Μιλάμε μάλλον για τον μεγαλύτερο προβληματισμό όσων θέλουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η αυτονομία τους, ειδικά αν «τρέχεις», αδειάζει πολύ γρήγορα. Εκεί είναι που θες μία φόρτιση στο «άψε-σβήσε». Ή προτιμάς μία μεγαλύτερη μπαταρία κι ας θες περισσότερο χρόνο για να γεμίσει;
Θυμάστε πριν πολλά χρόνια που σε ένα κινητό άντεχε η μπαταρία μέχρι και ημέρες; Ήταν τότε που τα είχαμε κυρίως για κλήσεις και μηνύματα. Αντε και κανά… φιδάκι. Λογικό η μπαταρία τους να κρατά παραπάνω, αφού εμείς τα χρησιμοποιούσαμε λιγότερο. Σήμερα, όλα είναι διαφορετικά. Το κινητό τηλέφωνο έχει γίνει… κομπολόι. Παιχνίδια, social media, videos, φωτογραφίες, διαδίκτυο. Όσο μεγαλύτερη κι αν είναι η ενεργειακή τους πυκνότητα, ένα μέσο κινητό θα κρατήσει στην καλύτερη περίπτωση μία ημέρα, μέχρι τη βραδινή φόρτιση. Για αυτό και αρκετοί πριν αγοράσουν smartphone μπαίνουν στις κριτικές, διαβάζουν για την αντοχή της μπαταρίας, μα και για τους χρόνους φόρτισης.
Το ίδιο ακριβώς μπορεί να ισχύσει και με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Συμβατικά Vs ηλεκτρικά: Κοιτά κανείς ποτέ το ρεζερβουάρ;
Στα συμβατικά αυτοκίνητα, τσεκάρεις την κατανάλωσή τους και τέλος. Σπάνια θα κοιτάξει ένας νέος αγοραστής το ρεζερβουάρ. Ακόμη κι αν είναι μικρό, κάθε… 100 μέτρα έχεις και ένα πρατήριο, σε ένα 5λεπτο ξεμπέρδεψες (το πόσο θα βάλεις, με 2€ τη βενζίνη είναι άλλου Παπά Ευαγγέλιο).
Προτιμάς περισσότερα χιλιόμετρα ή πιο γρήγορη φόρτιση;
Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από την άλλη πλευρά, η χωρητικότητα της μπαταρίας είναι σημαντική για την αυτονομία τους. Χωρίς όμως να είναι ο βασικότερος παράγοντας, καθώς και η μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα παίζει το ρόλο της, όπως έχουμε μιλήσει ξανά. Για αυτό, εξάλλου, τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχαν τεράστιες μπαταρίες, ενώ σήμερα υπάρχει ένας μέσος όρος 50-70 kWh, και λόγω εξοικονόμησης βάρους. Και, πάλι, η μπαταρία έχει σημασία για την αυτονομία, ανεξάρτητα από το πώς εξετάζονται προδιαγραφές της.
Την ίδια στιγμή, και η ταχύτητα φόρτισης έχει τη σημασία της. Οι ίδιες οι εταιρείες στην παρουσίαση των νέων μοντέλων τους αναφέρουν τους χρόνους φόρτισης στο 0/10-80%. Το ζήτημα είναι πως εντός σπιτιού, στην καλύτερη περίπτωση να φορτίσεις με 22άρη φορτιστή, εφόσον κιόλας το αυτοκίνητο έχει On Board ενσωματωμένο φορτιστή μεγάλης ισχύος. Εκτός σπιτιού, υπάρχουν οι DC φορτιστές άμεσου ρεύματος, μεγαλύτερης ισχύος (50 kW και πάνω) στους οποίους οι χρόνοι φόρτισης μειώνονται. Αλλά ανεβαίνει σημαντικά το κόστος. Και πιθανώς ο χρόνος αναμονής, αν είσαι άτυχος και βρεθείς πίσω σε μεγάλη ουρά.
Εφόσον όμως δε συμβεί αυτό, κι έχεις την δυνατότητα τι κάνεις; Προτιμάς γρήγορη φόρτιση κι ας πληρώσεις παραπάνω, η μεγάλη αυτονομία κι ας φορτίζω αργά;