Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos

Στήριξη απόφασης για την αγορά ενός diesel Ι.Χ.

Διαβάστηκε από 35083 αναγνώστες - 20/4/2021

Ποια είναι τα επιχειρήματα υπέρ ή κατά της αγοράς ενός πετρελαιοκίνητου μοντέλου; Η AUTO BILD παρέχει ένα βοήθημα λήψης αποφάσεων για την αγορά (ή όχι) ενός αυτοκινήτου του είδους!

  1. Πώς κρίθηκε αναξιόπιστο το diesel;
Η κρίση του diesel ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2015, όταν αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο της VW. Η VW είχε χειραγωγήσει τις τιμές ελέγχου των εκπομπών αμέτρητες φορές σε ό,τι έχει να κάνει με το οξείδιο του αζώτου (NOx). Από τότε, κυριάρχησαν ειδήσεις για συσκευές τερματισμού λειτουργίας, δόλιο λογισμικό και… σκιερές δοκιμές, που εν τέλει κατέστρεψαν την έως τότε θετική εικόνα του κινητήρα diesel.
  1. Τι γίνεται με τις απαγορεύσεις κυκλοφορίας και την μπλε αυτοκόλλητη πλακέτα;
Αρκετές πόλεις υποχρεώθηκαν να αντιμετωπίσουν υπερβολικά υψηλά επίπεδα οξειδίου του αζώτου εξαιτίας των καυσαερίων των diesel οχημάτων, γι αυτό και επιβλήθηκαν απαγορεύσεις κυκλοφορίας. Στο Αμβούργο, για παράδειγμα, έχει απαγορευτεί ήδη από το Μάιο του 2018 η κυκλοφορία diesel αυτοκινήτων σε δύο δρόμους για οχήματα, που πληρούν τη νόρμα καυσαερίων έως και Euro 5. Στο Βερολίνο ισχύουν απαγορεύσεις κυκλοφορίας για οχήματα Euro 5 και πιο κάτω στους δρόμους των περιοχών Neukölln και Moabit. Στο Darmstadt υπάρχει απαγόρευση κυκλοφορίας για diesel μοντέλα έως Euro 5, αλλά και για βενζινοκίνητα Euro 1-2. Πάντως, η κατάσταση έχει εντωμεταξύ αποκλιμακωθεί. Τα μέτρα, που υιοθετήθηκαν και εφαρμόστηκαν στη διάσκεψη κορυφής του diesel για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα, αλλά και τα σχέδια ελέγχου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης των δήμων έχουν πλέον αντίκτυπο. Προς το παρόν, όμως, δεν υπάρχουν ενδείξεις για την εφαρμογή πιο εκτεταμένων απαγορεύσεων κυκλοφορίας για πετρελαιοκίνητα οχήματα.

  1. Πώς αντιδρά η πολιτική;
Το φθινόπωρο του 2018, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας κατοχύρωσε ένα συμβιβασμό στη διαμάχη για το diesel. Μεταξύ άλλων, αυτός προέβλεπε αναβάθμιση του hardware για το πετρέλαιο Euro 5. Το πρόβλημα; Δε συμμετείχαν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες στη σχετική χρηματοδότηση, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση αρνήθηκε τις επιδοτήσεις και οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έπρεπε να πληρώσουν ένα μέρος της… λυπητερής. Από την άλλη πλευρά, αποφασίστηκε ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα προσφέρουν bonus ανταλλαγής κατά τη μετάβαση από ένα παλιό diesel μοντέλο (Euro 1 ως Euro 5) σε ένα νεώτερο (Euro 6 diesel). Εν τω μεταξύ, το πλαίσιο της οικονομικής βοήθειας με αφορμή τον κορωνοϊό περιλαμβάνει μία επιδότηση αγοράς συχνά άνω των 9.000 ευρώ κατά την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που είναι κατά πολύ πιο φιλικά προς το περιβάλλον.
  1. Πώς μπορεί κανείς να αποφύγει τις απαγορεύσεις κυκλοφορίας diesel αυτοκινήτων της νόρμας Euro 5;
Με μια μετατροπή. Εκτός από την ενημέρωση του software, αυτή περιλαμβάνει κυρίως τον εξοπλισμό του hardware παλαιότερων πετρελαιοκινητήρων με ένα σύστημα επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής, δηλαδή ένα μέσο μετατροπής οξειδίων του αζώτου (NOx) με τη βοήθεια ενός καταλύτη σε διατομικό άζωτο και νερό, και διαλύματος ουρίας. Το κόστος για όλα αυτά κυμαίνεται (στη Γερμανία) περίπου μεταξύ 3.000 και 3.500 ευρώ. Οι εταιρείες Dr. Pley και Twintec Baumot (λόγω του κορωνοϊού σε χρεωκοπία και αυτονομία) προσφέρουν συστήματα μετασκευής για περίπου 60 εκδόσεις μοντέλων του ομίλου VW, καθώς και για ορισμένα μοντέλα των BMW, Mercedes-Benz και Volvo. Οι ειδικευμένες στα φίλτρα εταιρείες HJS και Oberland Mangold επιτρέπεται επίσης να πωλούν καταλύτες SCR, αν και περαιτέρω εταιρείες έλαβαν την άδειά τους το 2020.
  1. Ποια πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα έχουν οι ιδιοκτήτες diesel οχημάτων σε φορολογικό επίπεδο;
Πλεονεκτήματα: Οι οδηγοί diesel αυτοκινήτων πληρώνουν λιγότερο φόρο ενέργειας κατά τον ανεφοδιασμό. Συνολικά, το diesel είναι (στη Γερμανία) κατά περισσότερο από 15 cent ανά λίτρο φθηνότερο σε σχέση με την αμόλυβδη βενζίνη. Ωστόσο, ακούγονται επανειλημμένα φωνές, που ζητούν να καταργηθεί το λεγόμενο και «diesel-προνόμιο».
Μειονεκτήματα: Ως αντίβαρο του φθηνότερου καυσίμου στο πρατήριο καυσίμων, τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα υπόκεινται σε υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα συνήθως να αξίζουν μόνο για τους οδηγούς, που διανύουν γενικά πολλά χιλιόμετρα. Ο συγκεκριμένος φόρος εξαρτάται από τη χωρητικότητα του κινητήρα και τις εκπομπές CO2.
  1. Euro 6, 6d-TEMP, 6d ISC-FCM: Ποια είναι η διαφορά;
Euro 6 σημαίνει: Στον πάγκο δοκιμών, το αυτοκίνητο επιτρέπεται να εκπέμπει το πολύ 80 mg NOx ανά χιλιόμετρο. Συγκριτικά, στους πετρελαιοκινητήρες Euro 5, επιτρέπεται έως 180 mg/km. Οι διαφορές μεταξύ 6b, 6c, 6d-TEMP και 6d είναι τεράστιες: Πρόκειται για εντελώς διαφορετικές μεθόδους δοκιμής (NEDC, WLTP, RDE), που χρησιμοποιούνται στις μετρήσεις, ενώ υπάρχουν και διαφορετικές τιμές ορίων. Αυτά δεν ισχύουν μόνο για τον πάγκο δοκιμών, αλλά και για τη λειτουργία στο δρόμο. Ακολουθεί μια επισκόπηση:
Euro 6b: Την 1η Σεπτεμβρίου του 2015 έπρεπε όλα τα νέα οχήματα να συμμορφωθούν με το 6b. Επιτρεπόμενη τιμή ορίου NOx: 80 mg/km (diesel), 60 mg/km (βενζίνη). Οι μετρήσεις γίνονταν αποκλειστικά σε πάγκο δοκιμών, με βάση τον όχι ρεαλιστικό κύκλο NEDC. Πάντως, τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα Euro 6b εκπέμπουν ανά χιλιόμετρο κατά μέσο όρο 507 milligram NOx στον αέρα! Και είναι τιμή απολύτως νόμιμη.
Euro 6c/6d-TEMP: Τα πρότυπα Euro 6c και 6d-TEMP τέθηκαν σε ισχύ παράλληλα την 1η Σεπτεμβρίου του 2017, τη στιγμή που τα νέα μοντέλα (με έγκριση τύπου) πρέπει να πληρούν και τα δύο πρότυπα. Όπως και με το 6b, ισχύει η τιμή ορίου των 80 mg/km, αλλά οι μετρήσεις γίνονται σύμφωνα με τον κύκλο WLTP (Worldwide Harmonized Testing Procedure). Τα νέα μοντέλα έπρεπε εκ των προτέρων να πληρούν το πολύ πιο αυστηρό πρότυπο Euro 6d-TEMP. Εκτός από τις μετρήσεις του πάγκου δοκιμών, εδώ μετρώνται οι πραγματικές εκπομπές καυσαερίων στο δρόμο (RDE, Real Driving Emissions). Με το λεγόμενο συντελεστή συμμόρφωσης ή μετατροπής 2,1, τα αυτοκίνητα δεν επιτρέπεται να εκπέμπουν στον αέρα πάνω από 168 mg NOx/km (τα βενζινοκίνητα: 126 mg/km). Το Euro 6d-TEMP ήταν υποχρεωτικό για όλα τα νέα αυτοκίνητα από την 1η Σεπτεμβρίου 2019.
Euro 6d-ISC-FCM: Υποχρεωτικό για όλα τα νέα αυτοκίνητα από τον Ιανουάριο του 2021. Σε σύγκριση με το πρότυπο 6d-TEMP, οι τιμές ορίου για τη μέτρηση RDE (δηλαδή σε οδική χρήση) έχουν γίνει πιο αυστηρές: Αντί για 168, τα diesel επιτρέπεται να εκπέμπουν μόνο 114 mg οξειδίων του αζώτου/km (τα βενζινοκίνητα: λίγο πιο κάτω από 86 mg/km με συντελεστή συμμόρφωσης 1,43).
  1. Πόσο λιγότερο καταναλώνει ένας diesel κινητήρας σε σχέση με ένα σύνολο βενζίνης;
Οι diesel κινητήρες καταναλώνουν περίπου από 15 έως 20% λιγότερα καύσιμα σε σχέση με συγκρίσιμους βενζινοκινητήρες. Εκτός από την υψηλότερη απόδοση του κινητήρα, αυτό οφείλεται στη μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα του καυσίμου. Ωστόσο, επικρίνεται ότι το πλεονέκτημα κατανάλωσης καυσίμου των diesel αυτοκινήτων αντισταθμίζεται από το υψηλό βάρος των πολύ δημοφιλών SUV. Επίσης, η παραγωγή diesel κινητήρων είναι πιο περίπλοκη. Η Γερμανική Βοήθεια Περιβάλλοντος (Deutsche Umwelthilfe - DUH) υποστηρίζει ότι εδώ προέκυψαν κάποια μειονεκτήματα του CO2. Επιπλέον, οι σύγχρονοι βενζινοκινητήρες με πλήρως υβριδική τεχνολογία είναι πιο αποδοτικοί σε σχέση με παλιότερα.

  1. Πώς επηρεάζει το diesel το περιβάλλον;
Ως καύσιμο, το diesel είναι πιο πλούσιο σε ενέργεια σε σχέση με τη βενζίνη. Επιπλέον, η απόδοση του κινητήρα diesel είναι κατά περίπου 15% υψηλότερη αυτής των βενζινοκινητήρων. Και επειδή καίγονται λιγότερα καύσιμα με την ίδια ισχύ, τα diesel μοντέλα καταναλώνουν λιγότερο και εκπέμπουν επίσης λιγότερο CO2. Ωστόσο, η περιεκτικότητα σε CO2 ανά λίτρο diesel, που καίγεται, είναι υψηλότερη από εκείνη της βενζίνης (2,6 kg έναντι 2,3 kg). Για ορισμένους ειδικούς, επομένως, το «φιλικό προς το κλίμα diesel» δεν είναι παρά ένας μύθος. Ωστόσο, η εστίαση γίνεται και στους υπόλοιπους ρύπους, που παράγονται, όταν καίγεται το πετρέλαιο κίνησης, όπως τα οξείδια του αζώτου (NOx), τα οποία είναι επιβλαβή για την υγεία. Μπορούν να προσβάλουν τους βλεννογόνους υμένες και να οδηγήσουν σε βήχα, σε δυσκολίες στην αναπνοή, σε ερεθισμό των ματιών, καθώς και σε βλάβη της καρδιάς, του κυκλοφορικού συστήματος και της λειτουργίας των πνευμόνων.
  1. Αριθμοί πωλήσεων: έτσι πωλούνται τα νέα αυτοκίνητα
Μέχρι το 2016 η Γερμανία ήταν μια απόλυτη χώρα του diesel, αφού σχεδόν ένα στα δύο νέα οχήματα εφοδιαζόταν με πετρελαιοκινητήρα. Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις αυτών των μοντέλων μειώθηκαν σχεδόν στο 1/3 όλων των νέων εγγεγραμμένων αυτοκινήτων. Σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο Μεταφορών, το 32,8% όλων των αυτοκινήτων, που ταξινομήθηκαν ως νέα το 2018 ήταν πετρελαιοκίνητα, το 2019 ήταν ακριβώς το 32%, ενώ το 2020 ο αριθμός βρέθηκε περίπου στο 28%. Ωστόσο, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η γενική πτώση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων οφείλεται εν πολλοίς στη συνεχιζόμενη πανδημία του κορωνοϊού.
  1. Τιμές: Τι ισχύει για τις εκπτώσεις
Μετά από τη λήξη των επιδοτήσεων ανταλλαγής, οι ειδικές εκπτώσεις για τα diesel μοντέλα έχουν λήξει. Ωστόσο, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, πολλοί έμποροι προσφέρουν συχνά υψηλές εκπτώσεις σε οχήματα, που διαθέτουν ήδη εδώ και καιρό, προκειμένου να δώσουν ώθηση στο τζίρο τους. Πάνω απ όλα, τα μεταχειρισμένα πετρελαιοκίνητα διατίθενται συχνά σε ελκυστικές τιμές, επειδή αφήνονται στο χώρο στάθμευσης της έκθεσης αυτοκινήτων για σχετικά μεγάλο χρονικό διάστημα.
  1. Πώς συμπεριφέρονται οι πελάτες;
Το 2018, σχεδόν το ένα τρίτο (32%) όλων των οδηγών diesel μοντέλων, που ρωτήθηκαν ήταν ανοιχτοί στο ενδεχόμενο μιας αλλαγής του τύπου του κινητήρα του αυτοκινήτου τους. Επρόκειτο, δηλαδή, για ένα σημαντικά μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με το σύνολο των ερωτηθέντων (περίπου 20%). Από την άλλη πλευρά, οι Γερμανοί πελάτες εξέφρασαν εκ νέου την εμπιστοσύνη τους στους πετρελαιοκινητήρες. Το diesel, λοιπόν, εξακολουθεί να είναι η πρώτη επιλογή για πολλούς Γερμανούς, ορισμένοι, μάλιστα, θα συνέβαλαν ακόμα και σε οικονομικό επίπεδο σε τεχνικές μετατροπές, προκειμένου να αποφύγουν μία απαγόρευση κυκλοφορίας.
  1. Πώς αντιδρούν οι κατασκευάστριες εταιρείες;
Παρέχουν όλο και λιγότερα μοντέλα με κινητήρες diesel. Η Volvo ήταν η πρώτη μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία, που εγκατέλειψε την πετρελαιοκίνηση. Η Porsche ακολούθησε. Από το 2015, κάποιοι κατασκευαστές έχουν διαγράψει τις diesel εκδόσεις σε περισσότερες από 20 σειρές μοντέλων τους. Σε άλλους 40, το μερίδιο των diesel μοντέλων μειώθηκε τόσο πολύ, που μπορεί να σημάνει ακόμα και την κατάργησή τους. Το Κέντρο Έρευνας Αυτοκινήτου (CAR) του πανεπιστημίου του Duisburg-Essen το προέβλεψε σε μια μελέτη, που δημοσιεύτηκε στην κυριακάτικη εφημερίδα "WELT am SONNTAG." Ένας άλλος παράγοντας είναι μια απαίτηση της Ε.Ε., που αφορά σε όλους τους κατασκευαστές, σύμφωνα με την οποία, οι συνολικές εκπομπές CO2 του στόλου τους επιτρέπεται να είναι μόλις 95 g/km ανά όχημα, που θα πουληθεί μέσα στο 2021. Διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος προστίμων. Έτσι, προέκυψε μία αυξανόμενη πίεση για να παρέχουν οι εταιρείες αυτοκίνητα με χαμηλές εκπομπές CO2.

  1. Diesel ή βενζίνη - τι είναι πιο χρήσιμο;
Αυτό δεν μπορεί να απαντηθεί γενικά. Σε γενικές γραμμές, το πλεονέκτημα της τιμής του diesel επηρεάζει περισσότερο τα οχήματα μεγάλου όγκου. Το ίδιο ισχύει για όσους οδηγούν με μεγάλη συχνότητα, διανύοντας ετησίως από περίπου 20.000 χιλιόμετρα και πάνω. Το 2017 η ADAC (η ΕΛΠΑ της Γερμανίας) πραγματοποίησε μια σύγκριση κόστους σε πολύ μεγάλη κλίμακα με περισσότερα από 1.600 οχήματα! Η AUTO BILD δοκίμασε 12 ζευγάρια μοντέλων βενζίνης και diesel σε μια μεγάλη σύγκριση στις αρχές του 2019 και αποσαφήνισε με ποια από αυτά οδηγεί κανείς καλύτερα. Όποιος αποφασίζει για την αγορά μέσα από ένα οικολογικό πρίσμα, οφείλει να βασίζεται στους κινητήρες φυσικού αερίου ή σε ηλεκτροκινητήρες.
  1. Ποια diesel μοντέλα μπορώ να αγοράζω σχεδόν χωρίς σκέψη;
Πάνω απ όλα τα σύγχρονα: Στο Ecotest της, η ADAC έδειξε ότι το diesel προδιαγραφών Euro 6d Temp εκπέμπει κατά μέσο όρο 76% λιγότερο NOx σε σχέση με το diesel Euro 6b- - και 85% λιγότερο NOx σε σχέση με το diesel Euro 5. Τυχαίες δοκιμές κατά τη διάρκεια μετρήσεων στο δρόμο έδειξαν ότι η μείωση των ρύπων σε καλούς πετρελαιοκινητήρες προδιαγραφών Euro 6d TEMP σε σύγκριση με το μέσο όρο των πετρελαιοκινητήρων Euro 5 κυμαίνεται μεταξύ 95 και 99%.

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει