Ποια τα συμπτώματα ελαττωμάτων στον λάμδα
12/9/2024
Στην περίπτωση βλαβών στον αισθητήρα λάμδα, πρέπει να γίνεται διάκριση μεταξύ του αισθητήρα ελέγχου, ο οποίος βρίσκεται πριν από τον καταλυτικό μετατροπέα και του διαγνωστικού αισθητήρα, ο οποίος είναι εγκατεστημένος μετά τον καταλυτικό μετατροπέα. Ο τελευταίος έχει ρόλο να «παρακολουθεί» αποκλειστικά την λειτουργία του καταλυτικού μετατροπέα και δεν εμφανίζει άμεσα συμπτώματα σε περίπτωση βλάβης. Ο αισθητήρας λάμδα, πριν από τον καταλυτικό μετατροπέα, από την άλλη πλευρά, έχει άμεση επίδραση στον έλεγχο του κινητήρα. Αν ο αισθητήρας λάμδα είναι ελαττωματικός, δεν θα παρέχει σωστές τιμές μέτρησης στην μονάδα ελέγχου. Το αποτέλεσμα αυτού είναι η παρουσία είτε λίγου, είτε πολύ οξυγόνου στα καυσαέρια. Ωστόσο, αυτά τα συμπτώματα μπορεί επίσης να υποδεικνύουν άλλες πηγές σφάλματος στον κινητήρα. Σε ορισμένους κινητήρες ενεργοποιείται ένα πρόγραμμα ασφαλούς λειτουργίας (safe mode) αν ο αισθητήρας είναι ελαττωματικός ή βρώμικος, έτσι ώστε να προστατευθεί ταυτόχρονα και ο κινητήρας, αλλά και να είναι φιλικός στο περιβάλλον. Στις περισσότερες περιπτώσεις ανάβει η προειδοποιητική λυχνία ελέγχου του κινητήρα και στην συνέχεια αποθηκεύεται ένα αντίστοιχο μήνυμα στην μνήμα σφαλμάτων του ενσωματωμένου διαγνωστικού συστήματος. Τα συμπτώματα τα οποία υποδεικνύουν βλάβη στον αισθητήρα λάμδα είναι τα εξής:
Μειωμένη ισχύς του κινητήρα
Κακή πρόσφυση κατά την επιτάχυνση
Τράνταγμα του κινητήρα, εσφαλμένες αναφλέξεις καύσης
Υψηλή κατανάλωση καυσίμου
Υψηλές εκπομπές καυσαερίων
Καπνός καυσαερίων
Ενεργοποίηση λυχνίας ελέγχου του κινητήρα
Αιτίες βλάβης και έλεγχος του αισθητήρα λάμδα
Ο αισθητήρας λάμδα είναι ακόμη ένα εξάρτημα το οποίο μπορεί να φθαρεί. Με την πάροδο των χιλιομέτρων, μπορεί να αποστέλλονται όλο και πιο ανακριβείς τιμές στην μονάδα ελέγχου του κινητήρα. Αν η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται αισθητά, θα πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο ενός ελαττωματικού ή έστω βρώμικου αισθητήρα λάμδα. Ωστόσο, ο αισθητήρας μπορεί να παρουσιάσει βλάβη και νωρίτερα από αυτό. Τα συχνά ταξίδια μικρών αποστάσεων μπορεί να οδηγήσουν σε επιταχυνόμενη γήρανση των ηλεκτροδίων. Σε ορισμένες περιπτώσεις ένας ελαττωματικός αισθητήρας λάμδα μπορεί να αποτελέσει ένδειξη μιας ακόμη σοβαρότερης βλάβης στον κινητήρα του αυτοκινήτου, αν για παράδειγμα ο αισθητήρας έχει υποστεί ζημιά από καμένο λάδι κινητήρα. Σπασμένες συνδέσεις καλωδίων ή κακές συνδέσεις γείωσης μπορούν επίσης να υποδείξουν κάποια βλάβη. Ακόμη, μπορεί να προκληθεί βλάβη μηχανικής φύσεως εάν η ροπή σύσφιξης είναι πολύ υψηλή. Η λανθασμένη εισαγωγή αέρα ελέω κατεστραμμένων τσιμουχών μπορεί επίσης να οδηγήσει σε βλάβη του αισθητήρα. Αν ο αισθητήρας λάμδα λαμβάνει το οξυγόνο από τον αέρα, θα πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα έτσι ώστε οι συνδέσεις των βυσμάτων να είναι καθαρές. Οι αεροθάλαμοι του αισθητήρα λαμβάνουν τον αέρα του περιβάλλοντος μέσω των κλώνων του καλωδίου σύνδεσης. Κατά τον καθαρισμό των βυσμάτων δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σπρέι επαφής, διότι αυτό μπορεί να καταστήσει τον αισθητήρα λάμδα αναποτελεσματικό.Ελέγχοντας τον αισθητήρα λάμδα
Αν θέλετε να διαγνώσετε οι ίδιοι ένα πρόβλημα στον αισθητήρα, δεν έχετε παρά να ξεκινήσετε με το να διαβάζετε το αρχείο καταγραφής σφαλμάτων. Μη βγάλετε βιαστικά συμπεράσματα αν ο αισθητήρας εμφανίζεται στο αρχείο καταγραφής σφαλμάτων, καθώς μπορεί κάλλιστα να είναι δείγμα ότι τα ενσωματωμένα διαγνωστικά έχουν υπερφορτωθεί με την ερμηνεία των τιμών. Για παράδειγμα, εάν ο κινητήρας λαμβάνει λανθασμένα αέρα μετά τον μετρητή μάζας αέρα μέσω μιας διαρροής στην πολλαπλή εισαγωγή. Το μείγμα, το οποίο τότε είναι πολύ φτωχό, δε βγάζει νόημα στα ηλεκτρονικά του κινητήρα, με αποτέλεσμα να κατηγορείται - λανθασμένα - ο αισθητήρας. Ένας μηχανικός είναι σε θέση να προσδιορίσει ποια είναι η φύση της βλάβης, εξετάζοντας τους αισθητήρες. Όπως και με το μπουζί, έτσι και οι αισθητήρες λάμδα έχουν συγκεκριμένο προφίλ φθοράς που υποδεικνύουν διαφορετικές αιτίες βλαβών. Για παράδειγμα, ένας προστατευτικός σωλήνας με έντονη αιθάλη υποδεικνύει ότι το μείγμα είναι πολύ πλούσιο. Σε αυτή την περίπτωση, ο αισθητήρας πρέπει να αντικατασταθεί και να εξαλειφθεί η αιτία ενός πολύ πλούσιο μείγματος. Ελαφρές επικαθίσεις στον προστατευτικό σωλήνα υποδεικνύουν ότι ο κινητήρας καίει λάδι. Στην χειρότερη, οι δακτύλιοι του εμβόλου είναι ελαττωματικοί ή ο υπερσυμπιεστής δεν είναι πλέον σωστά σφραγισμένος. Η λανθασμένη εγκατάσταση μπορεί επίσης να προκαλέσει ζημιά στον αισθητήρα λάμδα σε βαθμό τέτοιο έτσι ώστε να μην μπορέσει να λειτουργήσει ξανά άρτια.Αλλαγή αισθητήρα λάμδα
Σε γενικές γραμμές, η πρόσβαση στον αισθητήρα είναι εύκολη, που σημαίνει πως - συνήθως - το κόστος εργασίας δεν κυμαίνεται στα ακριβά. Ωστόσο, η ανάλυση μπορεί να πάρει χρόνο. Αν ο αισθητήρας λάμδα είναι πράγματι εύκολα προσβάσιμος, η αντικατάστασή του μπορεί να πάρει λιγότερο από μισή ώρα. Σε κάθε περίπτωση, πριν την εκκίνηση των εργασιών, επιβάλλεται να αφήσετε το σύστημα εξάτμισης να κρυώσει, ενώ το ξεβίδωμα του αισθητήρα θα ήταν προτιμότερο να πραγματοποιηθεί όσο αυτός παραμένει ζεστός. Ο νέος αισθητήρας θα πρέπει να περαστεί όσο είναι κρύος. Αν κάνετε μόνοι σας τη διαδικασία, μην ξεχνάτε να φοράτε γάντια που είναι ανθεκτικά στη θερμότητα κατά την αφαίρεσή του. Πριν από την τοποθέτηση, χρειάζεται και η εφαρμογή πάστας υψηλής θερμοκρασίας στο σπείρωμα. Η πάστα αποτρέπει το κάψιμο και την εμπλοκή, διευκολύνοντας την χαλάρωση στο μέλλον και καθιστώντας τον αισθητήρα επαναχρησιμοποιήσιμο. Αν το αυτοκίνητο είναι παλιό, δεν είναι απίθανο να καεί - κυριολεκτικά - ο αισθητήρας λάμδα στην εξάτμιση και να χαλάσει το σπείρωμα. Σε αυτή την περίπτωση, η αντικατάστασή του είναι ακόμη πιο περίπλοκη, καθώς μπορεί να χρειαστεί η αντικατάσταση του αντίστοιχου τμήματος της εξάτμισης. Τέλος, το κόστος ενός νέου αισθητήρα λάμδα, μετά από μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο, βλέπουμε πως κυμαίνεται από 5 έως και πάνω από 400 ευρώ.Σελ. 1 | Αισθητήρας Λάμδα: Ο ρόλος του και η συντήρησή του |
Σελ. 2 | Ποια τα συμπτώματα ελαττωμάτων στον λάμδα |