Cosworth: Τέσσερις κινητήρες που έγραψαν ιστορία
Τη γνωρίσαμε μέσα από θρύλους όπως το Ford Escort RS και η Mercedes 190E 2.5-16v. Μπορεί να μην αποτελεί κάποιον κολοσσό της αυτοκίνησης, αλλά το όνομά της έχει ταυτιστεί με κορυφαίους κινητήρες. Ας θυμηθούμε τέσσερα αυτοκίνητα στα οποία ο βρετανικός οίκος έβαλε το χέρι του και μεταμορφώθηκαν.
Έχει περάσει μισός αιώνας από τότε που ιδρύθηκε η βρετανική Cosworth και η κληρονομιά που μας έχει αφήσει είναι ήδη τεράστια. Από τα πρώτα της χρόνια προμήθευε με αγωνιστικούς κινητήρες και εξαρτήματα πολλές ομάδες του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με αποτέλεσμα η φήμη της να μην αργήσει να εκτοξευθεί. Έτσι, ήταν θέμα χρόνου να εισχωρήσει σε κορυφαίες διοργανώσεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπως η Formula 1, αλλά και να αναλάβει την έρευνα και την ανάπτυξη κινητήρων μαζικής παραγωγής. Ας θυμηθούμε τέσσερις σημαντικές στιγμές στην ιστορία της, όπου ανέπτυξε μοναδικούς κινητήρες για ξεχωριστά αυτοκίνητα.
Η θρυλική Mercedes-Benz 190E 2.5-16v με 235 ίππους
Ήταν κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 90, όταν η Mercedes αποφάσισε να κατασκευάσει το σκληροπυρηνικό sedan της και, προκειμένου να πετύχει το εγχείρημά της ζήτησε τη βοήθεια της βρετανικής Cosworth για την ανάπτυξη του κινητήρα. Στην πρώτη του εκδοχή «Evolution I», το γερμανικό μοντέλο εξοπλιζόταν με ένα τετρακύλινδρο σε σειρά μοτέρ χωρητικότητας 2,5 λίτρων που απέδιδε 204 ίππους και 240 Nm ροπής στις 5.000 σ.α.λ. Λίγο αργότερα ήρθε η δεύτερη γενιά με παρόμοιο αλλά ελαφρώς ισχυρότερο κινητήρα. Η ισχύς αυξήθηκε στους 235 ίππους και η ροπή στα 245 Nm. Και οι δύο κινητήρες αναπτύχθηκαν από κοινού με την Cosworth. Πιο συγκεκριμένα, ο βρετανικός οίκος ανέλαβε τη δημιουργία ενός νέου, πιο ανθεκτικού στροφαλοφόρου άξονα, ενώ βελτίωσε και τη λίπανση του μοτέρ τοποθετώντας μία αντλία λαδιού αυξημένης παροχής. Τέλος, σχεδιάστηκαν από την αρχή η πολλαπλή εισαγωγής και εξαγωγής του κινητήρα.
Το Ford Escort RS Cosworth που έμεινε στην ιστορία: 227 ίπποι, 304 Nm ροπής και τετρακίνηση
Αν υπάρχει μία εταιρεία αυτοκινήτων παραγωγής που έχει συνεργαστεί όσο καμία άλλη με την Cosworth, αυτή είναι αναμφισβήτητα η Ford. Το πιο εντυπωσιακό αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας ήταν το Ford Escort RS Cosworth. Ο 2λιτρος κινητήρας του κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου από τον βρετανικό οίκο. Ήταν ένας τετρακύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος που απέδιδε 227 ίππους και 304 Nm ροπής. H Cosworth ανασχεδίασε πλήρως την κεφαλή, το σύστημα εισαγωγής και εξαγωγής, ενώ έδωσε έμφαση και στη βελτίωση του συστήματος ανάφλεξης. Τέλος, για την υπερτροφοδότηση του κινητήρα χρησιμοποιήθηκε turbo της Garrett, με την μέγιστη πίεση υπερπλήρωσης να αγγίζει τα 1,1 bar .Σελ. 2 | Το πρώτο Audi RS4 είχε κινητήρα Cosworth |