Σήμερα είναι το πρώτο MX-5, του οποίου οι προβολείς «κρύβονται» και αποκαλύπτονται, ένα επιθυμητό, αυθεντικό ιστορικό μοντέλο. Τα καλοδιατηρημένα αυτοκίνητα (χωρίς σκουριά κτλ.) κοστίζουν στη Γερμανία πάνω από 5.000 ευρώ. Παίρνοντας θέση σε αυτό το MX-5, το παλιό συναίσθημα επανέρχεται, αλλά τον τελευταίο καιρό σκέφτηκα για πρώτη φορά ότι το ιαπωνικό roadster... γέρασε. Τα καθίσματα έχουν μαλακώσει και δε συγκρατούν το σώμα επαρκώς, τα φρένα δεν κρατούν, όσο θα ήθελε κανείς. Στις στροφές παρουσιάζονται μεγάλες κλίσεις του αμαξώματος. Τον παλιό καιρό όλα μας φαίνονταν τέλεια, αλλά το σύγχρονο MX-5 είναι πιο σπορτίφ κατά... έτη φωτός. Η χαρά για τη γρήγορη αναδίπλωση της οροφής έκανε πιο όμορφη την ανάμνησή μου.
Υπήρχαν λοιπόν, αρκετά πράγματα για να διορθωθούν. Κι αυτά τα συγκέντρωσε η Mazda και τα βελτίωσε στο διάδοχο μοντέλο χωρίς, όμως, να βάλει νερό στο κρασί των δυνατών σημείων του. Ο επιλογέας του κιβωτίου ταχυτήτων ακούγεται ακόμη κατά τις αλλαγές σχέσεων. Πολύ ευχάριστα, όμως. Η οροφή ανοίγει τόσο γρήγορα όσο μια ομπρέλα.
Η 2η γενιά (εσωτερικά γνωστή με τον κωδικό NB) ήταν απλώς ένα facelift, το οποίο κατά την πρώτη επαφή το 1998 με απογοήτευσε. Εντάξει, ο κινητήρας βελτιώθηκε, τα φρένα επίσης, ενώ το πίσω παρμπρίζ ήταν από γυαλί. Μήπως, όμως, χρειαζόταν επιπλέον φροντίδα το διάδοχο μοντέλο; Όχι! Η Mazda αντιστάθηκε με επιτυχία στη μανία της... παχυσαρκίας, την ίδια ώρα που φύτρωνουν πανταχόθεν ανταγωνιστές: Fiat Barchetta, MG F, Toyota MR-2, Mercedes SLK, BMW Z3, Honda S 2000, Audi TT. Το λαϊκό σπορ ήταν πλέον η οδήγηση ανοικτών αυτοκινήτων. Τα roadster ήταν τότε στη μόδα και όριζαν το image του οδηγού, όπως συμβαίνει σήμερα με τα SUV.
Η Mazda απάντησε με ειδικά μοντέλα, όπως το Miracle του 2000, το οποίο συμμετείχε στη συγκέντρωσή μας. Με το μπεζ δέρμα του και τον πίνακα οργάνων με τα αναλογικά όργανα έβγαλε προς τα έξω έναν εαυτό με στοιχεία ταυτότητας από αγγλικό roadster, έστω κι αν το τιμόνι, η οδική συμπεριφορά, η επιβράδυνση συνέχιζαν να έχουν επάνω τους το ελαφρύ άρωμα από την Ασία. Μόνο τα... κύματα στα φτερά θύμιζαν την Jaguar XK8 της πρώτης δεκαετίας του 2000.
Επηρεάστηκαν οι εξελίξεις από τον ανταγωνισμό του MX-5 ή από την εμφάνιση στη ζωή μου της μικρής κόρης μου; Επειδή έγινα πολύ νέος πατέρας έχασα νωρίς την επαφή με το στενό διθέσιο μοντέλο. Επίσης, το MX-5 είχε απωλέσει το ιδιαίτερο και το... ανακατεμένο. Η Z3 ήταν πιο ισχυρή, η SLK πιο ανθεκτική στις χειμερινές συνθήκες. Μέχρι σήμερα η γενιά ΝΒ θεωρείται το... μαύρο πρόβατο της οικογένειας: είναι το ξεχασμένο, το παρεξηγημένο. Με πόση ελαφρότητα κινείται, όμως!
Σε φέρνει κοντά του, είναι μόνο κατά 39 κιλά πιο βαρύ από το αυθεντικό, αλλά είναι κατά πολύ πιο σφικτό, τόσο πολύ, όσο θα ήθελε το πρώτο ΜΧ-5 (ΝΑ) να είναι. Επιτέλους, τα καθίσματα απέκτησαν την επιθυμητή -στις στροφές- πλευρική στήριξη. Υπάρχουν, δε, μεταχειρισμένα-ευκαιρίες, που κοστίζουν από 1.500 ευρώ. Κανένα άλλο μοντέλο δεν κάνει τόσο προσιτή την είσοδο στον κόσμο του.
Πόσο μεγαλή αντίθεση δημιουργείται όταν μετεπιβιβάζεσαι στο λευκό NC. Αισθάνεσαι την υπερηφάνεια της Mazda, της οποίας το... Outsider έγινε επιτυχία και την αυτοπεποίθηση ότι το MX-5 έγινε μια πρόταση, που πολλοί θέλησαν να μιμηθούν. Γύρω από την κεντρική κονσόλα διαχέονται οι γραμμές του αμαξώματος. Τα πέντε στρογγυλά όργανα σχηματίζουν το πιο όμορφο τοπίο... οργάνων στην ιστορία του MX-5, ενώ ο νέος τρόπος αναδίπλωσης της οροφής κάνει το όποιο «κούμπωμα» για τη στήριξή της περιττό. Την οροφή θα την περιόριζαν μόνο όσοι θεωρούν απαραίτητο να σιδερώνουν το Polo πουκαμισάκι τους.
Το MX-5 έφτασε να εφοδιάζεται με τροχούς 17 ιντσών και τη σφικτή ανάρτηση του RX-8, του σπορ μοντέλου της Mazda με τον Wankel κινητήρα. Το ιαπωνικό roadster έγινε πια ένα επιθετικό αιλουροειδές. Οι αντιδράσεις του γρήγορες, αλλά στον αυτοκινητόδρομο ήταν ήρεμο, όσο απαιτούν τα 160 PS του δίλιτρου κινητήρα του. Βέβαια, με την ισχύ έρχεται και η πολυτέλεια ή τουλάχιστον αυτό, που οι κάτοχοι των MX-5 θεωρούν πως είναι πολυτέλεια. Θερμαινόμενα καθίσματα, προβολείς Xenon ή ένα τιμόνι ρυθμιζόμενο καθΆ ύψος! Γιατί μέχρι πρόσφατα το τιμόνι «κόλλαγε» στους μηρούς, με αποτέλεσμα πολλοί να το απορρίπτουν και έμαναν μακριά από την αγορά του.
Αμφιβολίες προκάλεσε το MX-5 και το 2006, όταν παρουσιάστηκε και η hardtop εκδοχή του. Έμοιαζε κατά πολύ με το soft top μοντέλο, δεν έφερε διαφορετικού όγκου χώρο αποσκευών και με έβαλε σε σκέψεις. Τα επιπλέον 37 κιλά του βάρους με άφησαν αδιάφορο. Στο κάτω κάτω το αυτοκίνητο έγινε πιο ήσυχο και πιο άνετο, ενώ θα μπορούσε κανείς να πει πως έγινε ένα αυτοκίνητο προς χρήση για ολόκληρη τη χρονιά. Το MX-5 hard top έγινε για πολύ το αυτοκίνητο των ονείρων μου.
Μέχρι που λανσαρίστηκε το νέο ND, από το οποίο αφαιρέθηκαν 100 κιλά, το αυτοκίνητο έγινε πιο επιθετικό, ενώ το πίσω μέρος του μεταφέρθηκε χαμηλότερα. Έτσι, ο οδηγός θα μπορούσε να βιώσει εκ νέου το πνεύμα του αυθεντικού μοντέλου. Το σύγχρονο MX-5 είναι μικρότερο σε μήκος, ελαφρύτερο από την πρώτη γενιά του. Οι επιταγές της σύγχρονης εποχής έφεραν το διακόπτη εκκίνησης λειτουργίας του κινητήρα ή το σύστημα προειδοποίησης εγκατάλειψης της λωρίδας, αλλά το τιμόνι αντιδρά και πάλι με την παραμικρή σκέψη. Όταν ο μικρός κινητήρας των 1,5 λίτρων φτάσει έως τις 7.500 σ.α.λ., τότε η γενιά ND γίνεται μία εξαιρετικά αποκλειστική πρότσαση. Ατμοσφαιρικός, και όχι turbo ο κινητήρας, με αυξημένο όριο στροφών λειτουργίας αντί επιπλέον ροπής.
Το ανοικτό Mazda παρέπεμπε πλέον σε προϊόν από το... γαλατικό χωριό.
Ένα γαλατικό χωριό, που ξαφνικά έγινε υψηλής ραφής: Το 2015 παρουσιάστηκε το MX-5 RF. Τα αρχικά αποδίδονται στον όρο “retractable fastback” και στην αναδιπλούμενη Targa οροφή, με τις λεπτομέρειες, που συναντούσαμε παλιότερα στις Corvette ή στις Ferrari Dino. Η σύγκριση θα ήταν... καταθλιπτική, αν η Mazda δεν είχε ήδη προ πολλού καθιερωθεί και δεν είχε φτάσει σε ένα τόσο υψηλό επίπεδο. Το MX-5 RF ήταν σαν να ανακαλύφθηκε εκ νέου το ιαπωνικό roadster και αποτέλεσε τελικά το πιο όμορφο αντικείμενο σχεδίασης κατά τη συγκέντρωση των MX-5, στην οποία παραβρεθήκαμε.
Θα το αγόραζα σήμερα, με τον... ιό να μου έχει επιτεθεί ξανά. Μάλιστα, έγινα και... κολλητικός, αφού όταν με ρωτούσαν γνωστοί μου σχετικά με το αυτοκίνητο, που θα τους συμβούλευα να αγοράσουν, εγώ τους συμβούλευα να επιλέξουν το MX-5. «Τι, αυτό;», ρώτησε ο φίλος μου, ο Timo. «Ναι, πάρτε το RF σε λευκό χρώμα με το καφέ δερμάτινο σαλόνι.» Με άκουσε και η σύζυγός του, η Susi, με την κόρη τους, την Paula, συμμετείχαν στη βόλτα μας. Έτσι, οι μύτες τους έμειναν εκτεθειμένες στον άνεμο.
Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει
Copyright © 2024 - autoagora.gr