Τα 6 «όπλα» των θερμικών κινητήρων που δεν έχουν τα ηλεκτρικά αμάξια
Είναι η μεγάλη μάχη της αυτοκίνησης. Σε μία αγορά που τα ηλεκτρικά έρχονται να κυριαρχήσουν, οι κινητήρες βενζίνης και diesel τους οποίους τόσες δεκαετίες γνωρίζουμε διαθέτουν ορισμένα βασικά πλεονεκτήματα που, προς το παρόν και στο προσεχές μέλλον, δεν έχουν οι ηλεκτροκινητήρες.
1. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα «χάνουν» σε χαμηλές θερμοκρασίες, τα θερμικά παραμένουν ανθεκτικά και αποτελεσματικά
Είναι μία λέξη που σίγουρα θα έχετε ακούσει. Αχάμπαροι. Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι... αχάμπαροι από τις εξωτερικές συνθήκες. Είναι, δηλαδή, παντός καιρού καθώς μπορούν και λειτουργούν βέλτιστα σε ζέστη και κρύο. Από την άλλη πλευρά, ένα ηλεκτρικό όχημα είναι περισσότερο εκτεθειμένο στις εξωτερικές θερμοκρασίες, κυρίως τις χαμηλές. Τότε η μπαταρία δεν είναι το ίδιο αποδοτική, για αυτό και η ηλεκτρική αυτονομία μειώνεται. Οι εταιρείες εφαρμόζουν τεχνολογίες προστασίας της μπαταρίας (π.χ. προκλιματισμός καμπίνας), υπάρχουν συγκεκριμένα tips για να προφυλάσσεις την μπαταρία σου, κανένα όμως από τα παραπάνω δεν θα χρειαστεί σε ένα θερμικό μοτέρ, πέρα από 30 δλ. λειτουργίας στο ρελαντί.
Το μόνο που ίσως επηρεάσει ένα θερμικό αυτοκίνητο είναι το υψόμετρο. Κι αυτό κυρίως τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες. Σε τέτοιες συνθήκες υπάρχει λιγότερο οξυγόνο και η καύση του καυσίμου γίνεται πιο δύσκολα, για αυτό και ίσως το μοτέρ να σκορτσάρει.
2. Η μπαταρία δημιουργεί μεγάλο βάρος στα ηλεκτρικά μοντέλα, τα θερμικά παραμένουν πιο ευέλικτα - ευκίνητα«Πούπουλο» τα θερμικά, μεγάλο βάρος τα ηλεκτρικά
Σπάνια θα δεις συμβατικό αυτοκίνητο με ICE να ξεπερνά τους 2 τόνους και ο λόγος είναι προφανής. Το μηχανικό τους σύνολο είναι πολύ πιο ελαφρύ, για αυτό και το όχημα είναι πιο εύκολα ελέγξιμο και περισσότερο δυναμικό οδηγικά. Από την άλλη πλευρά, τα ηλεκτρικά μοντέλα είναι συγκριτικά βαρύτερα, για αυτό κιόλας έχουν συγκεκριμένη ρύθμιση στην ανάρτηση (πιο σκληρή για διαχείριση του έξτρα βάρους). Ναι, το επιπλέον βάρος αφορά την μπαταρία, όμως κινητήρας και μπαταρία πάνε πακέτο στα ηλεκτρικά, άρα είναι «ένα και το αυτό».3. Θες πολλή ώρα για να φορτίσεις ενώ βρίσκεις παντού πρατήρια και γεμίζεις στο… 3λεπτο
Ένα βασικό μειονέκτημα των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ο χρόνος φόρτισης, αλλά και οι υποδομές τους. ΟΚ, στο εξωτερικό υπάρχουν αρκετοί δημόσιοι φορτιστές, οπότε το ο μικρός διαθέσιμος αριθμός τους αφορά κυρίως τη χώρα μας. Εντός και εκτός Ελλάδας, όμως, οι χρόνοι φόρτισης είναι ίδιοι. Αν είσαι άδειος από ρεύμα, μέχρι το 80% θα χρειαστείς στην καλύτερη ένα 20λεπτο και αυτό σε ταχυφορτιστή πολύ μεγάλης ισχύος. Κατά κανόνα θα χρειαστείς γύρω στα 40 λεπτά για μία επαρκή φόρτιση, αν σταθείς τυχερός και πετύχεις άμεσα διαθέσιμο φορτιστή (δεν φορτίζει άλλος χρήστης). Στον αντίποδα, έχει χρειαστεί να περιμένεις ποτέ περισσότερο από 5 λεπτά σε κάποιο πρατήριο, βενζίνης ή diesel; Η απάντηση προφανής...4. Δεν αγχώνεσαι με την αυτονομία ενός θερμικού, ειδικά στο ταξίδι
Είναι ένα πρόβλημα που έχει άμεση συνάρτηση με το… προηγούμενο. Το σύστημα ανάκτησης ενέργειας ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι «θησαυρός» μέσα στην πόλη, ακόμη και για ένα hybrid μοντέλο. Κάθε φορά που πατάς φρένο κερδίζεις ενέργεια, άρα η αυτονομία ενός αυτοκινήτου μένει μεγάλη. Αυτό δεν ισχύει στο ταξίδι, όποτε και οι μεγαλύτερες ταχύτητες κίνησης αδειάζουν την μπαταρία πιο γρήγορα. Κι αν το κάνεις θα πρέπει να φορτίσεις, άρα έχουμε τον φαύλο κύκλο των χρόνων φόρτισης. Για αυτό και ένα ταξίδι μεγάλων αποστάσεων θα σου πάρει πολύ περισσότερο χρόνο σε σχέση με ένα θερμικό όχημα.5. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αρκετά ακριβότερα
Αν συγκρίνουμε το ίδιο αυτοκίνητο, στα ίδια πάνω-κάτω άλογα, το αμιγώς ηλεκτρικό θα κοστίζει αρκετά παραπάνω σε σχέση με ένα θερμικό μοντέλο. Δεν θα μιλήσουμε για εξοπλισμό αλλά για αυτό που γράφει το καρτελάκι μπροστά, την τιμή. Εκεί τα ηλεκτρικά κοστίζουν παραπάνω, καθώς μεταξύ άλλων αφορούν κυρίως αυτοκίνητα ανώτερων κατηγοριών στις οποίες το κόστος είναι ούτως ή άλλως μεγαλύτερο.6. Η fun to drive αίσθηση από τη… φασαρία του θερμικού
«Μην μου λες να ζω με αναμνήσεις» λέει ένα γνωστό άσμα, αλλά σε πόσους θα λείψει η... φασαρία του κινητήρα; Εκεί, όταν οι στροφές ανεβαίνουν, όταν αλλάζεις την ταχύτητα με το χειροκίνητο λεβιέ, όταν φτάνεις στα όρια. Δεν μπορείς να τα ζήσεις αυτά με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Καλή η άμεση επιτάχυνση, καλή όλη ροπή στην πρώτη γκαζιά, αλλά η κορύφωση έρχεται γρήγορα και αυτό δεν μας αρέσει. Το... ζουμάκι (βενζίνη ή diesel) έχει άλλη χάρη, την οποία κανένας τεχνητός ήχος από το infotainment δεν μπορεί να υποκαταστήσει.Σχολιάστε |