Θα σου κάνει εντύπωση όταν μάθεις ότι, το turbo εφευρέθηκε πάνω από 100 χρόνια πριν, το 1905, και ότι το 1917 δοκιμαζόταν ήδη σε αεροπλάνα. Τα πρώτα turbo χρησιμοποιούντο σχεδόν αποκλειστικά σε πετρελαιοκινητήρες και η πρώτη τους χρήση σε τροχήλατο όχημα έγινε το 1938. Οι υψηλότερες θερμοκρασίες των καυσαερίων των βενζινοκινητήρων έκαναν τα turbo να χαλάνε εύκολα, αλλά η εταιρεία από τις ΗΠΑ (General Electric), επέμεινε και τα χρησιμοποίησε επιτυχημένα σε βενζινοκίνητα αεροπλάνα του ΒΆ Παγκοσμίου Πολέμου. Το πρώτο αγωνιστικό αυτοκίνητο turbo εμφανίστηκε στο Indy 500 το 1952 και είχε κινητήρα πετρελαίου. Τον ίδιο καιρό διατίθεντο και τα πρώτα αυτοκίνητα παραγωγής, κάποια μεγάλα φορτηγά, με κινητήρες turbo. Η υπερτροφοδότηση σύντομα άνθισε και μέσα σε δέκα χρόνια τα αγωνιστικά αυτοκίνητα με τουρμπίνες ήταν κοινός τόπος, ενώ τα πρώτα επιβατηγά αυτοκίνητα, ουσιαστικά έκαναν αισθητή την παρουσία τους την δεκαετία του 1960. Στα τέλη της δεκαετίας του Ά70 υπήρχαν αγωνιστικά αυτοκίνητα που ξεπερνούσαν τα 1.000 άλογα, και τα αυτοκίνητα δρόμου με τουρμπίνες άρχισαν να γίνονται σύνηθες θέαμα..
Τι είναι το turbo?
Τα turbo, ή συμπιεστές εξάτμισης, είναι συσκευές υπερτροφοδότησης αέρα. Τροφοδοτούν δηλαδή τον κινητήρα με πεπιεσμένο αέρα, αντί να τον αφήνουν να χρησιμοποιεί τον αέρα σε ατμοσφαιρική πίεση. Αυτό δίνει την δυνατότητα στον κινητήρα να αυξήσει πολύ την απόδοσή του. Τα turbo καταφέρνουν να συμπιέζουν τον αέρα χρησιμοποιώντας μια φτερωτή συμπίεσης αέρα, που περιστρέφεται γρήγορα – κάποιες φορές με πάνω από 100.000 rpm. Η φτερωτή συμπίεσης, παίρνει κίνηση από την ροή καυσαερίων που περιστρέφει μια δεύτερη φτερωτή που είναι συνδεδεμένη με τον συμπιεστή μέσω ενός σταθερού άξονα. Ακούγεται απλό, και θεωρητικά είναι. Το να κάνεις όμως ένα turbo να λειτουργεί αποτελεσματικά, πρέπει να ταιριάζει με τα χαρακτηριστικά του κινητήρα και με την χρήση που γίνεται. Και αυτό σημαίνει αμέτρητες επιλογές και μεταβλητές που πρέπει να ληφθούν υπόψιν..
Γιατί turbo?
Γιατί λοιπόν να χρησιμοποιήσεις συμπιεστή εξάτμισης αντί για μηχανικό συμπιεστή? Όλοι οι τύποι αύξησης της ιπποδύναμης έχουν τα πλεονεκτήματά τους, αλλά συνολικά το turbo είναι ο βασιλιάς. Οι ατμοσφαιρικοί κινητήρες έχουν πλεονεκτήματα λόγω της απλούστερης λειτουργίας τους και της καλής απόκρισης. Τα μοτέρ με μηχανικό συμπιεστή (κομπρέσσορα) έχουν παρόμοια απόκριση με τα ατμοσφαιρικά και καλή απόδοση σε όλες τις στροφές, αλλά παράγουν λιγότερη δύναμη συνολικά από εκείνα με συμπιεστή εξάτμισης, και είναι λιγότερο αποτελεσματικά.. Από πλευράς απόδοσης καθαρά, το turbo είναι ο ξεκάθαρος νικητής.. Συνολικά λοιπόν, τα turbo προσφέρουν τεράστια κέρδη σε απόδοση με συγκριτική ευκολία, αξιοπιστία και χαμηλότερο κόστος.
Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει
Copyright © 2024 - autoagora.gr