Πώς δουλεύει η ζώνη ασφαλείας & ποιες οι περίεργες τεχνολογίες της;
31/10/2023
Όταν τρέχεις με 130 χλμ./ώρα, αν ο πίσω επιβάτης δεν φορά ζώνη και τρακάρεις, είναι σαν να πέφτει πάνω του φορτηγό 4 τόνων! Μόνο τετριμμένο δεν είναι το «η ζώνη ασφαλείας σώζει ζωές», για αυτό ας μάθουμε κάποια παραπάνω πράγματα για αυτή.
Υποχρεωτική από το 2006
Οι ζώνες ασφαλείας έχουν τεράστια σημασία για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, για αυτό και η σχετική νομοθεσία σε υποχρεώνει να την φοράς κάθε φορά που μπαίνεις στο αυτοκίνητο (από 2006 η χρήση της έχει γίνει υποχρεωτική σε όλη την ΕΕ για όλα τα οχήματα). Ο Euro NCAP, ο Παγκόσμιος Οργανισμός που αξιολογεί τα επίπεδα ασφάλειας κάθε νέου μοντέλου, αξιολογεί την αποτελεσματικότητα της ζώνης τριών σημείων, καθιερώνοντας μάλιστα ειδική βαθμολόγηση για σύστημα υπενθύμισης της ζώνης από το 2001 και μετά.
Η δύναμη πρόσκρουσης που θα αναπτυχθεί πάνω στον επιβάτη χωρίς ζώνη πλησιάζει τους δύο τόνους σε ταχύτητα 90 χλμ./ώρα.
...>>>Συνεχίστε το άρθρο
Ο τρόπος λειτουργίας & τα 5 μέρη της
Πρώτα θα μιλήσουμε για τα βασικά, τον τρόπο λειτουργίας της ζώνης ασφαλείας τριών σημείων. Πρόκειται για το είδος της ζώνης που χρησιμοποιείται στα αυτοκίνητα από το 1960 μέχρι και σήμερα, αρχικά για τους εμπρός και μετά για τους πίσω επιβάτες. Κάθε μηχανισμός ζώνης ασφαλείας βασίζεται σε τρία σημεία αγκύρωσης, τα οποία συγκρατούν τον επιβάτη σε περίπτωση σύγκρουσης. Στηρίζεται στο θώρακα και συμπιέζει την κοιλιά του επιβάτη, γιατί αυτά τα δύο μέρη του σώματος είναι τα πιο δυνατά. Αποτελείται από 5 μέρη:
- Υφασμάτινος ιμάντας: Πρόκειται για τη ζώνη που περνά μπροστά από το σώμα του επιβάτη.
- Αναστολέας ή κουτί αναστολής: Είναι το κουτί στο οποίο συγκρατείται ο ιμάντας όταν δεν είναι τεντωμένος. Σε αυτό βρίσκονται τα συστήματα πηνίου και ελατηρίου. Δεν μπορείς το(ν) να δεις, αλλά χάρη σε αυτό(ν) γίνεται η κύλιση της ζώνης για να την δέσεις και για να την μαζέψεις, αφού την λύσεις. Μέσω του αναστολέα γίνεται και η σταθερή συγκράτηση της ζώνης σε περίπτωση ανάγκης-σύγκρουσης.
- Μεταλλική γλώσσα: Είναι το τμήμα που ασφαλίζεται στο βρόγχο συγκράτησης.
- Βρόγχος συγκράτησης: Είναι το τμήμα που έχει βιδωθεί στο αμάξωμα και στο οποίο ασφαλίζεται η γλώσσα, αφού φορεθεί η ζώνη. Περιλαμβάνει και κουμπί απασφάλισης.
- Προεταντήρας: Ο μηχανισμός που κατά την σύγκρουση δημιουργεί την τάση, κρατώντας την πλάτη του επιβάτη σε επαφή με το κάθισμα.
Σελ.
2 | Το πρώτο αυτοκίνητο με ζώνη 3 σημείων, η S-Class & περίεργες τεχνολογίες |