Υπάρχουν 3 τύποι ηλεκτροκινητήρων: Ποιος είναι ο καλύτερος;
Υπερδιπλάσια η απόδοση των ηλεκτρικών μοτέρ (πάνω από 90%) έναντι των θερμικών (35%)
Πιο αποδοτικός είναι ο κινητήρας μόνιμου μαγνήτη
Οι κινητήρες μαγνητικής υστέρησης βγήκαν για να μην υπάρχει εξάρτηση από τους Κινέζους
Πιο φθηνή η κατασκευή των ασύγχρονων, οι οποίοι βγάζουν και περισσότερα άλογα
Υπερδιπλάσια η απόδοση των ηλεκτρικών μοτέρ (πάνω από 90%) έναντι των θερμικών (35%)
Μπορεί να υπάρχουν αρκετοί προβληματισμοί για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (βάρος, τιμή, αυτονομία και υποδομές φόρτισης), όμως στο κομμάτι των κινητήρων τους η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχουν πολλά που μπορείς να τους προσάψεις. Πολλοί ενδεχομένως να μην γνωρίζουν ότι υπάρχουν 3 διαφορετικοί τύποι ηλεκτρικών μοτέρ, όπως αντίστοιχα υπάρχουν πολλά περισσότερα θερμικά. Τα οποία θερμικά έχουν βαθμό απόδοσης κοντά στο 35% (βενζινοκινητήρες). Την ίδια στιγμή, ένα ηλεκτρικό σύνολο έχει απόδοση υπερδιπλάσια, πάνω από το 90%.
Πιο φθηνή η κατασκευή των ασύγχρονων, οι οποίοι βγάζουν και περισσότερα άλογα
Για να λειτουργήσει λοιπόν ένας ηλεκτροκινητήρας πρέπει τα πηνία που βρίσκονται στον στάτη να τροφοδοτηθούν με ρεύμα. Αυτή η τροφοδοσία δημιουργεί ένα περιστρεφόμενο μαγνητικό πεδίο εντός του στάτη. Η δε ταχύτητα αυτού του πεδίου ονομάζεται σύγχρονη ταχύτητα. Αυτό το περιστρεφόμενο μαγνητικό πεδίο δημιουργεί ρεύμα που διαρρέει τον ρότορα και τον αναγκάζει να περιστραφεί. Ο ρότορας είναι απευθείας συνδεδεμένος με το σύστημα μετάδοσης προκαλώντας έτσι άμεσα την κίνηση των τροχών.
Στους ασύγχρονους επαγωγικούς κινητήρες λοιπόν, η περιστροφή του ρότορα γίνεται λόγω επαγωγής από τον στάτη για αυτό άλλωστε και λέγονται επαγωγικοί. Ωστόσο, η ταχύτητα του περιστρεφόμενου μαγνητικού πεδίου του ρότορα δεν συγχρονίζεται και είναι πάντα λίγο μικρότερη από εκείνη του στάτη (για αυτό και ονομάζεται ασύγχρονος), μέχρι περίπου 5% ανάλογα του κινητήρα. Οι επαγωγικοί κινητήρες δεν έχουν υψηλή ροπή εκκίνησης, αλλά έχουν το πλεονέκτημα πως είναι κατασκευαστικά φτηνότεροι και μπορούν να προσφέρουν υψηλότερη ισχύ. Για αυτό προτιμώνται στα μεγαλύτερα και βαρύτερα αυτοκίνητα, όπως το Audi E-Tron και η Mercedes EQC, τα οποία μάλιστα χρησιμοποιούν έναν σε κάθε άξονα. Ένας ασύγχρονος κινητήρας είναι προτιμότερος για οδήγηση σε υψηλές ταχύτητες για μεγάλες χρονικές περιόδους.
Ασύγχρονος ηλεκτροκινητήρας
Πιο αποδοτικός είναι ο κινητήρας μόνιμου μαγνήτη
Όπως και οι επαγωγικοί, έτσι και οι κινητήρες μόνιμου μαγνήτη (ή σύγχρονοι), διαθέτουν έναν ρότορα και έναν στάτη με μια σημαντική διαφορά ωστόσο. Ονομάζονται σύγχρονοι γιατί το μαγνητικό πεδίο του ρότορα είναι κλειδωμένο με εκείνο του στάτορα και ως εκ τούτου δεν παρουσιάζουν διαφορά. Επίσης ονομάζονται μόνιμου μαγνήτη γιατί σε αντίθεση με τους επαγωγικούς, διαθέτουν μαγνήτες από σπάνιες γαίες στους ρότορες, όπως το νεοδύμιο και το δυσπρόσιο. Αυτά είναι σιδηρομαγνητικά υλικά, τα οποία επιτρέπουν τη μόνιμη μαγνήτιση, βελτιώνοντας τον βαθμό απόδοσης του κινητήρα και μειώνοντας τις ανάγκες ψύξης του. Ο συγκεκριμένος τύπος είναι ο καλύτερος σε βαθμό απόδοσης αυτή τη στιγμή στην αυτοκίνηση με βαθμό απόδοσης κοντά στο 95%. Ένας κινητήρας μόνιμου μαγνήτη θεωρείται ως η καλύτερη επιλογή για οδήγηση στην πόλη όπου μπορεί να υπάρχει πολλή εκκίνηση και στάση σε χαμηλές ταχύτητες.
Οι κινητήρες μαγνητικής υστέρησης βγήκαν για να μην υπάρχει εξάρτηση από τους Κινέζους
Ωστόσο υπάρχει ένα μεγάλο ζήτημα εδώ. Αυτές οι σπάνιες γαίες που χρειάζονται για τον ρότορα, ελέγχονται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα. Συνεπώς οι κατασκευαστές για να μειώσουν τις ανάγκες τους σε σπάνιες γαίες εξέλιξαν τους κινητήρες μόνιμου μαγνήτη μαγνητικής υστέρησης. Σε αυτούς ο ρότορας διαθέτει ορισμένες φλέβες με μαγνητικό υλικό σε συνδυασμό με μη μαγνητικό, ενώ υπάρχουν και ηλεκτρομαγνήτες στον στάτορα. Τα δύο μαγνητικά πεδία που τελικά δημιουργούνται είναι κλειδωμένα όπως και σε έναν τυπικό κινητήρα μόνιμου μαγνήτη.