3 φωτογραφίες »

Φρένα: Δουλεύουν σωστά ή θα σκάσεις στον μπροστινό;

Διαβάστηκε από 4438 αναγνώστες - 28/9/2021

Τα φρένα είναι το Α και το Ω για την ασφάλειά μας. Προκειμένου να δουλεύουν σωστά, χρειάζονται την ανάλογη συντήρηση. Βλέπουμε τα σημάδια που… «φωνάζουν» πως ήρθε η ώρα της αλλαγής.

Το σύστημα πέδησης του αυτοκινήτου είναι άκρως ζωτικής σημασίας για την ασφάλειά μας, αφού χωρίς φρένα το όχημα δεν μπορεί να ακινητοποιηθεί. Αν κάτι υπολειτουργεί, τότε η απόσταση ακινητοποίησης αυξάνεται, κάνοντάς μας επικίνδυνους για εμάς και τους γύρω μας. Πώς θα ξέρουμε ότι έχει έρθει η ώρα αλλαγής των φρένων, πριν να είναι αργά;

Kοινοποίησε το »
Σχολιάσε το »


Πρέπει να ελέγχεις το σύστημα φρένων κάθε φορά που πας στο συνεργείο
Με την καθημερινή χρήση του αυτοκινήτου και τις ανάγκες σε επιβράδυνση, τα φρένα παρουσιάζουν φθορά, η οποία δεν γίνεται άμεσα αισθητή από τον οδηγό, τουλάχιστον στα αρχικά στάδια. Μερικά από τα μέρη του συστήματος πέδησης ίσως χρειαστούν αντικατάσταση νωρίτερα από τα άλλα. Για αυτό το λόγο, πρέπει να ελέγχεται προληπτικά το σύστημα φρένων κάθε φορά που το όχημα επισκέπτεται το συνεργείο.

Τα τακάκια «τσιρίζουν» όταν θέλουν αλλαγή, και αν οδηγείς επιθετικά θες νέα κάθε 30.000 χιλιόμετρα
Συνήθως, η μεγαλύτερη και πιο συχνή φθορά γίνεται στα τακάκια, και έπειτα στους δίσκους. Στο σύστημα των δισκοφρένων συναντούμε τη δαγκάνα, που διαθέτει ένα έμβολο (ή και περισσότερα σε πιο sport κατασκευές) και περιβάλλει το δίσκο. Κάθε φορά που πατάμε το μεσαίο πεντάλ, το έμβολο πιέζει τα τακάκια και αυτά με τη σειρά τους το δίσκο. Από την τριβή που προκύπτει, το αυτοκίνητο μειώνει την ταχύτητά του.



Το υλικό τριβής στο τακάκι έχει συνήθως πάχος 1 εκατοστό. Με την χρήση, αυτό το πάχος μειώνεται (η μαύρη «πούδρα» που βλέπουμε στις ζάντες είναι ουσιαστικά αυτό το υλικό, που από την τριβή γίνεται σκόνη), και όταν αυτό γίνει μικρότερο από 5 χιλιοστά, έχει έρθει η ώρα της αλλαγής. Το πόσο συχνά μειώνεται εξαρτάται από την ποιότητα, το υλικό κατασκευής αλλά και τη χρήση που κάνουμε εμείς οι ίδιοι στο αυτοκίνητο και τα φρένα μας. Αν οδηγούμε επιθετικά, μπορεί να χρειαζόμαστε νέα τακάκια κάθε 30.000 χιλιόμετρα, ενώ με πιο συντηρητική οδήγηση, ένα σετ μπορεί να αντέξει έως και 100.000 χιλιόμετρα. Επίσης, η ταχύτητα φθοράς εξαρτάται από το εάν κυκλοφορούμε κυρίως εντός ή εκτός πόλης.

Προκειμένου να επιθεωρήσουμε το πάχος του υλικού τριβής, πρέπει να αφαιρέσουμε τον τροχό. Εκτός αυτού, όταν τα τακάκια είναι αρκετά «φαγωμένα», παράγουν έναν ενοχλητικό, «τσιριχτό» ήχο, ο οποίος δηλώνει ξεκάθαρα πως πρέπει να αλλαχτούν. Επίσης, χάρη σε αισθητήρες, σε πολλά μοντέλα ανάβει μέχρι και προειδοποιητική λυχνία στο ταμπλό.  
 
Αν νιώθεις τρέμουλο στο τιμόνι όταν φρενάρεις, πας για δίσκους
Όπως αναφέραμε, τα τακάκια πιέζουν τις δισκόπλακες προκειμένου να επιβραδύνει το όχημα. Αντίστοιχα λοιπόν μειώνεται και το πάχος των δίσκων, αν και αυτό γίνεται σε μικρότερο βαθμό. Για να ελέγξουμε τη φθορά του πρέπει να ακουμπήσουμε την άκρη του δίσκου και να παρατηρήσουμε αν έχει σχηματιστεί σκαλοπάτι, το λεγόμενο «δόντι». Αν αυτό είναι έντονο, τότε οι δισκόπλακες χρήζουν αντικατάστασης.

Εξυπακούεται πως για να πραγματοποιήσουμε αυτή τη διαδικασία θα πρέπει να μην έχουμε χρησιμοποιήσει νωρίτερα το αυτοκίνητό μας, έτσι ώστε η θερμοκρασία αυτών των σημείων να μην είναι υψηλή, εξαλείφοντας τον κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού ή εγκαύματος.

 

Όπως και στα τακάκια, έτσι και εδώ υπάρχει σε ορισμένα αυτοκίνητα ένδειξη στο ταμπλό που υποδεικνύει πως πρέπει να αλλαχτούν οι δίσκοι.

Εκτός από φθορά στο πάχος τους, οι δίσκοι μπορούν να στραβώσουν. Εάν πατάτε φρένο και παρατηρείτε τρέμουλο στο τιμόνι, τότε πιθανότατα μία δισκόπλακα είναι στραβή. Και σε αυτή την περίπτωση, η αλλαγή είναι επιβεβλημένη.
 


Κάθε 2 χρόνια πρέπει να αλλάζεις υγρά φρένων
Δεν είναι μόνο τα τακάκια και οι δίσκοι σημαντικά στοιχεία στο σύστημα πέδησης, αλλά και τα υγρά φρένων, μέσω των οποίων ενισχύεται η πίεση που ασκεί το πόδι μας στο πεντάλ και μεταφέρεται στις δαγκάνες.

Η στάθμη των υγρών πρέπει να ελέγχεται τουλάχιστον 1 φορά το μήνα, ειδικά εάν ετοιμαζόμαστε να κάνουμε ένα μεγάλο ταξίδι. Όσο φθείρονται τα φρένα, τόσο πέφτει η στάθμη στο ειδικό δοχείο, το οποίο αναγράφει θέσεις MIN και MAX. Εάν το υγρό βρίσκεται μεταξύ των 2 αυτών σημείων, όλα είναι ΟΚ και δεν χρειάζεται να συμπληρώσουμε κάτι, αφού αν κάνουμε κάτι τέτοιο το υγρό φρένων θα ξεχειλίσει όταν τοποθετηθούν καινούργια τακάκια.

Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι πως πρέπει να αλλάζουμε τα υγρά φρένων κάθε 2 χρόνια, ασχέτως των χιλιομέτρων που έχουμε διανύσει σε αυτό το διάστημα. Αυτό συμβαίνει επειδή τα υγρά απορροφούν νερό, το οποίο στις υψηλές θερμοκρασίες βράζει και σχηματίζει φυσαλίδες, επηρεάζοντας αρνητικά την απόδοση.

Η περιεκτικότητα του υγρού φρένων σε νερό μπορεί να μετρηθεί από ένα συνεργείο με ειδικό μηχάνημα. Εάν αυτή είναι πάνω από 3,5%, το υγρό πρέπει να αλλαχθεί.


Τα φρένα πρέπει να ελέγχονται κάθε φορά που πας για service!
Αν «πλακώνεσαι» συχνά στα φρένα, θα χρειάζεσαι τακάκια κάθε 30.000 χιλιόμετρα, ενώ αν τρέμει το σύμπαν όταν φρενάρεις, χρειάζεσαι δίσκους.

Το ήξερες ότι πρέπει να αλλάζεις υγρά φρένων κάθε 2 χρόνια;
Εσύ πόσο συχνά αλλάζεις τακάκια και δίσκους; Περιμένεις να «φαγωθούν» εντελώς, ή τα αντικαθιστάς νωρίτερα;

Συμφωνείς; Κοινοποίησέ το.
Έχεις άλλη άποψη; Κάνε ένα σχόλιο.

 

Kοινοποίησε το »
Σχολιάσε το »

Σχετικες επιχειρησεις