Η Toyota με το RAV4 δημιούργησε την κατηγορία των SUV, όπως δημιούργησε επίσης και την υβριδική τεχνολογία, την οποία υπηρετεί πιστά. To νέο RAV4 έχει και υβριδική έκδοση, δείχνοντας πάλι τον δρόμο.
Το 1994, το Toyota RAV4 (Recreational Active Vehicle, με το 4 να παραπέμπει στην τετρακίνηση) ήταν ένα πρωτοποριακό μοντέλο, το οποίο άνοιξε το δρόμο για την κατηγορία των SUV. Η Toyota το 2013 παρουσίασε την τέταρτη γενιά του RAV4 και πλέον, τρία χρόνια μετά, έχει έτοιμη την ανανεωμένη έκδοσή του, η οποία αυτή τη φορά έχει και νέο μέλος στην οικογένεια, το υβριδικό RAV4, το πρώτο υβριδικό SUV της μάρκας που εφηύρε τα υβριδικά. Σχεδίαση Στο μπροστινό μέρος διακρίνονται οι νέοι προβολείς αλογόνου που ενσωματώνουν φώτα ημέρας LED, ενώ η μάσκα είναι μεγαλύτερη και φτάνει πιο βαθιά στον ανασχεδιασμένο εμπρός προφυλακτήρα. Η μπροστινή ποδιά είναι και αυτή σχεδιασμένη εκ νέου, ενώ στο προφίλ του αμαξώματος πιο τονισμένα είναι τα φτερά. Το πίσω μέρος έχει φώτα νέας σχεδίασης με τεχνολογία LED, ο προφυλακτήρας είναι νέος και η πίσω ποδιά είναι διαφοροποιημένη. Το ανανεωμένο RAV4 θα είναι διαθέσιμο σε εννέα χρώματα εκ των οποίων δύο είναι νέα (σκούρο κόκκινο και μπλε μεταλλικό). Όσον αφορά την υβριδική έκδοσή του, αυτή ξεχωρίζει από το μπλε περίβλημα στο σήμα, αλλά και τα διακριτικά σήματα Hybrid που βρίσκονται στο πίσω μέρος και στα εμπρός «φτερά» του αμαξώματος. Εσωτερικό Στο εσωτερικό του ανανεωμένου RAV4 δεν συναντάμε ιδιαίτερες σχεδιαστικές διαφορές, αφού η αρχιτεκτονική της καμπίνας παραμένει η ίδια ενώ έχει βελτιωθεί στα σημεία η εργονομία και η πρακτικότητα. Συγκεκριμένα, ο πίνακας οργάνων είναι ελαφρώς ανασχεδιασμένος, ενώ το ίδιο ισχύει για την κεντρική κονσόλα και τα χειριστήριά της. Διαφοροποιημένο είναι και το πάνελ των θυρών εμπρός και πίσω, με νέα υλικά. Το πάνω μέρος του ταμπλό παραμένει σκληρό, ενώ το εμπρός μέρος του είναι καλυμμένο με δέρμα. Ο πίνακας οργάνων διαθέτει πλέον οθόνη πολλαπλών ενδείξεων 4,2 ιντσών, ενώ στο κέντρο του ταμπλό υπάρχει ακόμη μία έγχρωμη οθόνη αφής 7 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων Toyota Touch2. Η υβριδική έκδοση έχει το διακριτικό μπλε φωτισμό στον πίνακα οργάνων, ενώ οι ενδείξεις του πίνακα οργάνων είναι διαφοροποιημένες καθώς υπάρχει η ένδειξη φόρτισης της μπαταρίας. Κινητήρες Όλοι οι κινητήρες του ανανεωμένου RAV4 είναι 2λιτροι, τη στιγμή που ο ανταγωνισμός έχει να επιδείξει και μικρότερου κυβισμού επιλογές. Ο 2,0 Valvematic βενζινοκινητήρας αποδίδει 151 ίππους και 195 Nm ροπής, έχει όμως τυποποιημένη μέση κατανάλωση 6,7 λτ./100 χλμ. και εκπέμπει 155 γρ./χλμ. CO2. Η diesel έκδοση παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς πλέον ο 2,0 λτ. D4-D αποδίδει 143 ίππους και 320 Nm ροπής. Η βελτίωση είναι σαφής, σε σχέση με τα 124 άλογα του τωρινού μοντέλου. Για τη μέση κατανάλωσή του η Toyota ανακοινώνει 4,7 λτ./100 χλμ. (μικρότερο από του υβριδικού που είναι στα 4,9 λτ./100 χλμ.) και οι εκπομπές CO2 είναι στα 123 γρ./χλμ. Στην πανευρωπαϊκή οδηγική παρουσίαση ήταν διαθέσιμο μόνο το υβριδικό και όχι οι παραπάνω εκδόσεις. Όπως όλα τα υβριδικά μοντέλα της Toyota έτσι και αυτό έχει πρόγραμμα ECO, με έμφαση στην οικονομία, πρόγραμμα EV, με αποκλειστικά ηλεκτρική λειτουργία και μηδενική κατανάλωση καυσίμου (έως και την ταχύτητα των 50 χλμ./ώρα) και πρόγραμμα Sport για όποιον θέλει τη βελτιστοποίηση των επιδόσεων. Συνεργάζεται αποκλειστικά με CVT αυτόματο κιβώτιο με 6 «εικονικές» σχέσεις. Το RAV4 Hybrid βγαίνει ως δικίνητο, αλλά και ως τετρακίνητο και είναι το πρώτο υβριδικό SUV με τα σήματα της Toyota. Η συνδυαστική ισχύς του βενζινοκινητήρα 2,5 λτ. των 152 ίππων και του ηλεκτροκινητήρα είναι στα 197 άλογα, ενώ το πιο σημαντικό είναι πως η εργοστασιακή μέση κατανάλωση δεν ξεπερνά τα 4,9 λίτρα/100 χλμ. και 115 γρ./χλμ CO2. Η μπαταρία 204 κελιών νικελίου-μετάλλου υδριδίου είναι τοποθετημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα, εκεί όπου βρίσκεται και ένας δεύτερος ηλεκτροκινητήρας 68 ίππων για τις τετρακίνητες εκδόσεις, ο οποίος κινεί τον πίσω άξονα και λειτουργεί εντελώς ανεξάρτητα από το υπόλοιπο υβριδικό σύνολο. Έτσι η Toyota κατάφερε να μειώσει το κόστος και την πολυπλοκότητα που απαιτεί η τετρακίνηση μέσω κεντρικού άξονα μετάδοσης. Οδηγώντας Οι μηχανικοί της Toyota άλλαξαν την ρύθμιση της ανάρτησης και του τιμονιού στο ανανεωμένο RAV4, προκειμένου να αποκτήσει πιο δυναμική οδική συμπεριφορά. Τόσο ως 4x4, όσο και ως 4x2 το ιαπωνικό SUV έχει αποκτήσει πολύ καλή ποιότητα κύλισης και είναι άνετο εντός και εκτός δρόμου. Στον αυτοκινητόδρομο το υβριδικό RAV4 παραμένει ήσυχο και άνετο, ενώ διαπιστώνεις εύκολα πως οι ισχυρισμοί της Toyota για βελτίωση του NVH (ηχομόνωση, κραδασμοί, κύλιση) είναι αληθείς. Αξίζει να αναφέρουμε πως η ηχομονωτική επίστρωση στο δάπεδο του αυτοκινήτου είναι αυξημένη κατά 55%, το κλείσιμο των θυρών είναι πλέον ενισχυμένο σε ηχομόνωση, ενώ όλο το ταμπλό και ο πίνακας οργάνων στο πίσω μέρος τους έχουν επιπλέον μόνωση για να μην περνά ο θόρυβος του μοτέρ στην καμπίνα.
Συμπέρασμα
Το υβριδικό RAV4 έρχεται να συμπληρώσει και όχι να ολοκληρώσει την γκάμα του SUV της Toyota καθώς της προσδίδει τη μοναδικότητα που της έλλειπε. Θα θέλαμε το RAV4 Hybrid να μπαίνει και στην πρίζα για φόρτιση και ιδανικά μία diesel έκδοση 1,6 λτ. D4-D. Το ανανεωμένο Toyota RAV4 παραμένει ένα από τα πιο σημαντικά μοντέλα στην κατηγορία.