2 φωτογραφίες »

Κετάνια: Να βάλω «ενισχυμένο» πετρέλαιο;

Διαβάστηκε από 9675 αναγνώστες - 25/1/2021

Ακούμε συχνά την ερώτηση «να βάλω 100άρα;» στα πρατήρια. Για τους ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, όμως, υπάρχει το «να βάλω το ενισχυμένο;». Ώρα να μάθουμε τι είναι ο αριθμός κετανίων στο πετρέλαιο!

 
 
Σίγουρα θα έχετε ακούσει συζητήσεις και αναλύσεις σχετικά με τον αριθμό των οκτανίων, όταν η συζήτηση στρέφεται στην ποιότητα της βενζίνης και στις ανάγκες του εκάστοτε κινητήρα. Η δική μας άποψη είναι ξεκάθαρη και μπορείτε να την μάθετε διαβάζοντας το κείμενό μας σχετικά με τα οκτάνια. Στις μέρες, όμως, τα αυτοκίνητα που εξοπλίζονται με κινητήρες πετρελαίου καταλαμβάνουν μεγάλο μερίδιο των συνολικών πωλήσεων. Έτσι, αν είστε ιδιοκτήτης οχήματος με diesel κινητήρα, σίγουρα έχετε ακούσει στο πρατήριο καυσίμων την αντίστοιχη φράση για το πετρέλαιο που δεν είναι άλλη από το «Να βάλω το ενισχυμένο»; Ώρα να δούμε, λοιπόν, τι είναι το ενισχυμένο πετρέλαιο και που διαφοροποιείται από το απλό.

Όπως έχουμε ήδη αναφέρει, ο αριθμός οκτανίων στη βενζίνη είναι αυτός που καθορίζει την αντοχή του καυσίμου στην αυτανάφλεξη. Ως γνωστόν, στους κινητήρες βενζίνης, το καύσιμο δεν αναφλέγεται μόνο του, αλλά τα μπουζί είναι αυτά που δημιουργούν την έναρξη της έκρηξης του μείγματος. Μέχρι όμως να έρθει ο σπινθήρας από το μπουζί, το καύσιμο μείγμα πρέπει να έχει την ικανότητα να μην αυταναφλέγεται παρά την συνεχώς αυξανόμενη πίεση στον θάλαμο καύσης. Εδώ ακριβώς εμπλέκονται τα οκτάνια, αφού όσο πιο μεγάλος είναι αυτός ο αριθμός, τόσο πιο ανθεκτικό είναι το καύσιμο στην αυτανάφλεξη.



Πάμε τώρα στον αριθμό κετανίων του πετρελαίου, ο οποίος είναι εξίσου σημαντικός με τα οκτάνια της βενζίνης, αλλά τελείως διαφορετικός. Όπως πιθανόν θα γνωρίζετε, στους diesel κινητήρες δεν υπάρχει μπουζί, με το καύσιμο μείγμα (αέρας και πετρέλαιο) να αυταναφλέγεται μόνο του στη φάση της συμπίεσης κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας. Σε αντίθεση με τη βενζίνη, στην περίπτωση του πετρελαίου το ζητούμενο δεν είναι η αντίσταση στην αυτανάφλεξη, αλλά η ταχύτητα με την οποία θα αναφλεγεί το πετρέλαιο.

Ακριβώς εδώ έρχεται ο αριθμός κετανίων του πετρελαίου, ο οποίος καθορίζει το χρόνο που απαιτείται ώστε να γίνει η ανάφλεξη του καυσίμου. Όσο μικρότερος είναι ο αριθμός κετανίων στο πετρέλαιο, τόσο περισσότερος χρόνος απαιτείται ώστε να ολοκληρωθεί η καύση του μείγματος. Αντιστοίχως, όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός κετανίων, τόσο πιο άμεσα γίνεται η ανάφλεξη του καυσίμου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο αριθμός κετανίων είναι δείκτης της ποιότητας/ταχύτητας της ανάφλεξης και όχι της ποιότητας του καυσίμου.

 

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει