Ποιο είδος 4κίνησης είναι το καλύτερο;

Διαβάστηκε από 2361 αναγνώστες - 14/10/2019

Όταν 1 στα 4 καινούργια αυτοκίνητα που πουλιούνται στην Ελλάδα, ανήκουν στη κατηγορία των SUV, δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε ότι η τετρακίνηση έπαιξε καθοριστικό ρόλο. Ποια τα είδη της όμως και ποιες οι διαφορές ανάμεσα σε AWD και 4WD?

 
 
Σίγουρα όταν το όχημα που οδηγείς εξοπλίζεται με τετρακίνηση έχεις δεδομένη ανώτερη οδική συμπεριφορά και «off-road» χαρακτηριστικά που κάνουν την οδήγηση διασκέδαση. Ξέρετε όμως πως η κίνηση περνά και από τους 4 τροχούς αλλά και την ύπαρξη δύο ειδών τετρακίνησης; 4WD και AWD μπαίνουν στο μικροσκόπιο μας και συγκρίνονται σε πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα με απλά λόγια.

4WD: Η σκληροτράχηλη τετρακίνηση
Τα αρχικά 4WD  μεταφράζονται σε «Four Wheel Drive» και τα βρίσκουμε συνήθως σε μεγάλα SUV και «off-road» οχήματα που έχουν έναν κύριο στόχο. Την μέγιστη πρόσφυση αλλά και την καλύτερη συμπεριφορά του αμαξώματος σε δύσκολες, εκτός δρόμου διαδρομές, ενώ χωρίζεται στις εξής 2 κατηγορίες:

«Full Time»
Σε αυτή την περίπτωση, δεν υπάρχει δυνατότητα απελευθέρωσης ενός από τους δύο άξονες, καθώς και οι δύο είναι μόνιμα συνδεδεμένοι με τον κινητήρα. Το κιβώτιο ταχυτήτων δίνει την κίνηση μέσω δύο διαφορικών (ένα για τον εμπρός άξονα και ένα για τον πίσω) και επειδή όταν ένα όχημα αλλάζει κατεύθυνση χωρίς απώλειες πρόσφυσης, ο εμπρός άξονας περιστρέφεται ταχύτερα, τα συστήματα «Full time» 4WD διαθέτουν ένα επιπλέον κεντρικό διαφορικό που αντισταθμίζει τη διαφορά της ταχύτητας περιστροφής των δύο αξόνων. Έτσι το όχημα κινείται πάντα με την συνεισφορά και των 4 τροχών.

Θετικά: Αψογη συμπεριφορά του οχήματος σε δύσκολες διαδρομές
Αρνητικά: Μεγάλο κόστος κατασκευής, υψηλό βάρος και κατανάλωση

«Part time»
Σε αυτή τη κατηγορία, και λόγω απώλειας κεντρικού διαφορικού, η κίνηση και στους 4 τροχούς δεν είναι εφικτή σε δρόμους υψηλής πρόσφυσης. Τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα κινούνται καθαρά μέσω του πίσω άξονα, και μόνο μετά από επιλογή του οδηγού η μεταφορά της ροπής στον εμπρός άξονα γίνεται μέσω του transfer case, ενός εξαρτήματος που «γεφυρώνει» τους δύο άξονες.

Θετικά: Η δυνατότητα κίνησης με τον πίσω μόνο άξονα, κάτι που συνεπάγεται οικονομί
Αρνητικά: Δεν εξοπλίζονται με διπλό διαφορικό
 
  
AWD: Η σύγχρονη τετρακίνηση
Η τεχνολογία «All Wheel Drive» είναι πιο φρέσκια και εφοδιάζει τα περισσότερα σύγχρονα SUV. Η λειτουργία της απλή, καθώς η ροπή ασκείται αποκλειστικά στον εμπρός άξονα και μόνο σε περιπτώσεις που ανιχνευθεί απώλεια πρόσφυσης ενεργοποιείται το σύστημα τετρακίνησης. Οι αισθητήρες του ESP ελέγχουν συνεχώς την γωνιακή ταχύτητα των εμπρός τροχών και εάν καταγράψουν λάθος μέτρηση, ένας ηλεκτρονικός πολύδισκος συμπλέκτης παίρνει την εντολή και βάζει στο «παιχνίδι» τον πίσω άξονα. Ουσιαστικά το αυτοκίνητο κινείται και συμπεριφέρεται συνεχώς σαν δικίνητο, και μόνο όταν χαθεί η πρόσφυση μετατρέπεται σε τετρακίνητο.

Θετικά: Μειωμένο βάρος και αυτόματη μεταφορά ροπής και στον πίσω άξονα (+μειωμένη κατανάλωση)
Αρνητικά: Πολύ μικρότερες οι «off road» ικανότητες του συστήματος AWD, με τις σαφώς ανώτερες δυνατότητες των 4WD.

Σχετικες Ειδησεις