DCT vs CVT: ποιο αυτόματο κιβώτιο θεωρείς καλύτερο;
DCT vs CVT: ποιο αυτόματο κιβώτιο θεωρείς καλύτερο;
Οικονομία καυσίμου για το CVT, ιδανικό για μικρά αυτοκίνητα πόλης
Όμως ακατάλληλο για αυτοκίνητα επιδόσεων, θορυβώδες και ακριβό στη συντήρηση
Συνδυάζει οικονομία και επιδόσεις ο διπλός συμπλέκτης, ιδανικός για μειωμένα CO2
Έχει πάντα «οπλισμένες» 2 επιλογές, αλλάζεις ταχύτητα και μόνος σου στο DCT
Οικονομία καυσίμου για το CVT, ιδανικό για μικρά αυτοκίνητα πόλης
Ζούμε στην εποχή της άκρατης τεχνολογικής εξέλιξης, της ταχύτητας και του αυτοματισμού. Όπως σε όλους τους τομείς, έτσι και στην αυτοκίνηση, οι τάσεις αλλάζουν. Η πορεία που έχει ακολουθήσει η αυτοκινητοβιομηχανία σε συγκεκριμένους τομείς είναι λιγότερο έως περισσότερο αναμενόμενα ανάλογη. Τα επιμέρους συστήματα που έχουν υποστεί τις περισσότερες και δραστικότερες αλλαγές στην τεχνολογία οχημάτων, είναι αυτά της τροφοδοσίας και της μετάδοσης. Τα μεν πρώτα, εκμεταλλευόμενα την εξέλιξη των ηλεκτρονικών και τη συνεισφορά τους στον έλεγχο του κινητήρα, έχουν φέρει μεγάλες ανακατατάξεις στην παρεχομένη ιπποδύναμη και μάλιστα σε συνδυασμό με δυσανάλογα καλύτερη οικονομία καυσίμου. Αντίστοιχα, οι τεχνολογίες που αναπτύχθηκαν σε σχέση με τα κιβώτια ταχυτήτων έκαναν την αυτόματη μετάδοση πιο προσιτή (ευκολία στη χρήση) και πιο χρήσιμη στον περισσότερο κόσμο. Απαλλαγμένα μάλιστα από τα μειονεκτήματα του παρελθόντος και το δεδομένο ότι αυτά κατανάλωναν περισσότερο καύσιμο συγκρινόμενα με τα αντίστοιχα χειροκίνητα, τα αυτόματα σαζμάν πλέον τείνουν να γίνουν ο κανόνας στις πωλήσεις νέων μοντέλων και όχι η εξαίρεση. Ειδικά τα κιβώτια τύπου CVT (συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης) έχουν γίνει ιδιαίτερα αγαπητά στους αγοραστές αυτοκινήτων μικρών κατηγοριών. Η ευκολία στην οδήγηση σε συνδυασμό και με την οικονομία που προσφέρουν, τα κάνουν να επιλέγονται όλο και πιο συχνά.
Όμως ακατάλληλο για αυτοκίνητα επιδόσεων, θορυβώδες και ακριβό στη συντήρηση
Στο Ηνωμένο Βασίλειο πλέον μάλιστα, τα αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο γενικότερα, αποτελούν επίσημα περισσότερες από τις μισές πωλήσεις νέων οχημάτων. Ωστόσο, όσο καινοτόμα και αποτελεσματικά κι αν είναι τα CVT κιβώτια «τύπου κώνου», έχουν και τα μειονεκτήματα τους: τα κυριότερα είναι ο θόρυβος που προκαλούν στον κινητήρα με τον τρόπο λειτουργιάς τους, αλλά και η δύσκολη και ακριβή συντήρηση. Επίσης, η «επίπεδη» αίσθηση που σου δίνουν κατά την οδήγηση (ουσιαστικά έχουν μια μόνο σχέση που δεν αλλάζει ποτέ ή «ψευτοαλλάζει» με «κοψίματα» μέσω λογισμικού), τα καθιστά ακατάλληλα για τοποθέτηση σε αυτοκίνητα επιδόσεων με περισσότερο σπορ χαρακτήρα.
Συνδυάζει οικονομία και επιδόσεις ο διπλός συμπλέκτης, ιδανικός για μειωμένα CO2
Στις περιπτώσεις αυτές ιδανικότερα θεωρούνται τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη τύπου DCT. Απολύτως κατάλληλα για κινητήρες με μεγαλύτερες ιπποδυνάμεις, εφευρεθήκαν από τον Γάλλο μηχανολόγο Adolphe Kégresse το 1939, αλλά πρωτοδοκιμαστήκαν στο πεδίο των αγώνων από την Porsche. Αυτό μάλιστα συνέβη πολύ αργότερα-στη δεκαετία του ΅80-αλλά πάντως είχε ως αποτέλεσμα στην πορεία αυτά τελικά να μπουν και σε ευρεία παράγωγη από τον όμιλο της Volkswagen. Η δυνατότητα τους να φέρουν μεγαλύτερα φορτία ροπής και η χαρακτηριστική ευκολία τους να αλλάζουν τη σχέση πολύ γρηγορότερα σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο κιβώτιο, έχουν κάνει τα DCT να αποτελούν σχεδόν μονόδρομο στα σπορ αυτοκίνητα. Η ταχύτητα μάλιστα στις αλλαγές σχέσεων συνεπάγεται και αντίστοιχη οικονομία καυσίμου, αλλά και μειωμένες εκπομπές καυσαερίων.
Έχει πάντα «οπλισμένες» 2 επιλογές, αλλάζεις ταχύτητα και μόνος σου στο DCT
Ο τρόπος με τον όποιο καταφέρνουν να αλλάζουν σχέση τόσο ομαλά και γρήγορα σε σχέση με τα αυτόματα κιβώτια του παρελθόντος, είναι συγκεκριμένος: καθώς οδηγούμε με μια συγκεκριμένη ταχύτητα,το DCT θα έχει «οπλισμένη» και έτοιμη για μια γρήγορη αλλαγή, ταυτόχρονα και την μικρότερη αλλά και τη μεγαλύτερη σχέση από αυτή που έχουμε τη δεδομένη στιγμή. Έτσι, και σε συνεργασία με το προηγμένο λογισμικό διαχείρισης του κινητήρα, θα «διαβάσει» τις διαθέσεις μας και θα «κουμπώσει» αμέσως την κατάλληλη ταχύτητα, είτε εμείς επιταχύνουμε (θα επιλέξει πχ από 3η σε 4η), είτε αν αντιθέτως επιβραδύνουμε (από 3η σε 2α). Το γεγονός μάλιστα ότι μπορεί να οδηγηθεί και χειροκίνητα σειριακά, είναι ένας ακόμη λόγος να το αγαπήσουν ακόμη και οι φανατικοί των manual , οι απανταχού petrolheads.