικό παίχτη, όσο και για τους ανταγωνιστές της που πλέον θα έχουν απέναντι τους καθαρόαιμα «Made in Germany» αυτοκίνητα, με τους μόνους κερδισμένους να είναι οι καταναλωτές.
Μέχρι τώρα, η ηλεκτροκίνηση αποτελούσε χρυσωρυχείο για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών μοτέρ. Κατασκεύαζαν κινητήρες για τις περισσότερες εταιρίες, μέσα στις οποίες υπάρχει και luxury μάρκες, όπως η Mercedes, η οποία για παράδειγμα «έπαιρνε» όλο το σύστημα κίνησης της EQC από τη ZF.
Made in Germany
Όμως αυτό θα αποτελέσει σύντομα παρελθόν, αφού σύμφωνα με δημοσιεύματα, η Mercedes θα ξεκινήσει να κατασκευάζει μόνη της τις μονάδες κίνησης για τα νέα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα από το 2025. Με αυτόν τον τρόπο, η πολυτελής μάρκα θέλει επίσης να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό με την ετικέτα «Made in Germany». Σύμφωνα με τις φήμες, η Mercedes προχωρά σε αυτή τη διαδικασία λόγω της συνεχώς αυξανόμενης ζήτησης για αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και πρόκειται να κατασκευάζει «ενδοεταιρικά» τους άξονες, τα σασμάν δύο ταχυτήτων, τους μετατροπείς καρβιδίου πυριτίου, το σύστημα ψύξης και τον ρότορα του κινητήρα.
Λιγότερες σπάνιες γαίες και παραπάνω θέσεις εργασίας
Επιπλέον θέλει να έχει τον απόλυτο έλεγχο στις διαδικασίες εξέλιξης, ώστε να πετύχει στο μέλλον μια αυτονομία άνω των 750 χιλιομέτρων και κατανάλωση που δεν θα ξεπερνάει τα 12 kWh/100 χλμ. Ταυτόχρονα η γερμανική εταιρεία ψάχνει τεχνολογίες και τρόπους για να μειώσει κατά 90% τις σπάνιες γαίες που απαιτούνται για την κατασκευή ενός ηλεκτροκινητήρα, ενώ με αυτό το τρόπο θα διατηρήσει ανοιχτές θέσεις εργασίες στα εργοστάσια της, σε μια εποχή που τα απαιτούμενα ανταλλακτικά, άρα και οι άνθρωποι που τα κατασκευάζουν, μειώνονται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι εξωτερικοί κατασκευαστές αναπτύσσουν νέες τεχνολογίες
Βέβαια οι εξωτερικοί κατασκευαστές δεν προβλέπεται να μείνουν με σταυρωμένα χέρια και ήδη προβαίνουν σε κινήσεις που ευελπιστούν ότι θα τους επιτρέψουν να αυξήσουν ή να κρατήσουν στο πελατολόγιο τις υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες. Συγκριμένα η ZF ανακοίνωσε ότι βρίσκεται στο στάδιο εξέλιξης ενός ηλεκτροκινητήρα χωρίς μαγνήτες, ο οποίος θα έχει κατά 50% μειωμένο αποτύπωμα CO2, αυξημένη απόδοση και θα εξοικονομεί 9 εκατοστά χώρο. Ταυτόχρονα θα κόψει τα δεσμά με χώρες που διαθέτουν σπάνιες γαίες (όπως η Kίνα) και θα μπορεί να κινηθεί πιο «ανεξάρτητα» στο οικονομικό τομέα.
Αλλά η ZF δεν είναι η μόνη που προχωρά σε νέες τεχνολογίες. Η Mahle παρουσίασε επίσης ένα νέας τεχνολογίας μοτέρ που το αφεντικό της, Arnd Franz, αποκαλεί «ο τέλειος κινητήρας». Η μαγική φράση που τον συνοδεύει είναι η «αυξημένη απόδοση», διότι όσο υψηλότερη είναι η απόδοση, τόσο μικρότερη μπορεί να είναι η μπαταρία κι αυτό εξοικονομεί χρήμα.
Από την άλλη πλευρά, η Schaeffler ακολουθεί μια διττή προσέγγιση. Ο προμηθευτής ήδη δεν χρησιμοποιεί σπάνιες γαίες από την Κίνα κι έχει ενώσει τις δυνάμεις της με τον νορβηγικό κατασκευαστή Reetec. Η Schaeffler σχεδιάζει να επενδύσει περισσότερα από 500 εκατομμύρια ευρώ στην επέκταση και ανάπτυξη των παραγωγικών δυνατοτήτων της για ηλεκτροκινητήρες μέχρι το 2026, ενώ σύντομα θα προσφέρει κι αυτή κινητήρες χωρίς μαγνήτη.
Η μάχη για τον καλύτερο ηλεκτροκινητήρα έχει φουντώσει
Η αλήθεια είναι ότι η μάχη για τον καλύτερο ηλεκτρονικό κινητήρα έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό, και σε τεχνολογία και σε επίπεδο τιμών. Η ZF, η Mahle αλλά και η Bosch κατασκευάζουν τους κινητήρες τους σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, ώστε το κόστος να παραμένει όσο το δυνατόν πιο χαμηλά.
Το μόνο ερώτημα που γεννάται είναι για το πόσο καιρό θα μπορέσει η Mercedes να διατηρήσει το κόστος κατασκευής στη Γερμανία σε παρόμοια χαμηλά επίπεδα ή το πόσο θα την συμφέρει τελικά μια τέτοια κίνηση! Το μέλλον θα δείξει!