Τι φταίει και εξαφανίστηκαν τα sedan από το δρόμο;
Κάποτε «οικογενειακό» σήμαινε 4θυρο sedan, πλέον είναι hatchbacks.
Πολλοί αγόρασαν SUV γιατί είναι πιο πρακτικά.
Οι εταιρείες κόβουν μία-μία τα sedan και λανσάρουν crossovers.
Τα 4θυρα coupe/liftback είναι μια επιλογή, όμως δεν είναι παραδοσιακά sedan.
Κάποτε «οικογενειακό» σήμαινε 4θυρο sedan, πλέον είναι hatchbacks
Αν η ηλικία σας είναι μεγαλύτερη των 20 ετών, τότε κατά πάσα πιθανότητα μεγαλώσατε με ένα sedan. Τα τετράθυρα αυτοκίνητα με το πορτ-μπαγκάζ που προεξέχει, που οι σχεδιαστές ονομάζουν «οχήματα 3 όγκων» και οι πατεράδες μας «κούρσες». Το sedan ήταν το κατεξοχήν οικογενειακό αυτοκίνητο, όχι μόνο στην Ελλάδα ή στην Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως. Και χρησιμοποιώ παρελθοντικό χρόνο επειδή τα πράγματα πλέον έχουν αλλάξει. Το ρόλο του «οικογενειακού» αυτοκινήτου έχουν πάρει τα μικρομεσαία hatchbacks, τα crossovers και τα SUV, με τα sedan να έχουν παραγκωνιστεί και να περνάνε σιγά-σιγά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
Πολλοί αγόρασαν SUV γιατί είναι πιο πρακτικά
Είναι αλήθεια πως τις τελευταίες δεκαετίες τα SUV γνώρισαν τεράστια άνθιση και έγιναν ουσιαστικά μόδα. Ένας-ένας ξεκίνησε να πουλά το sedan του για να αγοράσει SUV, ασχέτως του αν δεν χρειαζόταν στην πραγματικότητα αυξημένη απόσταση από το έδαφος. Βλέπετε, ακόμα και αν δεν θέλετε να πάτε σε κακοτράχαλες διαδρομές, θα εκτιμήσετε την μεγαλύτερη άνεση που προσφέρει ένα τέτοιο όχημα, και την ευκολία όταν περνάτε από ασφάλτινους δρόμους που μοιάζουν με βομβαρδισμένο τοπίο.
Επιπλέον, η καλύτερη ορατότητα που σου προσφέρει η ψηλότερη θέση οδήγησης δίνει περισσότερη σιγουριά στον οδηγό και στους επιβάτες, ενώ η επιβίβαση και η αποβίβαση από το αυτοκίνητο είναι πιο εύκολες, μιας και δεν χρειάζεται να σκύβεις. Τέλος, όσον αφορά στη διαδικασία φόρτωσης του πορτ-μπαγκάζ, το μεγάλο άνοιγμα της 5ης πόρτας κάνει τα πράγματα παιχνιδάκι.
Το τελευταίο ισχύει και στα hatchback αλλά και στα liftback οχήματα, τα οποία μπορεί μεν να υστερούν σε χωρητικότητα σε σχέση με τα sedan, ωστόσο κερδίζουν σε ευελιξία, αφού τα sedan έχουν μεν βαθύ χώρο αποσκευών, αλλά το σταθερό πίσω παρμπρίζ μικραίνει κατά πολύ το άνοιγμα και δεν σου επιτρέπει να φορτώσεις αντικείμενα με μεγάλο όγκο.
Επιπλέον, με τις διαστάσεις των αυτοκινήτων να γίνονται όλο και μεγαλύτερες, τα μικρομεσαία του σήμερα είναι όσα και τα μεσαία 2 δεκαετιών πριν, κάτι που έχει τεράστιο αντίκτυπο στην ευρυχωρία της καμπίνας.
Οι εταιρείες κόβουν μία-μία τα sedan και λανσάρουν crossovers
Θέλοντας να καλύψουν τη μερίδα ανθρώπων που δεν θέλουν «κοφτά» hatchback ή SUV, οι εταιρείες έχουν ξεκινήσει και εξελίσσουν μοντέλα που ανήκουν στην κατηγορία των crossover, που δηλαδή αποτελούν μια «μίξη» διαφορετικών αμαξωμάτων.
Τα crossover είναι πιο ψηλά από τα συνηθισμένα hatchback και sedan, αλλά πιο χαμηλά από τα SUV. Για να έχουν απήχηση σε αυτούς που τους αρέσουν τα πιο δυναμικά μοντέλα και πιθανόν να ονειρεύονται ένα coupe ή sport sedan, οι σχεδιαστές δίνουν στα crossover επικλινή γραμμή στην οροφή. Και φαίνεται πως η «συνταγή» είναι επιτυχημένη, τόσο στον αισθητικό τομέα όσο και στον εμπορικό, αφού μοντέλα όπως το Kia XCeed, το Toyota C-HR και το Cupra Formentor αποτελούν όλο και πιο συνήθη εικόνα στο δρόμο.
Τα 4θυρα coupe/liftback είναι μια επιλογή, όμως δεν είναι παραδοσιακά sedan
Μερικές εταιρείες έφεραν στο προσκήνιο τα liftback μοντέλα, με τη διαφορά πως τα έχουν κάνει τετράθυρα, με μπόλικη δόση από coupe κατασκευές στο «μείγμα». Αυτά όμως, αφενός δεν είναι παραδοσιακά sedan, και αφετέρου δεν ανταποκρίνονται και στο ίδιο κοινό, αφού η χαμηλή γραμμή της οροφής δεν ευνοεί την ευρυχωρία στα πίσω καθίσματα, τουλάχιστον όχι συγκριτικά με τις «κούρσες» ή τα τρέχοντα hatchback.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι το sedan όπως το ξέραμε οδεύει προς το τέλος του. Ο κόσμος δεν τα αγοράζει, και οι εταιρείες σταμάτησαν να τα εξελίσσουν, με την εξαίρεση μοντέλων της upper premium κατηγορίας που παίζουν το ρόλο «λιμουζίνας» και όχι «οικογενειακού». Όσοι μεγάλωσαν μέσα σε ένα sedan, όπως και εγώ, έχουμε αναμνήσεις από αυτά και πιθανότατα να σκοπεύουμε και εμείς να αγοράσουμε ένα στο μέλλον.
Υπάρχει και η αντίθετη άποψη ωστόσο, που έχει να κάνει με τους ανθρώπους που δεν θέλουν να οδηγούν ένα αυτοκίνητο σαν αυτό των πατεράδων τους και θέλουν κάτι πιο «cool». Αν βάλουμε σε αυτό και τον παράγοντα της πρακτικότητας, ίσως έχουμε την απάντησή μας.
Εσείς τι πιστεύετε; Είναι όλα μόδες και γυρνούν, άρα θα γυρίσουν και τα sedan; Εσάς σας λείπουν, ή καλύτερα που λιγοστεύουν;
Σχολιάστε |