Με 1 δευτερόλεπτο αντίδρασης του οδηγού και ταχύτητα 250χλμ./ώρα, χρειάζεσαι 700! μέτρα για να φρενάρεις! Δες πως θα υπολογίζεις απλά και γρήγορα την απόσταση φρεναρίσματος σου για όλες τις ταχύτητες!.
Διαδρομή αντίδρασης και απόσταση πέδησης
Οι ειδικοί έχουν υπολογίσει πως ένας μέσος οδηγός χρειάζεται 1 δευτερόλεπτο για να πατήσει το πεντάλ του φρένου από την ώρα που θα αντιληφθεί κάποιο εμπόδιο. Από την ώρα που θα φρενάρει μέχρι το όχημα να ακινητοποιηθεί πλήρως διανύεται μία απόσταση με φθίνουσα ταχύτητα. Ο χρόνος αντίδρασης του οδηγού ( και τα μέτρα που διανύει παράλληλα το αυτοκίνητο = διαδρομή αντίδρασης) μαζί με τα μέτρα που διανύει το όχημα φρενάροντας, ονομάζεται διαδικασία πλήρης ακινητοποίησης.
Εξίσωση υπολογισμου για τα μέτρα που διανύονται μέχρι ο οδηγός να πατήσει φρένα ( διαδρομή αντίδρασης)
Για να υπολογίσετε την απόσταση φρεναρίσματος από μία συγκεκριμένη ταχύτητα, πρέπει πρώτα να υπολογίσετε τόσο τα μέτρα φρεναρίσματος, αλλά και τα μέτρα που θα διανύσει το αυτοκίνητο στο 1 δευτερόπετο που χρειάζεται ο οδηγός για να φρενάρει.
Υπάρχει μία απλή μαθηματική εξίσωση που μετατρέπει σε μέτρα τον χρόνο αντίδρασης του οδηγού. Διαιρούμε την ταχύτητα ( χλμ./ώρα) με το 10 και πολλαπλασιάζουμε το αποτέλεσμα με το 3 (Ταχύτητα δια 10 Επί 3). Παράδειγμα: Ένα αυτοκίνητο που κινείται με 50χλμ./ώρα θα διανύσει 15 μέτρα από την ώρα που ο οδηγός θα αντιληφθεί το ερέθισμα και θα πατήσει το πεντάλ του φρένου.
Εξίσωση υπολογισμου για τα μέτρα φρεναρίσματος
Φυσικά σε αυτή τη περίπτωση παίζουν πολλοί παράγοντες ρόλο, καθώς διαφέρει από αμάξι σε αμάξι λόγω βάρους, συνθηκών κτλ. Όμως κατά μέσο όρο ισχύει η εξής μαθηματική αρχή. (Ταχύτητα δια 10) επί (Ταχύτητα δια 10). Παράδειγμα: Για ένα αυτοκίνητο που ταξιδεύει όπως προηγουμένος με 50χλμ./ώρα είναι: 50 δια 10 επί τον εαυτό του= 25 μέτρα.
Συνολικά μέτρα ακινητοποίησης
Για να υπολογίσουμε λοιπόν την συνολική διαδικασία ακινητοποίησης προσθέτουμε τα μέτρα αντίδρασης (15) με τα μέτρα φρεναρίσματος (25) με το αποτέλεσμα να είναι το τελικό νούμερ (40).
Φρένα πανικού
Φυσικά τα παραπάνω νούμερα παίζουν ρόλο ανάλογα με το εάν φρενάρετε κανονικά ή πραγματοποιείτε φρενάρισμα ανάγκης, βυθίζοντας εντελώς το πεντάλ του φρένου. Στη δεύτερη περίπτωση τα νούμερα πέφτουν κατά μέσο όρο στο μισό. Ενώ να υπενθυμίσουμε πως μπορεί η αναλογία για την διαδρομή αντίστασης να παραμένει η ίδια, η απόσταση πέδησης όμως αυξάνεται κατά πολύ όσο αυξάνονται οι ταχύτητες. Δηλαδή με νορμάλ φρενάρισμα, ένα αυτοκίνητο που πηγαίνει με 250χλμ./ώρα, χρειάζεται 700 μέτρα για να σταμτήσει.