Δεν είναι δύσκολο για το Fiat Panda 4x4 να αποτελεί μια ιδιαίτερη πρόταση στην κατηγορία των μίνι, αφού από το 1983, παίζει χωρίς αντίπαλο! Βλέπετε, ήταν το πρώτο και το μόνο τετρακίνητο μοντέλο στην κατηγορία του. Είναι λογικό λοιπόν να σημειώνει επιτυχία, ειδικά σε χώρες με κάθε άλλο παρά μεσογειακές καιρικές συνθήκες. Η Fiat, ήταν «υποχρεωμένη» να κατασκευάσει και την τετρακίνητη έκδοση του νέου, τρίτης γενιάς, Panda. Όπερ και εγένετο!
Το γκολ από τα αποδυτήρια για το Panda 4X4 είναι η εμφάνισή του. Με μήκος 3,68 μ., το λιλιπούτειο 4χ4 διατηρεί όλα τα ευχάριστα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά των συμβατικών εκδόσεων, αλλά οι χαρακτηριστικές του λεπτομέρειες το κάνουν να «κάνει μπαμ» από μακριά.
Τα πλαστικά περιφερειακά με την ένδειξη «4χ4» στο πλάι, οι τροχοί των 15 ιντσών με ειδικά ελαστικά για χώμα, λάσπη και χιόνι, η αυξημένη στα 16 εκατοστά απόσταση από το έδαφος, οι μπρος-πίσω «ποδιές» και η μάσκα με πιο υψηλά τοποθετημένη εισαγωγή αέρα, κάνουν τη διαφορά.
Χωρίς αμφιβολία 16.600 ευρώ δεν είναι και λίγα χρήματα. Τόσα όμως κοστίζει το πετρελαιοκίνητο Panda 4X4. Συγκρίνοντας την τιμή αυτή με εκείνη των απλών εκδόσεων, αλλά και των υπόλοιπων μίνι φυσικά, με την πρώτη σκέψη θα την βρεις «αλμυρή». Είναι όμως; Όχι απαραίτητα, γιατί το Panda 4X4 είναι μοναδικό και ικανό. Μάλιστα, ο πλούσιος εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας, οι ικανότητες και η αξία του, το κάνουν να δείχνει κελεπούρι!
Αγριοκάτσικο εκτός δρόμου
Στη θεωρία, το Panda 4X4 έχει όλα τα εφόδια για να κινηθεί εκτός δρόμου: μόνιμη ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση, χωμάτινα ελαστικά, μικρό βάρος, ροπή από τον πετρελαιοκινητήρα, ποδιές για την προστασία ζωτικών μερών του και ενισχυμένη μπροστινή ανάρτηση (γόνατα ΜακΦέρσον) με περισσότερα σημεία στήριξης και μεγαλύτερες αντοχές.
Η πράξη όχι μόνο επιβεβαιώνει τη θεωρία, αλλά και εντυπωσιάζει. Χωρίς ιδιαίτερους κραδασμούς στο τιμόνι, χωρίς τριγμούς στο εσωτερικό (έδειξε ακόμα πιο στιβαρό από το απλό) και με όπλα του την ικανή απόσταση από το έδαφος, τις αξιόλογες γωνίες αναρρίχησης (γωνία προσέγγισης 21°, γωνία ράμπας 20° και γωνία φυγής 36°) και τα Mud and Snow ελαστικά του, το Panda 4x4 κάνει «παπάδες» εκτός δρόμου. Η ανάρτηση δουλεύει σα μαγικό χαλί καταπίνοντας τις λακκούβες και διατηρώντας (δεδομένων των μεγεθών φυσικά) ατσαλάκωτους τους επιβάτες.
Εσωτερικό: Με πανοραμική θέση οδήγησης
Καμία ουσιαστική αλλαγή δεν υπάρχει στο γεροδεμένο και πολύ καλά φινιρισμένο εσωτερικό του Panda 4x4 σε σχέση με τη συμβατική έκδοση πόλης, διατηρώντας έτσι τον ευχάριστο, νεανικό, αλλά και πρακτικό του χαρακτήρα. Μια μικρή, αλλά ουσιαστική λεπτομέρεια, έχει να κάνει με την παρουσία στη βάση της κεντρικής κονσόλας, του κουμπιού για την ενεργοποίηση του ηλεκτρονικού ελέγχου ολίσθησης των διαφορικών. Ιδιαίτερο στοιχείο αποτελεί και η ψηλή κονσόλα πάνω από το κεντρικό «τούνελ», που προσθέτει έναν ακόμα χώρο αποθήκευσης στους 14 που ήδη υπάρχουν στις προσθιοκίνητες εκδόσεις. Ευχάριστη νότα είναι και η (νέα) επιλογή για πράσινο χρώμα στη φάσα ταμπλό, που περιβάλλει τα όργανα και την all time classic «τσέπη» για μικροαντικείμενα. Οι χώροι παραμένουν επαρκείς για 4 ενήλικες, ενώ η απουσία τούνελ μετάδοσης κάνει εύκολη τη ζωή των πίσω επιβατών. Ο χώρος αποσκευών είναι στα 225 λτ., όπως σε όλα τα Panda.
Τι είναι το Torque on Demand;
Το Panda 4x4 είναι εξοπλισμένο με ένα σύστημα μετάδοσης που παρέχει ροπή στους 4 τροχούς ανάλογα με τη… ζήτηση για πρόσφυση (Torque on Demand). Διαθέτει δύο διαφορικά και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη σύμπλεξη ανάμεσά τους. Πρόκειται για ένα σύστημα μόνιμης τετρακίνησης, το οποίο ελέγχεται από μία ηλεκτρονική μονάδα, που μετά από ανάλυση των στοιχείων που στέλνουν οι αισθητήρες του αυτοκινήτου, κατανέμει τη ροπή και στους δύο άξονες, με κατανομή που αλλάζει συνεχώς και εξαρτάται από τις συνθήκες πρόσφυσης. Το αυτοκίνητο διαθέτει επίσης ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας (ESC) το οποίο προσφέρει και λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού (EDL) και μπορεί να ενεργοποιηθεί από τον οδηγό για να είναι διαθέσιμη σε ταχύτητες μέχρι τα 50 χλμ./ ώρα.
Κινητήρας: Τραβάει, αλλά ακούγεται
Ο ντίζελ 1.3 MultiJet II με τους 75 ίππους και τα 190 Nm ροπής στις 1.400 σ.α.λ. συνδυάζεται με 5τάχυτο κιβώτιο. Στα χαρτιά η κατανάλωση είναι 4,7 λτ./100 χλμ. (125 γρ. CO2/ χλμ.). Οι επιδόσεις από στάση υστερούν (0-100 χλμ./ώρα σε 15,6 δλ.), τη στιγμή που ο θόρυβος είναι έντονος στην καμπίνα των επιβατών.
Στο δρόμο: Η ανάρτηση ισοπεδώνει κάθε ανωμαλία
Ευχάριστη αίσθηση έχει ο οδηγός πίσω από το τιμόνι του Panda 4x4 πριν ακόμα αυτό αρχίσει να κινείται και αυτό οφείλεται στην πανοραμική ορατότητα, που εξασφαλίζει η ψηλή θέση οδήγησης. Όταν οι τροχοί αρχίσουν να κυλούν, η ευχαρίστηση μεγαλώνει καθώς η ποιότητα λειτουργίας της ανάρτησης και η άνεση είναι σε επίπεδο καλών μοντέλων, όμως δυο κατηγορίες πιο πάνω. Δεν το περιμένεις από έναν τόσο μικρό αυτοκίνητο να ισοπεδώνει κάθε ανωμαλία.
Το Panda 4x4 είναι μαλακό, χωρίς όμως να εμφανίζεται πλαδαρό και οι μεγάλες διαδρομές της ανάρτησης ρουφάνε όλες τις κακοτεχνίες σχεδόν μαγικά. Βέβαια οι κλίσεις στις στροφές είναι πιο αισθητές, αλλά μέχρι εκεί.
Την καλή εικόνα αμβλύνει ο αισθητός θόρυβος του κινητήρα που εισβάλλει στην καμπίνα, λόγω και της κοντής 5ης σχέσης, που δε βοηθά στο ταξίδι. Η πρόσφυση πάντως είναι κορυφαία, ακόμα και στη βρεγμένη άσφαλτο, σε σημείο που το στάνταρ ESP να καθίσταται αχρείαστο, ενώ το τιμόνι είναι καλοζυγισμένο και ακριβές.
Συμπέρασμα
Το Fiat Panda 4X4 αποτελεί μια ξεχωριστή και ειδική πρόταση. Όσοι το επιλέξουν θα εντυπωσιαστούν από τις εκτός δρόμου ικανότητες, την απορροφητικότητα της ανάρτησης και τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Ο θόρυβος στην καμπίνα της πετρελαιοκίνητης έκδοσης, η τσιμπημένη κατανάλωση, αλλά και τα 16.600 ευρώ της τιμής, δε θα αποτρέψουν τους συνειδητοποιημένους αγοραστές να το προτιμήσουν και καλά θα κάνουν.
Copyright © 2024 - autoagora.gr