Ο ιμάντας τύπου σερπαντίνας
Σερπαντίνας, τύπου V & χρονισμού: Οι διάφοροι ιμάντες ενός αυτοκινήτου
Όλοι, ή τουλάχιστον οι περισσότεροι, γνωρίζουν για τον ιμάντα χρονισμού σε κάθε σύγχρονο αυτοκίνητο. Αυτό που πολλοί ενδεχομένως να μην ξέρουν είναι πως υπάρχουν 3 συνολικά διαφορετικοί τύποι ιμάντα. Οι άλλοι δύο, ο ιμάντας «φίδι» και ο ιμάντες τύπου «V».
Ο ιμάντας χρονισμού
Στο παρελθόν έχουμε αναφερθεί ξανά στον ιμάντα χρονισμού και στις διαφορές του με την καδένα. Ουσιαστικά μιλάμε για τα δύο μέσα χρονισμού του κινητήρα, με κάθε μοντέλο να έχει διαφορετική «αρχιτεκτονική».
Ο ιμάντας χρονισμού κρύβεται από το σχετικό κάλυμμα ή καπάκι. Παίρνοντας κίνηση και αυτός από τον στροφαλοφόρο άξονα, κινεί με απόλυτη ακρίβεια τους εκκεντροφόρους του κινητήρα οι οποίοι με τη σειρά τους ανοιγοκλείνουν τις βαλβίδες. Το ότι είναι κρυμμένος είναι ένας ακόμα λόγος που η αντικατάστασή του πρέπει να γίνεται αυστηρά στα προβλεπόμενα χρονικά διαστήματα, καθώς δεν είναι εύκολο να εντοπίσει κανείς την φθορά του, ενώ αν αυτός κοπεί, τότε η ζημιά θα είναι πολύ μεγάλη και θα απαιτεί λύσιμο και γενική επισκευή του κινητήρα (αν αυτός επισκευάζεται).
Ο κάθε κατασκευαστής έχει προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα ή χιλιόμετρα που πρέπει να αλλαχτεί ο ιμάντας χρονισμού (το πολύ κάθε 100.000 χλμ. ή περίπου κάθε 5-6 χρόνια) ενώ η αντικατάστασή του είναι σχετικά περίπλοκη με το ανάλογο κόστος.
Ο ιμάντας τύπου σερπαντίνας
Ανοίγοντας τον χώρο του κινητήρα δεν θα μπορείς να δεις τον ιμάντα χρονισμού, εύκολα όμως βρίσκεις τους άλλους δύο. Αρχικά έχουμε τον ιμάντα «φίδι», ή αλλιώς ιμάντα τύπου σερπαντίνας. Αυτός ο ιμάντας παίρνει κίνηση από τον κινητήρα θέτοντας σε λειτουργία άλλα περιφερειακά συστήματα του αυτοκινήτου. Πιο συγκεκριμένα, από μια τροχαλία πάνω στον στρόφαλο, κινεί το δυναμό, τον κλιματισμό, την αντλία τιμονιού και συνήθως την αντλία νερού. Παίρνει το όνομά της από το ιδιαίτερο σχήμα της που στρίβει σαν φίδι ανάμεσα στις τροχαλίες του κινητήρα.
Συνήθως πρέπει να αλλάζεται κάθε 60-80.000 χλμ. ενώ είναι εύκολα ορατή με γυμνό μάτι στον χώρο του κινητήρα, οπότε σε περίπτωση φθοράς μπορεί να το εντοπίσει ο μηχανικός και να προτείνει την αντικατάστασή της. Η εργασία αντικατάστασης δεν είναι ιδιαίτερα περίπλοκη για έναν μηχανικό και μπορεί να γίνει σε περίπου μια ώρα, ωστόσο αυτό μπορεί να διαφέρει σε κάποια μοντέλα, ενώ καλό είναι μαζί με τον ιμάντα να γίνει αντικατάσταση και των τεντωτήρων των τροχαλιών.
Ο ιμάντας χρονισμού
Ο ιμάντας τύπου V
Προτού καθιερωθεί ο ιμάντας τύπου σερπαντίνας, τα παλιότερα αυτοκίνητα είχαν ιμάντα V. Μικρότερος σε μήκος και αρκετά λεπτότερος, ο συγκεκριμένος ιμάντας συνήθως ένωνε μόλις δύο τροχαλίες (την τροχαλία στροφάλου με την τροχαλία του περιφερειακού συστήματος που θέτει σε κίνηση), για αυτό το λόγο και τα αυτοκίνητα με τέτοιους ιμάντες είχαν συχνά παραπάνω από έναν.
Η διάδοση του ιμάντα σερπαντίνα, ουσιαστικά εξάλειψε αυτό το πρόβλημα, καθώς μπορεί να «περνά» από πολλές τροχαλίες ταυτόχρονα. Από την άλλη, οι συγκεκριμένοι ιμάντες είχαν το «καλό» ότι αν κοβόντουσαν, σταμάταγε η λειτουργία μόνο ενός περιφερειακού εξαρτήματος και όχι όλων ταυτόχρονα. Από την άλλη, ο μηχανικός είχε περισσότερα «λουριά» να αλλάξει, άρα παραπάνω ώρα δουλειάς.
Σχολιάστε |