Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos

Πώς λύνουμε κάθε πρόβλημα με τους εγχυτήρες καυσίμου

Διαβάστηκε από 16247 αναγνώστες - 30/10/2020

Πολλαπλή έγχυση, απευθείας στον κύλινδρο ή συνδυασμός;
Ένας κινητήρας έχει μία βαλβίδα ψεκασμού ανά κύλινδρο. Τα μπεκ ψεκάζουν μια πολύ λεπτή γραμμή καυσίμου είτε στην οδό εισαγωγής (έγχυση πολλαπλής εισαγωγής) είτε απευθείας στον θάλαμο καύσης του κυλίνδρου (άμεση έγχυση). Ορισμένοι σύγχρονοι κινητήρες προσφέρουν επίσης έναν συνδυασμό άμεσου και πολλαπλού ψεκασμού, όπως το Audi R8 V10. Ανάλογα με το μέγεθος του φορτίου, η πολλαπλή εισαγωγή και η άμεση έγχυση εναλλάσσονται ώστε να μειωθεί ο σχηματισμός οξειδίων του αζώτου. Η ακριβής κατανομή στον ψεκασμό από τα μπεκ εξασφαλίζει βέλτιστη καύση του καυσίμου, με αποτέλεσμα καλύτερη παροχή ισχύος. Για να επιτευχθεί, όμως, ένας τόσο λεπτομερής ψεκασμός, το καύσιμο πρέπει να εγχυθεί με υπερπίεση.
 
Στην περίπτωση πολλαπλής έγχυσης, όπου τα ακροφύσια ψεκασμού παίρνουν καύσιμο μέσω μιας κοινής ράβδου τροφοδοσίας , η πίεση έγχυσης είναι περίπου τρία έως έξι bar (μονάδα μέτρησης πίεσης). Με άμεση έγχυση, όπου τα μπεκ τροφοδοτούνται μέσω αντλίας υψηλής πίεσης, είναι έως και 350 bar. Οι πιέσεις ψεκασμού που προκύπτουν από ανάφλεξη με συμπίεση είναι μακράν οι υψηλότερες. Οι σύγχρονοι κινητήρες diesel common rail, οι οποίοι λειτουργούν επίσης με άμεσο ψεκασμό, φτάνουν τα 2500 bar.


 
Αιτίες πιθανών δυσλειτουργιών
Η ακρίβεια και η αποτελεσματικότητα πληρώνεται αδρά, όμως μια τεχνολογία με τέτοια αποτελέσματα συχνά «βγάζει» μικροπροβλήματα. Δεδομένου ότι οι εξαιρετικά λεπτές οπές των βαλβίδων ψεκασμού μπορούν γρήγορα να φράξουν, εξαιτίας μη ποιοτικού φιλτραρισμένου καυσίμου, ενδέχεται να προκληθούν εμπλοκές και μόνιμες βλάβες. Ίσως να μην εμφανιστεί απευθείας το πρόβλημα μέσω ρεταρίσματος στην διαδικασία καύσης, αλλά το ζήτημα πρέπει να αντιμετωπιστεί. Ακόμη και μια μικρή τροποποίηση στον ψεκασμό του καυσίμου μπορεί να έχει επιζήμια επιρροή στην κατανάλωση και την απόδοση του κινητήρα.
 
Λόγω της θέσης τους στο θάλαμο καύσης, τα ακροφύσια έγχυσης των άμεσων εγχυτήρων εκτίθενται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα πίεσης στον θάλαμο καύσης. Ελλοχεύει έτσι ο κίνδυνος να επηρεαστούν άλλα εξαρτήματα αν η διαδικασία έγχυσης είναι διαφορετική από εκείνη που προβλεπόταν. Τα ελαττωματικά μπεκ μπορούν να κάψουν και να ανοίξουν τρύπες στο έμβολο, επειδή αντί για μια λεπτή γραμμή καυσίμου, δημιουργείται ένας πίδακας καυσίμου που καίει απευθείας στην κεφαλή του εμβόλου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το υλικό δεν μπορεί να αντέξει μόνιμα την πίεση και τη θερμότητα, και οι βαλβίδες από τις άκρες φεύγουν, γεγονός που προξενεί επίσης λανθασμένη διαδικασία ψεκασμού.


 
Περισσότερο συχνό φαινόμενο με τους απευθείας εγχυτήρες είναι η δημιουργία υπολειμμάτων οπτάνθρακα στις βαλβίδες έγχυσης, πράγμα που σημαίνει ότι ορισμένες από αυτές καθίστανται πλήρως δυσλειτουργικές. ¶λλες ζημιές που ίσως υποστούν περιλαμβάνουν βραχυκύκλωμα στα ηλεκτρομαγνητικά πηνία βαλβίδας έγχυσης και θραύσματα από φθαρμένες συνδέσεις καλωδίων με τη μονάδα ελέγχου. Επιπλέον, οι φθαρμένοι δακτύλιοι στεγανοποίησης στις βαλβίδες έγχυσης είναι προάγγελος διαρροών και ενδεχόμενης απώλειας καυσίμου.
 
Πιθανές βλάβες - συνέπειες
Ανάλογα με τον βαθμό βλάβης λόγω ενός ή περισσοτέρων ελαττωματικών ακροφυσίων έγχυσης, μπορεί να προκληθεί πρόβλημα στην τροφοδοσία του καυσίμου. Ενδεχομένως να κληθούμε να αντιμετωπίσουμε από ανεπιθύμητες μειώσεις στην απόδοση του αυτοκινήτου, μεγαλύτερη εκπομπή ρύπων και λιγότερο «καθαρά» καυσαέρια, δυσκολίες στο ξεκίνημα της οδήγησης, έως αυξημένη κατανάλωση καυσίμου και ελαττωματικό ρελαντί. Να μην σας παραξενέψει μία αναμμένη (συνεχώς ή κατά διαστήματα) λυχνία ελέγχου κινητήρα, πιθανό ρετάρισμα στην διαδικασία καύσης ή ακόμη και χτύπημα στους κινητήρες εσωτερικής καύσης ανάφλεξης με σπινθήρα.


 
Οι συνέπειες των ελαττωματικών ακροφυσίων έγχυσης μπορεί να είναι αρκετά επιβλαβείς. Εάν το άκαυστο καύσιμο εισέλθει στο φίλτρο σωματιδίων (συσκευή σχεδιασμένη για την αφαίρεση σωματιδίων diesel ή αιθάλης από τα καυσαέρια ενός κινητήρα diesel) ή τον καταλυτικό μετατροπέα, μπορεί να τους καταστρέψει. Ακόμη εάν υπάρχουν απευθείας εγχυτήρες και ο ψεκασμός εκτελείται σε λανθασμένη κατεύθυνση, ξεπλένεται η μεμβράνη λαδιού στο τοίχωμα του κυλίνδρου λόγω του ελαττωματικού ακροφυσίου έγχυσης και το έμβολο (πιστόνι) μπορεί ακόμη και να σταματήσει απότομα την λειτουργία του. Επομένως, εάν παρατηρήσετε παρεμφερή προβλήματα στο αυτοκίνητό σας, καλό θα είναι το συντομότερο δυνατόν να απευθυνθείτε σε ένα συνεργείο.
 
Καθαρίστε τα ακροφύσια έγχυσης με καθαριστικό συστήματος έγχυσης
Σε παλαιότερα οχήματα, ο καθαρισμός των ακροφυσίων έγχυσης αναβάθμιζε πάντα την ποιότητα της έγχυσης, καθώς οποιοδήποτε κατακάθι υπήρχε διαλυόταν. Η βελτιωμένη απόδοση δύσκολα γινόταν αισθητή, αλλά η εκπομπή καυσαερίων «καθαρίζει» χάρη στην βέλτιστη καύση στον κινητήρα. Σε σπάνιες περιπτώσεις, οι χρήστες τέτοιων καθαριστικών ανέφεραν ότι ακόμη και ρετάρισμα στην διαδικασία καύσης μπορούσε να αντιμετωπιστεί.
 
Παρόλα αυτά, τέτοια περιστατικά είναι σπάνια. Προβλήματα όπως τα παραπάνω συνήθως απαιτούν επαγγελματικό καθαρισμό (συμπεριλαμβανομένης της αφαίρεσης των βαλβίδων ψεκασμού) ή ακόμη και την αντικατάσταση των ακροφυσίων ψεκασμού. Όποιος αποφασίσει να χρησιμοποιήσει το λεγόμενο καθαριστικό συστήματος έγχυσης στον κινητήρα του, πρέπει να ενημερωθεί για τα εγκεκριμένα καθαριστικά τα οποία προτείνονται από τον εκάστοτε κατασκευαστή του οχήματος. Επειδή το καθαριστικό τοποθετείται στο ρεζερβουάρ καυσίμου και περνά μέσα από ολόκληρο το σύστημα καυσίμου, συμπεριλαμβανομένων αντλιών, αντλιών υψηλής πίεσης, ρυθμιστών πίεσης και μπεκ, υπάρχουν αρκετά μέρη-εξαρτήματα που δεν πρέπει να πάθουν καμία ζημιά από τυχόν κακής ποιότητας προϊόν.
 
Ο διαφορετικός υπερηχητικό καθαρισμός
Τα βρώμικα ακροφύσια έγχυσης που μπορούν εύκολα να αφαιρεθούν (έγχυση πολλαπλής εισαγωγής) μπορούν να καθαριστούν σε κατάλληλο χώρο (ultrasonic bath). Ο υπερηχητικός καθαρισμός, όπως λέγεται, χρησιμοποιεί φυσαλίδες σπηλαίωσης που προκαλούνται από κύματα πίεσης (ήχου) υψηλής συχνότητας για την ανάδευση ενός υγρού.
 
Είναι επίσης ωφέλιμο να καθαρίσετε ή, αν είναι δυνατόν, να αντικαταστήσετε τα μικροφίλτρα πάνω από πολλά ακροφύσια. Με την πάροδο του χρόνου, έφραξαν από τα πιο λεπτά σωματίδια, έτσι ώστε μην μπορούν να «πιάσουν» την αρχική τους απόδοση. Τα καθαρισμένα ακροφύσια εγκαθίστανται με νέους δακτυλίους στεγανοποίησης.


 
Επαγγελματικός καθαρισμός των ακροφυσίων ένεσης
Ορισμένες εταιρείες προσφέρουν επαγγελματικό καθαρισμό των μπεκ και των βαλβίδων ψεκασμού. Αυτό σημαίνει ότι οι τρύπες στα ακροφύσια ανοίγουν και κλείνουν, γεγονός που βελτιστοποιεί τη διαδικασία καθαρισμού. Τέτοιες εξειδικευμένες εταιρείες μπορούν επίσης να ελέγξουν το πεδίο διασποράς του ψεκασμού των μπεκ, μέσα από συγκεκριμένη δοκιμή. Επιπλέον, μπορεί να ελεγχθεί η απόδοση και ο ρυθμός ροής. Για ιδανική λειτουργία του κινητήρα, είναι σημαντικό όλα τα ακροφύσια ψεκασμού του κινητήρα να έχουν περίπου την ίδια απόδοση, καθώς η μονάδα ελέγχου κινητήρα πρέπει να αντισταθμίζει διαφορετικές ποσότητες έγχυσης των επιμέρους κυλίνδρων, διαδικασία που λειτουργεί μόνο σε κάποιο βαθμό.
 
Διαδικασία ελέγχου των μπεκ
Τα συνεργεία έχουν πολλές επιλογές για τον έλεγχο της λειτουργίας των ακροφυσίων έγχυσης χωρίς να χρειάζεται να τα αφαιρέσουν. Λόγου χάρη, με την ανάγνωση του «εγκεφάλου» και τον έλεγχο της σύνδεσης καλωδίου των ακροφυσίων έγχυσης, χρησιμοποιώντας ένα πολύμετρο. Μια δοκιμή πίεσης καυσίμου μπορεί επίσης να αποκαλύψει άλλα ελαττωματικά εξαρτήματα, όπως μια ελαττωματική αντλία υψηλής πίεσης, έναν φθαρμένο ρυθμιστή πίεσης καυσίμου. Εκτός των παραπάνω, μπορεί να ελεγχθεί η αντίσταση των πηνίων της ηλεκτρομαγνητικής βαλβίδας εγχυτήρα χρησιμοποιώντας ένα ωμόμετρο. Ένας παλμογράφος, τέλος, μπορεί να εμφανίσει την τάση και τη διάρκεια παλμού των μεμονωμένων ακροφυσίων, προκειμένου να συγκρίνει τις τιμές με τα πραγματικά δεδομένα.
 

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει