Όλα τα αυτοκίνητα «φορούν» αεριζόμενους δίσκους στους μπροστά τροχούς. Αλλά τι «παίζει» με τους πίσω; Ταμπούρα ή δισκόφρενα;
Κακά τα ψέματα, στο μυαλό των περισσοτέρων η παρουσία ταμπούρων στους πίσω τροχούς δημιουργεί αρνητικές σκέψεις. Μιλάμε για μία τεχνολογία με αρκετά χρόνια «ζωής», με τα περισσότερα σύγχρονα μοντέλα να έχουν πίσω δισκόφρενα. Θα δούμε στη συνέχεια πως τα δισκόφρενα είναι πιο αποδοτικά σε βάθος χρόνου, άρα δεν πρέπει να τα απορρίπτεις.
Τι κάνουν τα ταμπούρα;
Μετά τις εισαγωγές, πάμε να δούμε πώς δουλεύει κάθε σύστημα ξεκινώντας με τα ταμπούρα. Μέσα σε αυτά είναι τοποθετημένο ένα τύμπανο το οποίο περιστρέφεται μαζί με τον τροχό. Στο εσωτερικό του τύμπανου βρίσκονται και δύο ακίνητες επιφάνειες, οι σιαγόνες. Εφαρμόζουν πάνω σε μία προέκταση του άξονα, δεν περιστρέφονται και καλύπτονται από υλικό τριβής (θερμούιτ). Μαζί με τους κυλίνδρους, όλα τα εξαρτήματα είναι στερεωμένα μέσα στο ταμπούρο.
Σε κάθε πάτημα του πεντάλ των φρένων, λοιπόν, ένα μικρό έμβολο (ή παρόμοιος μηχανισμός) ανοίγει τις σιαγόνες. Το υγρό των φρένων είναι αυτό που πιέζει τις σιαγόνες ώστε να έρθουν σε επαφή με την εσωτερική περιφέρεια του περιστρεφόμενου τύμπανου. Κάπως έτσι, τα θερμούιτ δημιουργούν την αναγκαία για την πέδηση τριβή και προκαλείται επιβράδυνση. Μόλις πάρεις το πόδι σου από το μεσαίο πεντάλ, ένα ελατήριο επαναφέρει τις σιαγόνες στην αρχική τους θέση.
Έτσι δουλεύουν τα δισκόφρενα;
Με την πάροδο του χρόνου και της τεχνολογικής εξέλιξης, ήρθε στο προσκήνιο ένα δεύτερο είδος φρεναρίσματος, τα δισκόφρενα. Σε αυτά, οι επιφάνειες τριβής είναι επίπεδες και αντί του ταμπούρου υπάρχει ένας στρεφόμενος δίσκος προσαρμοσμένος στον αφαλό του τροχού. Κάθε δισκόφρενο αποτελείται από την δισκόπλακα (κατασκευασμένη από χάλυβα υψηλής αντοχής) και από τη δαγκάνα. Σκοπός της είναι να «αγκαλιάζει» (μαγκώνει) τον δίσκο για την επιβράδυνση του τροχού. Μέσα στη δαγκάνα βρίσκονται μικροί κύλινδροι (πιστόνια). Μόλις το υδραυλικό κύκλωμα αυξήσει την πίεση στις σωληνώσεις, τα πιστόνια πιέζονται με κίνηση κάθετη προς τον δίσκο και με τη σειρά τους κινούν τα γνωστά σε όλους μας τακάκια. Όταν τα τακάκια, που είναι και το βασικό υλικό τριβής, ακουμπήσουν με τον δίσκο, επιβραδύνει ο τροχός.
Είναι ταμπού να πάρεις ταμπούρα;
Ζεσταίνονται γρήγορα αλλά έχουν καλό φρενάρισμα πανικού τα ταμπούρα
Εκεί υπερτερούν τα δισκόφρενα,
Ο τρόπος λειτουργίας κάθε συστήματος
Μετράει η ουσία ή η φήμη; Θα σε πείραζε αν το καινούργιο σου αυτοκίνητο είχε πίσω ταμπούρα;