Χειρότεροι οι οδηγοί λόγω των συστημάτων υποβοήθησης;
Λιγότερο ασφαλής μπορεί να γίνει η οδήγηση στο μέλλον, εξαιτίας των συστημάτων υποβοήθησης. Διαβάστε το γιατί.
Μπορεί η εξέλιξη της τεχνολογίας στον τομέα της αυτόνομης οδήγησης να είναι ραγδαία, ωστόσο δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο οδηγός προσαρμόζεται με θετικό τρόπο. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζει μελέτη του εξωτερικού την οποία παρουσίασαν το IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) σε συνεργασία με το AgeLab του MIT.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε, είναι περισσότερο πιθανό οι οδηγοί να ασχολούνται με τους περισπασμούς στο αυτοκίνητο, παρά την βοήθεια που του παρέχουν τα συστήματα υποβοήθηση οδήγησης. Στην πραγματικότητα, η αίσθηση ασφάλειας και σιγουριάς που δημιουργείται γυρίζει μπούμερανγκ, ο οδηγός χαλαρώνει υπερβολικά και αφήνεται. «Αφού το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί μόνο του ή να με ειδοποιήσει αν κάτι πάει στραβά, για ποιον λόγο να έχω 100% καρφωμένο το βλέμμα μου στον δρόμο», αναρωτιέται το παράδειγμα του εφησυχασμένου οδηγού που αξιολόγησε η μελέτη.
Η ερευνητική ομάδα που εργάστηκε στο συγκεκριμένο project ανέλυσε τις οδηγικές συνήθειες 20 εθελοντών που ζουν στην Μασαχουσέτη. Το συγκεκριμένο δείγμα μελετήθηκε για χρονικό διάστημα περισσότερο του ενός μηνός, ενώ είχαν βοήθεια από συστήματα ημι-αυτόνομης οδήγησης. Οι ερευνητές κατέγραψαν πόσο συχνά τα άτομα έβγαλαν και τα δύο χέρια από το τιμόνι ή έστρεψαν την προσοχή τους μακριά από τον δρόμο για να χρησιμοποιήσουν κινητό τηλέφωνο, ή να παίξουν με τις παροχές του infotainment, γενικότερα να ασχοληθούν με κάτι διαφορετικό από την οδήγηση.
Αρχικά, οι ερευνητές μοίρασαν τους είκοσι συμμετέχοντες σε δύο ομάδες των δέκα ατόμων. Οι μισοί από αυτούς οδήγησαν ένα Land Rover Range Rover Sport με adaptive cruise control (ACC), σύστημα δηλαδή με προκαθορισμένη από τον οδηγό ταχύτητα, το οποίο διατηρεί και μία απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Οι υπόλοιποι πήραν ένα Volvo S90 με ACC και Pilot assist, μια υπηρεσία που βοηθά τον οδηγό να διατηρήσει την λωρίδα του.
Σύμφωνα με την ταξινόμηση που έχει γίνει, τα επίπεδα αυτόματης οδήγησης είναι πέντε, από το 0 (χωρίς αυτοματοποίηση) έως 5 (πλήρως αυτόνομη οδήγηση). Τα συστήματα επιπέδου 1 μπορούν να βοηθήσουν τον οδηγό έως ένα σημείο, με το ACC να βρίσκεται σε αυτήν την κατηγορία. Τα συστήματα επιπέδου 2 που είναι το υψηλότερο επίπεδο αυτοματισμού που διατίθεται σήμερα περιλαμβάνουν το Pilot Assist, σε μία παροχή ημι-αυτόνομης οδήγησης.