Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν στον πόλεμο των χαμηλών ρύπων
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν στον πόλεμο των χαμηλών ρύπων
Τα ηλεκτρικά είναι ο καθαρότερος τρόπος μετακίνησης, παρά την ρυπογόνα κατασκευή τους.
Σε 90.000 χλμ. χρήσης, ισοφαρίζουν τα βενζινοκίνητα σε παραγωγή CO2, έπειτα υπάρχει μόνο όφελος.
Κατά 40% πιο καθαρά τα ηλεκτρικά, ακόμα και τα e-fuels παράγουν περισσότερους ρύπους
Έως και 81% λιγότεροι ρύποι τα ηλεκτροκίνητα αν βασιστούμε στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Τα ηλεκτρικά είναι ο καθαρότερος τρόπος μετακίνησης, παρά την ρυπογόνα κατασκευή τους.
Οι πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σημαντικά πιο φιλικά προς το κλίμα σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα ντίζελ ή βενζίνης, ειδικά όταν εξετάζεται ολόκληρος ο κύκλος ζωής τους. Ο κύριος περιβαλλοντικός παράγοντας ανησυχίας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι οι εκπομπές CO2 που ελευθερώνονται κατά την παραγωγή των μπαταριών τους. Η παραγωγή μίας μπαταρίας απαιτεί σημαντική ποσότητα ενέργειας, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται υψηλότερες εκπομπές CO2 σε σχέση με την κατασκευή παραδοσιακών κινητήρων καύσης. Ωστόσο, μόλις το αυτοκίνητο τεθεί σε λειτουργία, η περιβαλλοντική του επίδραση μειώνεται σημαντικά. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν το πλεονέκτημα ότι δεν εκπέμπουν καυσαέρια κατά την οδήγηση, σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα καύσης, τα οποία αποβάλλουν CO2 συνεχώς, από την καύση των ορυκτών καυσίμων. Με την πάροδο του χρόνου, καθώς το όχημα χρησιμοποιείται και οι εκπομπές CO2 από την οδήγηση συσσωρεύονται, το συνολικό αποτύπωμα CO2 των ηλεκτρικών αυτοκινήτων γίνεται πολύ χαμηλότερο. Η αυξημένη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ενισχύει περαιτέρω αυτό το όφελος, καθώς το αποτύπωμα άνθρακα της φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου συνεχίζει να μειώνεται όσο το δίκτυο γίνεται πιο «πράσινο».
Σε 90.000 χλμ. χρήσης, ισοφαρίζουν τα βενζινοκίνητα σε παραγωγή CO2, έπειτα υπάρχει μόνο όφελος.
Ένας από τους κύριους παράγοντες που συμβάλλουν στις υψηλότερες αρχικές εκπομπές CO2 των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η ενεργοβόρα διαδικασία παραγωγής των μπαταριών. Τα υλικά που απαιτούνται για τις μπαταρίες, όπως το λίθιο, το κοβάλτιο και το νικέλιο, συνεπάγονται εξόρυξη και επεξεργασία που μπορεί να έχει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ωστόσο, το κόστος για την παραγωγή της μπαταρίας που επωμίζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατά τη φάση αυτή αποπληρώνεται με την πάροδο του χρόνου μέσω της λειτουργίας τους. Σύμφωνα με πολλές μελέτες, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνήθως επιτυγχάνουν χαμηλότερο συνολικά αποτύπωμα άνθρακα σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα βενζίνης ή ντίζελ μετά από ορισμένα χιλιόμετρα, συνήθως γύρω στα 90.000 χιλιόμετρα. Μετά από αυτό το σημείο, η μείωση των εκπομπών λόγω της απουσίας καυσαερίων κατά την οδήγηση υπερβαίνει το αρχικό περιβαλλοντικό κόστος της παραγωγής της μπαταρίας. Για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που φορτίζονται με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ο χρόνος αποπληρωμής αυτής της περιβαλλοντικής «χρέωσης» είναι ακόμη πιο σύντομος, με σημαντικά οφέλη για το κλίμα.
Κατά 40% πιο καθαρά τα ηλεκτρικά, ακόμα και τα e-fuels παράγουν περισσότερους ρύπους
Το περιβαλλοντικό πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ενισχύεται περαιτέρω, σύμφωνα με τα πρόσφατα ευρήματα του Ινστιτούτου Ifeu της Χαϊδελβέργης, το οποίο πραγματοποίησε μελέτη για λογαριασμό της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος (UBA). Αυτή η μελέτη έδειξε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που καταχωρήθηκαν το 2020 ήταν ήδη 40% πιο φιλικά προς το κλίμα σε σχέση με τα αυτοκίνητα βενζίνης, και το πλεονέκτημα αυτό αναμένεται να αυξηθεί έως και 55% μέχρι το 2030, χάρη στη συνεχιζόμενη επέκταση χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Αυτό το εύρημα υπογραμμίζει ότι ακόμη και αν οι κινητήρες καύσης μετατραπούν σταδιακά για να χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα (e-fuels) που παράγονται από ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να προσφέρουν ένα σημαντικό περιβαλλοντικό πλεονέκτημα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι εκπομπές από τα e-fuels, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας παραγωγής και μεταφοράς, παραμένουν υψηλότερες από αυτές της λειτουργίας των ηλεκτρικών οχημάτων. Επομένως, παρά την αυξανόμενη προσοχή που δίνεται στα εναλλακτικά καύσιμα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα παραμείνουν η πιο φιλική προς το κλίμα επιλογή για τις μεταφορές στο μέλλον, ειδικά αν η ανανεώσιμη ενέργεια συνεχίσει να αυξάνει το μερίδιο της στο δίκτυο.
Έως και 81% λιγότεροι ρύποι τα ηλεκτροκίνητα αν βασιστούμε στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
¶λλες μελέτες από οργανισμούς, όπως το Διεθνές Συμβούλιο «καθαρών μεταφορών» (ICCT), ενισχύουν το συμπέρασμα ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η πιο καθαρή διαθέσιμη επιλογή σήμερα. Η ανάλυση κύκλου ζωής του ICCT για διαφορετικές περιοχές παγκοσμίως διαπίστωσε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη παράγουν περίπου 66 έως 69% λιγότερα βλαβερά αέρια σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα βενζίνης, ακόμη και με το υπάρχον ενεργειακό μείγμα. Το πλεονέκτημα αυτό μπορεί να φτάσει μέχρι και το 78 έως 81% αν η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται για τη φόρτιση των οχημάτων προέρχεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές. Η έρευνα σημείωσε επίσης ότι η περιβαλλοντική επίπτωση των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι σημαντικά πιο φιλική από την κατανάλωση πρώτων υλών για την παραγωγή καυσίμου για τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτό, σε συνδυασμό με τις συνεχιζόμενες βελτιώσεις στην ανακύκλωση μπαταριών και την τεχνολογία, υποδεικνύει ότι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα συνεχίσει να μειώνεται με την πάροδο του χρόνου, καθιστώντας τα όχι μόνο πιο καθαρά αλλά και αναγκαίο μέρος της μετάβασης σε βιώσιμες μεταφορές.