
Πρέπει οι ασφαλιστικές να αποζημιώνουν και την εμπορική απαξίωση του τρακαρισμένου οχήματος;
Οι συνηθισμένες εξωδικαστικές αποζημιώσεις αφορούν μόνο την αποκατάσταση των υλικών ζημιών
Όμως το όχημα χάνει και από την εμπορική του αξία μεταπώλησης ως «τρακαρισμένο»
Δεν αποζημιώνεσαι ούτε για τα έξοδα αυτοκινήτου αντικατάστασης που θα χρειαστείς
Μόνο δικαστικά μπορείς να διεκδικήσεις σωστή αποζημίωση, αν έχεις πολυτέλεια χρόνου
Οι συνηθισμένες εξωδικαστικές αποζημιώσεις αφορούν μόνο την αποκατάσταση των υλικών ζημιών
Έχουμε αναφερθεί στις πολλές και διαφορετικές υποχρεώσεις που έχει ο ασφαλισμένος ιδιοκτήτης-οδηγός ενός οχήματος για να ισχύει η ασφαλιστική του κάλυψη: δεν πρέπει να αφήσει την εταιρία ούτε μια ημέρα απλήρωτη, πρέπει να έχει το αυτοκίνητο του σωστά συντηρημένο, να μην του στερείται η άδεια οδήγησης από την τροχαία για κάποια παράβαση που έχει διαπράξει, και εννοείται να οδηγεί πάντα σε νηφάλια κατάσταση. Έχουμε αναρωτηθεί όμως αν οι-«απαιτητικές» στους όρους τους-ασφαλιστικές, είναι και εξίσου «δίκαιες» στις αποζημιώσεις που μας παρέχουν; Οι συνηθισμένες εξωδικαστικές αποζημιώσεις που πληρώνονται από τον συγκεκριμένο κλάδο στην περίπτωση τροχαίου ατυχήματος, αφορούν (αν εξαιρέσουμε στην παρούσα φάση τις σωματικές βλάβες), μόνο την αποκατάσταση των υλικών ζημιών.
Όμως το όχημα χάνει και από την εμπορική του αξία μεταπώλησης ως «τρακαρισμένο»
Όμως, περά από την αποκατάστασή τους, η αλήθεια είναι ότι το αυτοκίνητο που υπέστη σοβαρές υλικές ζημιές, ακολουθείται πάντα από τη ρετσινιά του «τρακαρισμένου». Στην περίπτωση μάλιστα που χρειάστηκε κατά την επισκευή να μπει για «τράβηγμα» στην καλίμπρα, η προκατάληψη από τους επομένους υποψήφιους ιδιοκτήτες-στην περίπτωση που θα μεταπωληθεί-είναι δεδομένη. Η αρνητική στάση μεγάλου μέρους των αγοραστών μεταχειρισμένων οχημάτων για τέτοια αυτοκίνητα είναι δεδομένη, με αποτέλεσμα τελικά να επηρεάζεται η εμπορική τους αξία, αν όχι και η ιδία η δυνατότητα να μεταπωληθούν έστω σε χαμηλότερη τιμή. Για να είμαστε δίκαιοι, όσο σωστή δουλεία και αν έχει γίνει κατά την επισκευή φανοποιείας σε μια εκτεταμένη ζημιά, ο υποψήφιος πελάτης είναι λογικό να προτιμήσει ένα άλλο, «ατρακάριστο» αυτοκίνητο. Εκτός και αν έχει κίνητρο μια ισχυρή έκπτωση.
Δεν αποζημιώνεσαι ούτε για τα έξοδα αυτοκινήτου αντικατάστασης που θα χρειαστείς
Η απαξίωση αυτή δεν συνηθίζεται να λαμβάνεται υπόψη κατά τη διαδικασία υπολογισμού της αποζημίωσης του ζημιωθέντος οχήματος πάντως, με αποτέλεσμα, αν έχεις την ατυχία να σε τρακάρουν παθαίνοντας σοβαρή ζημιά, να πρέπει να καταλήξεις τελικά με ένα επισκευασμένο μεν, αλλά απαξιωμένο όχημα δε. Μια ακόμη ανωμαλία για τον «παθόντα» και ένα σοβαρό ξεβόλεμα είναι και το γεγονός ότι θα μείνει χωρίς μεταφορικό μέσο για όσες ημέρες απαιτηθούν για να επισκευαστεί το τρακαρισμένο του αυτοκίνητο. Στην περίπτωση που το φανοποιείο δεν έχει διαθέσιμο αυτοκίνητο αντικατάστασης (παροχή που ομολογουμένως κάνει την περίπτωση του Leasing να υπερτερεί συγκριτικά στην προκείμενη), τότε θα πρέπει να υπάρξει η σχετική κινητοποίηση εύρεσης ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, με όσα έξοδα αυτό συνεπάγεται. Αν μάλιστα όλα αυτά συμβούν εν μέσω θερινής σαιζόν, τα πράγματα περιπλέκονται, καθώς η διαθεσιμότητα ακόμη και των ενοικιαζόμενων είναι περιορισμένη.
Μόνο δικαστικά μπορείς να διεκδικήσεις σωστή αποζημίωση, αν έχεις πολυτέλεια χρόνου
Η μόνη περίπτωση-συμπερασματικά-για να μπορέσει να διεκδικήσει κανείς τις πρόσθετες αυτές αποζημιώσεις, είναι μόνο μέσω της δικαστικής οδού, ωστόσο είναι μια περίπτωση που πραγματικά δεν συμφέρει κανέναν. Η αναμονή για την εκδίκαση και τα έξοδα που θα χρειαστούν, μάλλον καθιστούν την επιλογή αυτή ασύμφορη. Ακόμη πάντως και αν προβλεπόταν να υπάρχουν οι παροχές αυτές από τις ασφαλιστικές εταιρίες προς τους παθόντες που αποζημιώνουν για λογαριασμό των πελατών τους, τότε η αλήθεια είναι ότι τα ασφάλιστρα θα έπρεπε να αναπροσαρμοστούν ανάλογα, οπότε όλη η ασφαλιστική αγορά θα γνώριζε μικρότερες ή μεγαλύτερες τιμολογιακές αυξήσεις. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι στην περίπτωση της κάλυψης ιδίων ζημιών, κάποιες εταιρίες προβλέπουν όντως την παροχή οχήματος αντικατάστασης, αν το αυτοκίνητο χρειαστεί επισκευές φανοβαφής, άνω των τριών ημερών.