
Peugeot 307: Από την πόλη στο WRC
Το Peugeot 307 έδωσε το έναυσμα για τη νέα γενιά των μικρομεσαίων Peugeot, και ξεχώρισε για την εμφάνισή του που παρέπεμπε σε πολυμορφικό. Το 307 CC είναι και το μόνο cabrio που έτρεξε σε WRC. Κέρδισε κι όλας.
Η ιστορία του Peugeot 307
Το Peugeot 307 είναι ένα αυτοκίνητο που έχει χαράξει τη δική του πορεία στους ελληνικούς –και όχι μόνο- δρόμους. Ο διάδοχος του 306 και προπάτορας του Peugeot 308 έκανε την εμφάνισή του το 2001 και ήταν σε παραγωγή μέχρι το 2008.
Το προοίμιο του Peugeot 307 έκανε την εμφάνισή του το 2000 στο Σαλόνι του Παρισιού, και ονομαζόταν «307 Prométhée». Το εκθεσιακό όχημα έδειξε πώς θα είναι τα νέα μικρομεσαία μοντέλα της γαλλικής εταιρείας, κάτι που επιβεβαιώθηκε την επόμενη χρονιά με το μοντέλο παραγωγής.
Με κινητήρες από 1.400 έως 2.000 κυβικά το Peugeot 307
Η εμφάνιση του Peugeot 307 απείχε παρασάγγας από αυτή του παλαιότερου 306. Σχεδιαστής του είναι ο Τούρκος Murat Günak, ο οποίος ακολούθησε διαφορετική πορεία από αυτή που είχαμε συνηθίσει από τα προηγούμενα μοντέλα που ήταν έργα του Pininfarina.
Εμπρός, τα φανάρια θύμιζαν αυτά του Peugeot 206, αλλά από εκεί και έπειτα τα πράγματα ήταν ολοκαίνουργια. Το καπό ήταν αρκετά επικλινές, όπως αντίστοιχα και το παρμπρίζ. Η οροφή ήταν ψηλή, και έκανε το σύνολο να θυμίζει κάτι από πολυμορφικά αυτοκίνητα.
Η πλατφόρμα που χρησιμοποιήθηκε ήταν η ολοκαίνουργια PF2 της PSA, που εγκαινιάστηκε με το 307 και είχε ορισμένα στοιχεία «δανεισμένα» από το πάτωμα του 306. Συνολικά, για την εξέλιξη του μοντέλου η Peugeot επένδυσε 7 εκατομμύρια Γαλλικά Φράγκα, ή αλλιώς πάνω από 1 εκατομμύριο ευρώ.
Το αυξημένο ύψος του μοντέλου είχε θετικό αντίκτυπο στην ευρυχωρία της καμπίνας, κάτι που το έκανε κατάλληλο ως οικογενειακό όχημα. Το Peugeot 307 κέρδισε τον τίτλο του «Αυτοκινήτου της Χρονιάς στην Ευρώπη» το 2002 και ήταν αρχικά διαθέσιμο σε τρεις επιλογές αμαξώματος: Τρίθυρο και πεντάθυρο hatchback, καθώς και σε station wagon έκδοση. Η τελευταία μάλιστα διέθετε δύο παραλλαγές: Την Break και την SW, με τη δεύτερη να έχει τρίτη σειρά καθισμάτων, η οποία ήταν αφαιρούμενη. Για τις αγορές της Κίνας και της Αμερικής, το όχημα απέκτησε και 4θυρη sedan εκδοχή.
Τον Αύγουστο του 2003 η εταιρεία δημιούργησε μία ακόμα παραλλαγή του Peugeot 307, η οποία ήταν φυσικά η δίπορτη και τετραθέσια 307 CC με μεταλλική ανοιγόμενη οροφή, που ήρθε να ανταγωνιστεί σε αυτή τη νέα (για τα δεδομένα της Ευρώπης) κατηγορία και να καλύψει όσους ήθελαν ένα coupe-cabrio αυτοκίνητο με περισσότερη ευρυχωρία από το 206 CC.
Η Peugeot εφοδίασε το 307 με μια ευρεία γκάμα κινητήρων, τόσο βενζίνης όσο και πετρελαίου. Όσον αφορά τα βενζινοκίνητα Peugeot 307, στις εισαγωγικές εκδόσεις βρίσκαμε ένα 1400αρι μοτέρ με 75 και 90 άλογα. Αμέσως μετά, ο κινητήρας 1,6 λίτρων απέδιδε 109 ίππους. Τα πιο γρήγορα μοντέλα είχαν ένα δίλιτρο μοτέρ κάτω από το καπό, το οποίο ήταν γνωστό από το Peugeot 206 GTi και είχε ιπποδύναμη 138 PS. Οι diesel εκδόσεις του Peugeot 307 απαρτίζονταν από τους ακόλουθους κινητήρες: 1,4 λίτρων με ισχύ 70 ίππους, 1,6 λίτρων με 90 και 110 άλογα, καθώς και δίλιτρα μοτέρ με απόδοση 90 και 136 άλογα.
2005: Το Facelift του Peugeot 307
Όταν το Peugeot 307 είχε γίνει αισίως 4 ετών, οι Γάλλοι αποφάσισαν να το ανανεώσουν, ούτως ώστε να παραμείνει ανταγωνιστικό. Το «φρεσκαρισμένο» μοντέλο έκανε το ντεμπούτο του τον Ιούνη του 2005. Η κυριότερη εμφανισιακή αλλαγή ήταν στο εμπρός μέρος. Όπως και στα υπόλοιπα οχήματα της εταιρείας, η κεντρική γρίλια ανάμεσα από τα φανάρια έδωσε τη θέση της σε έναν ευμεγέθη αεραγωγό στον προφυλακτήρα, ενώ το μικροκαμωμένο έμβλημα με το Λέοντα έγινε μεγαλύτερο.
Μαζί με την εμφάνιση, αναβαθμίστηκε και η αξιοπιστία του Peugeot 307, αφού διορθώθηκαν ορισμένες «παιδικές ασθένειες» που είχαν τα πρώτα μοντέλα.
Η ισχύς του δίλιτρου κινητήρα αυξήθηκε ελαφρώς στους 141 ίππους, ενώ παράλληλα δημιουργήθηκε και μια δεύτερη, ισχυρότερη έκδοση του ίδιου μοτέρ με μεταβλητό χρονισμό, διαφορετική εισαγωγή και εξαγωγή, με την ιπποδύναμη να σκαρφαλώνει στα 180 άλογα.
Το Peugeot 307 έφτασε στο τέλος της ζωής του στην Ευρώπη το 2008 και αντικαταστήθηκε από το 308. Συνέχισε να παράγεται για την αγορά της Αργεντινής έως το 2011, και για την Κίνα έως και το 2014. Εκτός από καθημερινό θέαμα στους δρόμους, το γαλλικό μικρομεσαίο έλαμψε και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally, με μια ιδιαίτερη πρωτοτυπία.
Peugeot 307 WRC: Ένα καμπριολέ στα Rally!
Το Peugeot 307 χάραξε τη δική του πορεία και στο motorsport. Η ιστορία του πηγαίνει πίσω στο 2003, όταν και η Peugeot αποφάσισε να αντικαταστήσει το επιτυχημένο 206 WRC που είχε αρχίσει να δείχνει τα χρόνια του και να είναι λιγότερο ανταγωνιστικό. Παρόλο που το αρχικό –και, μεταξύ μας, λογικό- πλάνο ήταν να χρησιμοποιηθεί το hatchback 307, τελικά οι Γαλάτες αποφάσισαν να βασίσουν το αγωνιστικό στην «ανοιχτή» 307 CC έκδοση. Πίσω από αυτή την επιλογή βρισκόταν το τμήμα marketing της εταιρείας, που θεώρησε πως έτσι θα ενίσχυε τις πωλήσεις του cabrio μοντέλου.
Η μεταλλική οροφή συγκολλήθηκε στην κλειστή θέση, ενώ από μέσα φυσικά βρισκόταν ο κλωβός ασφαλείας. Παρόλο που η FIA επέτρεπε την αντικατάσταση των μεταλλικών πίσω φτερών με πλαστικά, οι μηχανολόγοι αποφάσισαν να τα αφήσουν ως έχουν, μιας και ενίσχυαν την ακαμψία του αυτοκινήτου. Κάτω από το καπό του Peugeot 307 WRC βρισκόταν ο δίλιτρος κινητήρας, ο οποίος πια είχε ισχύ 300 άλογα, χάρη σε ένα turbo της Garrett . Το κιβώτιο ταχυτήτων ήταν σειριακό της Hewland, ενώ η κίνηση μεταδιδόταν και στους τέσσερις τροχούς μέσω τριών διαφορικών (εμπρός, κεντρικό και πίσω) που ελέγχονταν ηλεκτρονικά.
Το ντεμπούτο του αγωνιστικού έγινε στη σεζόν του 2004, στο Rally του Monte Carlo. Τα δύο 307 WRC που συμμετείχαν, με τον Marcus Gronholm και τον Freddy Loix στα αριστερά bucket, κατέκτησαν την 4η και 5η θέση αντίστοιχα. Στο Rally Σουηδίας που ακολούθησε, ο Gronholm ανέβηκε στη δεύτερη θέση του βάθρου, κάνοντας το ίδιο στα επόμενα Rally, Νέας Ζηλανδίας και Τουρκίας. Στην πατρίδα του τη Φιλανδία, ο Marcus με το 307 του ήρθε πρώτος. Στο δικό μας Rally Acropolis, το 307 του Harri Rovanperä ήρθε 3ο. Στο πρωτάθλημα του 2004 η Peugeot ήρθε 4η, και ο Gronholm συνολικά 5ος.
Η επόμενη σεζόν ήταν αρκετά πιο επιτυχημένη. Στα highlights έχουμε να θυμόμαστε τον Gronholm να έρχεται 1ος στη Φιλανδία και 2ος σε Μεξικό, Νέα Ζηλανδία και Αργεντινή. Όλες οι χαρούμενες στιγμές και τα χαμόγελα σβήστηκαν μονομιάς στις 18 Σεπτέμβρη του 2005 όμως, στο Rally Ουαλίας. Ήταν η τελευταία μέρα του αγώνα, και ο Markko Märtin, με συνοδηγό το Michael Park βρίσκονταν στο 15ο σκέλος του αγώνα. Ξαφνικά ο Εσθονός οδηγός έχασε τον έλεγχο και χτύπησε με την πλευρά του συνοδηγού σε δέντρο. Ο Michael Park έχασε ακαριαία τη ζωή του.
O Gronholm σταμάτησε τον αγώνα, ενώ ο Sebastian Loeb με την Citroen Xsara WRC που ήταν πρώτος, επέλεξε να καθυστερήσει στον τερματισμό και να λάβει την 3η θέση. Δεν ήθελε να γιορτάσει κάποια νίκη. Στο Cardiff, η εορταστική σαμπάνια αντικαταστήθηκε από ενός λεπτού σιγή. Ήταν η πρώτη απώλεια στο WRC μετά από το 1993 και το θάνατο του Rodger Freeth στο Rally Αυστραλίας.
Ακολούθησε το Rally Ιαπωνίας, όπου και ο Marcus Gronholm έλαβε την 1η θέση. Η Peugeot κέρδισε τη 2η θέση του πρωταθλήματος WRC του 2005. Αυτή ήταν και η τελευταία χρονιά που το Peugeot 307 WRC είχε εργοστασιακή υποστήριξη, μιας και η PSA αποφάσισε να μην συμμετέχει άλλο στα Rally, τόσο με την Peugeot όσο και με τη Citroen.