Δεν πρέπει να υπάρχει άλλο αυτοκίνητο τις τρεις τελευταίες δεκαετίες που να έχει σημαδέψει τόσο πολύ την πορεία μιας μάρκας, όσο η Octavia αυτή της Skoda. Λανσαρισμένη για πρώτη φορά το 1996, η Octavia ήταν το μοντέλο εκείνο μέσω του οποίου η μάρκα έδειξε στο πλατύ κοινό τη νέα της εποχή και τη στροφή της προς νέα και πιο ποιοτικά αυτοκίνητα.
Μεγάλωσε και ομόρφυνε
Η νέα Skoda Octavia έρχεται με αισθητή αύξηση των διαστάσεών της, αφού μακραίνει κατά 9 εκατοστά φθάνοντας στα 4,659 μέτρα και πλαταίνει κατά 45 χιλιοστά, ενώ διατηρεί το ύψος της στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το παρελθόν. Στην πράξη, η αύξηση των διαστάσεων αυτών δεν έχει αποτέλεσμα η Octavia να δείχνει ογκώδης, αλλά αντίθετα το νέο μεσαίο της Skoda κερδίζει σε κομψότητα σε σχέση με το παρελθόν. Αυτό έχει να κάνει αρχικά με την υιοθέτηση της νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας της μάρκας που θέλει μια εμφατική εμπρόσθια γρίλια, πλαισιωμένη από μικρότερα σε μέγεθος φωτιστικά σε σχέση με το παρελθόν, αλλά και με έναν μακρόστενο προφυλακτήρα. Θετικό στοιχείο της παρουσίας της νέας Octavia αποτελεί και η διατήρηση της 5ης πίσω πόρτας που ανοίγει μαζί με το τζάμι και σε συνδυασμό με την κλίση των πίσω κολόνων της οροφής, προσδίδει μια αύρα από 4θυρο κουπέ.
Με έμφαση στο Value for Money
Για μια ακόμη φορά, η Octavia δίνει έμφαση στο Value for Money, με τις τιμές να διατηρούνται σε πολύ καλά επίπεδα, ειδικά για τα δεδομένα της μεσαίας κατηγορίας. Έτσι, η diesel έκδοση της δοκιμής μας έρχεται στα 18.790 ευρώ με απόσυρση και έκπτωση, ενώ υπάρχει και ακόμη πιο προσιτή επιλογή του ίδιου diesel (1,6 TDI) κινητήρα με 90 άλογα και τιμή 17.990 ευρώ.
Κινητήρας-Κιβώτιο: Έμφαση στην οικονομία και τις χαμηλές εκπομπές CO2
Ο diesel κινητήρας της Skoda Octavia της δοκιμής μας είναι η νεότερη εκδοχή του 16βάλβιδου 1,6 TDI με 105 ίππους του Ομίλου VW. Πρόκειται για τη δεύτερη πετρελαιοκίνητη επιλογή στη γκάμα μετά τη de-tuned έκδοση με 90 ίππους, η οποία πλαισιώνεται από το πακέτο οικολογικών τεχνολογιών «Green Tec» (Start-Stop κινητήρα και Σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση). Επιπλέον αυτού, ο κινητήρας συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων αραιής κλιμάκωσης, το οποίο φροντίζει ώστε να διατηρούνται χαμηλά οι στροφές του κινητήρα και να μην επηρεάζεται η κατανάλωση. Από την άλλη βέβαια, η αραιή αυτή κλιμάκωση του κιβωτίου έχει επίπτωση στο τράβηγμα του κινητήρα στο χαμηλό φάσμα των στροφών του, εκεί όπου η Octavia 1,6 TDI εμφανίζει μια αισθητή υστέρηση κατά το πάτημα του πεντάλ του γκαζιού.
Στο μεσαίο και υψηλό φάσμα περιστροφής βέβαια τα δεδομένα αλλάζουν και η απόκριση είναι σαφώς καλύτερη, κάτι που εμφανίζεται και στο κομμάτι των ρεπρίζ. Για την οικονομία βέβαια του αυτοκινήτου ούτε λόγος να γίνεται, αφού με βάση τα εργοστασιακά νούμερα, η Octavia 1,6 TDI 105 PS απαιτεί μόνο 3,8 λτ. diesel ανά 100 χλμ.
Εσωτερικό: Ποιοτική και «ποσοτική» αναβάθμιση
Στο εσωτερικό της νέας Octavia η σχεδίαση παραδοσιακά ακολουθεί απλές και λιτές γραμμές, με το περβάζι στο άνω τμήμα και τους μακρόστενους αεραγωγούς να είναι τα δύο πιο ξεχωριστά σχεδιαστικά γνωρίσματα του ταμπλό.
Μπροστά από τον οδηγό, το τιμόνι είναι τριάκτινο και με σχετικά μικρές διαστάσεις προσδίδοντας μια σπορτίφ νότα, ενώ ο πίνακας οργάνων με τα μεγάλα αναλογικά όργανα και την κεντρική ψηφιακή οθόνη πληροφοριών είναι –παραδοσιακά επίσης– ιδιαίτερα ευανάγνωστος.
Ξεχωριστή μνεία πρέπει να κάνουμε και στην κεντρική ψηφιακή οθόνη της κονσόλας (8 ιντσών), η οποία έρχεται με πλήθος πληροφοριών και ενδείξεων για το ηχοσύστημα, το Σύστημα πλοήγησης, τα Συστήματα ενεργητικής ασφαλείας κ.λπ. του αυτοκινήτου. Πρόκειται για το Σύστημα πολυμέσων MIB Columbus, το οποίο όμως λόγω της πληθώρας των πληροφοριών και επιλογών που δίνει, απαιτεί περισσότερο χρόνο εκμάθησης από τον οδηγό.
Επίσης, το Σύστημα αυτό είναι προαιρετικό για όλες τις εκδόσεις, με τον αρχικό εξοπλισμό της Octavia να περιλαμβάνει το απλούστερο αλλά με ράδιο-cd και USB και χωρίς οθόνη αφής, ηχοσύστημα Swing. Η συνολική εργονομία τέλος, ακολουθεί τα πολύ καλά δεδομένα της Skoda, παρότι υπάρχουν κάποιοι διακόπτες μπροστά ακριβώς από τον επιλογέα ταχυτήτων, που κρύβονται από το οπτικό πεδίο του οδηγού.
Χώροι: ¶νεση για 5
Στο κομμάτι των χώρων, η νέα Octavia εξαργυρώνει την αύξηση των διαστάσεών της και κυρίως, το ιδιαίτερα μακρύ της μεταξόνιο. Στο πίσω κάθισμα λοιπόν, τρεις ενήλικοι επιβάτες θα βρουν άνετα θέση, έχοντας στη διάθεσή τους αρκετό χώρο για τους ώμους και άπλετο χώρο για τα γόνατά τους. Σε ό,τι αφορά στο διαθέσιμο ύψος, η κλίση της οροφής περιορίζει ελαφρώς το διαθέσιμο χώρο, ωστόσο μόνο ψηλόσωμοι επιβάτες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πρόβλημα.
Στο κομμάτι του πορτ-μπαγκάζ, με 590 λίτρα ο διαθέσιμος όγκος θα ικανοποιήσει πλήρως τις οικογενειακές ανάγκες (568 λίτρα με ρεζέρβα ανάγκης), ενώ με αναδιπλωμένες τις πλάτες των καθισμάτων το νούμερο αυξάνεται στα 1.580 κιλά.
Οδική συμπεριφορά: Στρίβει-πατάει πιο σίγουρα από ποτέ και είναι αρκούντως άνετη
Στο δρόμο η νέα Octavia εκμεταλλεύεται όλα τα παραπάνω, για να παρουσιαστεί ακόμη πιο βελτιωμένη στα οδικά της χαρακτηριστικά σε σχέση με το παρελθόν. Έτσι, στην ευθεία παρουσιάζεται ιδανικά σταθερή και ασφαλής χωρίς να επηρεάζεται από πλευρικούς ανέμους, προσδίδοντας ένα αίσθημα ασφάλειας στον οδηγό. Στις στροφές, το άπλωμα των διαστάσεων αυξάνει την πρόσφυση και δεν αφήνει το εξελιγμένο ESP να παρέμβει, ενώ και η ρύθμιση της ανάρτησης αποτρέπει το αμάξωμα στο να γείρει αισθητά σε πιο πιεσμένους ρυθμούς.
Βελτίωση αισθητή υπάρχει και στο τιμόνι, το οποίο προσφέρει πολύ καλή πληροφόρηση, έχει αρκετό βάρος και ικανοποιεί ιδιαίτερα στις στροφές. Τα φρένα τέλος, προσφέρουν συμπαγή αίσθηση κατά το φρενάρισμα και είναι άκρως αποτελεσματικά (100-0 χιλιόμετρα σε 37,6 μέτρα).
Συμπέρασμα
Η τρίτη γενιά της Skoda
Octavia μεγάλωσε μεν σε διαστάσεις, κέρδισε στον ποιοτικό τομέα και εξοπλίστηκε με μια πληθώρα τεχνολογικών συστημάτων και παραμένει για μια ακόμη φορά… «Octavia» στο μείζον κομμάτι του Value for Money. ¶λλωστε η Octavia έχει μια επιτυχημένη καριέρα στην ελληνική αγορά.