5 φωτογραφίες »

Χρειάζονται αλλαγή τα υγρά του αυτόματου κιβωτίου;

Διαβάστηκε από 48177 αναγνώστες - 28/5/2021

Μπορεί να αναφέρονται ως «Lifetime-Filling», όμως ακόμα και τα υγρά του αυτόματου κιβωτίου χρήζουν αλλαγής ανά ορισμένα διαστήματα. Αναλύουμε τους λόγους που συμβαίνει αυτό, και πώς μπορεί να γίνει σωστά αυτή η σημαντική διαδικασία.

 
 
Το σύστημα μετάδοσης του οχήματος είναι υπεύθυνο για τη μεταφορά της ισχύος του κινητήρα στους τροχούς. Τόσο τα μηχανικά, όσο και τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, υπόκεινται σε φθορά, η οποία είναι αναπόφευκτη και είναι αποτέλεσμα της χρήσης. Όπως και με όλα τα εξαρτήματα του αυτοκινήτου, έτσι και σε αυτή την περίπτωση, η σωστή συντήρηση του σασμάν προλαμβάνει τη φθορά και εγγυάται την μακροχρόνια καλή λειτουργία του.

Τα υγρά μετάδοσης, οι γνωστές «βαλβολίνες», πρέπει να αντικαθιστούνται ανά συγκεκριμένα διαστήματα. Ωστόσο, η χρήση της ονομασίας «Lifetime-Filling» από ορισμένους κατασκευαστές έχει δημιουργήσει την λανθασμένη αντίληψη πως τα αυτόματα κιβώτια δεν χρήζουν αντικατάστασης υγρών μετάδοσης (ATF). Στην πραγματικότητα, τα ATF υγρά πρέπει να αλλάζονται κάθε 30.000 -120.000 km, αναλόγως του τύπου κιβωτίου και τις οδηγίες του εκάστοτε κατασκευαστή.

Πιο συγκεκριμένα, τα διαστήματα αλλαγής υγρών για τα «κλασσικά» αυτόματα κιβώτια με μετατροπέα ροπής κυμαίνονται μεταξύ 30.000 και 100.000 km και δεν πρέπει να υπερβαίνουν μια περίοδο 8 ετών. Τα DSG (διπλού συμπλέκτη) έχουν μικρότερα διαστήματα, συνήθως 60.000 km και 3 χρόνια, ενώ για τα CVT, η συντήρηση μπορεί να γίνεται κάθε 40.000 km (2 χρόνια) ή και κάθε 120.000 km  (6 χρόνια), ανάλογα με τον κατασκευαστή.



Η ορολογία «Lifetime-Filling» αναφέρεται σε ένα συγκεκριμένο διάστημα συντήρησης, το οποίο δεν ορίζεται με σαφήνεια από τις εταιρείες. Συνήθως αυτός ο όρος μπορεί να περιγραφεί ως ο χρόνος ζωής του κιβωτίου ταχυτήτων, ή η περίοδος μεταξύ των διαστημάτων συντήρησης, που αναφέρεται σε «κανονικές συνθήκες οδήγησης».

Γιατί χρειάζεται αντικατάσταση το υγρό μετάδοσης;
Ο λόγος που το υγρό μετάδοσης πρέπει να αντικαθιστάται είναι απλός: Με την πάροδο των χιλιομέτρων, αυτό καταπονείται από μηχανικό στρες, χημική αποδόμηση και υψηλές θερμοκρασίες. Η θερμότητα μάλιστα είναι η κύρια αιτία που προκαλεί την οξείδωση του ATF.

Εκτός αυτού, στο υγρό μετάδοσης αιωρούνται διάφορα παραγόμενα από το κιβώτιο σωματίδια και ανθρακώματα, τα οποία μπορεί να οδηγήσουν σε φραγμούς των ζωτικών υδραυλικών συστημάτων.
Η αλλοίωση στα υγρά μετάδοσης έχει ως αποτέλεσμα τη φθορά στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Αυτή δεν γίνεται άμεσα, αλλά σταδιακά. Αρχικά αλλάζει η συμπεριφορά του σασμάν και παρατηρούνται ορισμένες δυσλειτουργίες. Για παράδειγμα, καθυστερούν οι αλλαγές των σχέσεων και γίνονται λιγότερο ομαλές, ενώ ενδέχεται να δημιουργούνται κτύποι ή και κραδασμοί στις χαμηλές ταχύτητες.



Αυτά είναι σημάδια της φθοράς των υγρών μετάδοσης, και πιο συγκεκριμένα της αλλαγής στο ιξώδες τους. Αν αγνοήσουμε αυτές τις πρώτες ενδείξεις, η μηχανική φθορά του σασμάν θα βρίσκεται προ των πυλών. Τα μεταλλικά, αιωρούμενα σωματίδια στο υγρό ATF θα προκαλέσουν προβλήματα, τα οποία με τη σειρά τους θα οδηγήσουν σε κάποια σημαντική ζημιά με υψηλό κόστος επισκευής. Το τελικό στάδιο θα είναι το «κλείδωμα» του κιβωτίου σε κάποια ταχύτητα, ή η αδυναμία κίνησης του οχήματος.

Είναι πλέον κατανοητό πως η τακτική αντικατάσταση των υγρών μετάδοσης είναι απαραίτητη για την σωστή και απροβλημάτιστη λειτουργία του κιβωτίου ταχυτήτων, και επομένως του αυτοκινήτου μας. Παρόλα αυτά, η απλή αλλαγή, χωρίς απόπλυση του σασμάν, αντικαθιστά ουσιαστικά ένα μέρος του υγρού, το οποίο στην περίπτωση ενός κιβωτίου με μετατροπέα ροπής αποτελεί μόνο το 50% του συνόλου του ATF.

Ως αποτέλεσμα, τα νέα υγρά στην πραγματικότητα έχουν προσμίξεις. Η λειτουργία και συμπεριφορά του κιβωτίου δεν βελτιώνεται πλήρως, ενώ παράλληλα η επόμενη διαδικασία συντήρησης θα πρέπει να προγραμματιστεί σε μικρότερο διάστημα, αφού οι «βαλβολίνες» δεν είναι 100% «φρέσκες».



Αυτό το πρόβλημα έρχεται να επιλύσει το MotulEvo, το οποίο είναι μία καινοτομία της Motul που προσφέρει μία ολοκληρωμένη λύση στην επαγγελματική συντήρηση των αυτόματων κιβωτίων. Σε αυτό, περιλαμβάνεται τόσο ο εξοπλισμός, όσο και η απαραίτητη εκπαίδευση του προσωπικού, καθώς και η τεχνική υποστήριξη. Πιο αναλυτικά, το φάσμα υπηρεσιών εμπεριέχει τα ακόλουθα:
  • Πρακτική εκπαίδευση
  • Επαγγελματικός εξοπλισμός
  • Εξατομικευμένη υποστήριξη
  • Τεχνική υποστήριξη
  • Online βάση δεδομένων
  • Εμπορική υποστήριξη 
Με τη χρήση του MotulEvo τα υγρά αντικαθιστώνται πλήρως, ενώ παράλληλα απομακρύνονται τα μικροσωματίδια, οι ρύποι και οι ακαθαρσίες από το αυτόματο κιβώτιο και τα υδραυλικά συστήματα ελέγχου. Χάρη στο καθαρό περιβάλλον όπου θα λειτουργούν, τα νέα υγρά μετάδοσης δεν θα χάσουν τις ιδιότητές τους, θα έχουν τη μέγιστη απόδοση και θα βελτιώσουν τη λειτουργία του σασμάν, αυξάνοντας παράλληλα και τα διαστήματα συντήρησης.
Η εφαρμογή του δεν περιορίζεται μόνο σε αυτόματα κιβώτια με μετατροπέα ροπής, αλλά είναι εφικτή και σε CVT, καθώς και σε διπλού συμπλέκτη, όπως τα DSG.
 
Το MotulEvo ξεκίνησε πριν από 6 χρόνια και έχει μεγάλη επιτυχία σε περισσότερες από 30 χώρες. Μπορείτε να βρείτε το πλησιέστερο σημείο συντήρησης του αυτόματου κιβωτίου σας στο Δίκτυο Συνεργατών του MotulEvo, στο οποίο περιλαμβάνονται χιλιάδες επαγγελματίες ανά τον κόσμο.
 
Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ 

Σχετικες Ειδησεις

Advertisement