Στο κέντρο της Στοκχόλμης θα απαγορευτεί η είσοδος όλων των πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων οχημάτων.
Για να μπεις στο κέντρο του Λονδίνου με βενζινοκίνητο προ-Euro 4 πληρώνεις 14,5 ευρώ την ημέρα.
Αυτό μας θυμίζει την απαγόρευση του καπνίσματος στους κλειστούς χώρους.
Σε πειράζει αν δεν μπορείς να κατέβεις στο κέντρο της πόλης με το αυτοκίνητο;
Σιγά-σιγά απαγορεύονται τα ρυπογόνα «κανονικά» αυτοκίνητα από τα κέντρα των πόλεων
Η Στοκχόλμη είναι η πρώτη χώρα παγκοσμίως η οποία θα απαγορεύσει την είσοδο τόσο των πετρελαιοκίνητων, όσο και των βενζινοκίνητων οχημάτων στο κέντρο της, με σκοπό να μειωθούν οι ρύποι και ο εκπεμπόμενος θόρυβος. Το συγκεκριμένο μέτρο θα τεθεί σε ισχύ στις 31 Δεκεμβρίου του 2024 και αποτελεί το πιο σκληρό μέχρι τώρα αντιρρυπαντικό μέτρο σε κέντρο πόλης.
Η αρχή έγινε το 2018 με το Αμβούργο, στο κέντρο του οποίου απαγορεύτηκαν αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro 5 και παλαιότερων, και σύντομα οι γερμανικές πόλεις Darmstadt, Μόναχο και Βερολίνο ακολούθησαν το παράδειγμα.
Στο κέντρο της Αθήνας απαγορεύονται τα πετρελαιοκίνητα προδιαγραφών Euro 4 και νωρίτερα, ενώ στο Λονδίνο όσα βενζινοκίνητα είναι παλαιότερα του Euro 4 και όσα diesel είναι παλαιότερα του Euro 6 πρέπει να πληρώνουν 14,5 ευρώ την ημέρα, στην περίπτωση που θέλουν να εισέλθουν στο κέντρο.
Η λογική πίσω από αυτό είναι η ακόλουθη: Γιατί πρέπει οι κάτοικοι της πόλης να εισπνέουν τα καυσαέριά σου; Σας θυμίζει τίποτα αυτή η φράση;
Αυτή η νομοθεσία μας θυμίζει την απαγόρευση του καπνίσματος
Αν κάνουμε αναδρομή στο Σεπτέμβρη του 2010 θα θυμηθούμε την απαγόρευση του καπνίσματος σε όλους τους εσωτερικούς δημόσιους χώρους στην Ελλάδα, η οποία είχε διχάσει τα πλήθη. Από τη μία πλευρά οι καπνιστές ήθελαν να απολαύσουν το ποτό ή τον καφέ τους με το αγαπημένο τσιγάρο, και από την άλλη πλευρά οι μη-καπνιστές χάρηκαν που δεν θα ανέπνεαν τον καπνό του διπλανού τους.
Αν κάνουμε μια αναλογία τσιγάρο-καυσαέρια, μπορούμε να καταλάβουμε πως όσοι έχουμε θερμικά μοτέρ είμαστε οι καπνιστές, όλοι οι υπόλοιποι είναι οι αντικαπνιστές, και ο κλειστός χώρος είναι το κέντρο της πόλης. Από τη στιγμή που το τελευταίο είναι το πιο πολυσύχναστο, η απαγόρευση των ρυπογόνων αυτοκινήτων ξεκίνησε από εκεί, όπως αντίστοιχα το κάπνισμα απαγορεύεται στους εσωτερικούς χώρους.
Κάτι που μας φαίνεται άκρως απαράδεκτο, σε άλλους φαντάζει σωτήριο.
Σε πειράζει αν δεν μπορείς να κατέβεις στο κέντρο της πόλης με το αυτοκίνητο;
Κάποιος επικείμενος αντίστοιχος περιορισμός όλων των βενζινοκίνητων και diesel στο κέντρο των πόλεων της Ελλάδας μοιάζει τρομακτικός, όμως αυτό έχει ήδη ξεκινήσει να συμβαίνει στην υπόλοιπη «ανεπτυγμένη» Ευρώπη.
Παρόλα αυτά, ας μην απελπιστούμε ακόμα. Ακόμα και αν έρθει γρήγορα κάποια τέτοια απαγόρευση στο κέντρο της πόλης, ας αναλογιστούμε μήπως υπάρχουν εναλλακτικές που ούτως ή άλλως μας συμφέρει να ακολουθήσουμε, ή ίσως ήδη ακολουθούμε, ακόμα τώρα που επιτρέπεται να κυκλοφορήσουμε στο κέντρο με το «παλιό» μας αυτοκίνητο.
Για παράδειγμα πολλοί είναι αυτοί που επιλέγουν να κινούνται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, απλά και μόνο για να γλυτώσουν από την πολύωρη αναζήτηση θέσης στάθμευσης στο κέντρο της Αθήνας, ή για να μην προκαλέσουν αυξημένες φθορές στο αυτοκίνητό τους, τόσο από το «σταμάτα-ξεκίνα» στο μποτιλιάρισμα όσο και από τις μικροεπαφές που δυστυχώς είναι συνηθισμένες στην αστική ζούγκλα.
Ακόμα και αν μένουμε σε περιοχή που δεν συνδέεται απευθείας με κάποια γραμμή λεωφορείου, τραμ ή μετρό με το κέντρο της πόλης, ίσως μας συμφέρει να οδηγήσουμε μέχρι κάποιο σταθμό, να παρκάρουμε και να συνεχίσουμε την πορεία μας με τα Μ.Μ.Μ.
Εσείς τι πιστεύετε; Θα προχωρήσουν με τόσο ακραίες απαγορεύσεις κυκλοφορίας για βενζινοκίνητα και diesel στα κέντρα των πόλεων, ή θα λάβουν πιο ελαστικά μέτρα; Θα πουλούσατε το όχημά σας για να πάρετε ηλεκτροκίνητο και να κινείστε στην πόλη, ή θα το κρατούσατε στο γκαράζ και θα χρησιμοποιούσατε το λεωφορείο στην καθημερινότητά σας;