5 φωτογραφίες »

Μείνατε από μπαταρία; Πώς χρησιμοποιούνται τα καλώδια εκκίνησης

Διαβάστηκε από 8055 αναγνώστες - 13/1/2021

Αν το αυτοκίνητο «μείνει» από μπαταρία, ο πιο συνηθισμένος τρόπος να εκκινήσουμε τον κινητήρα είναι χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα καλώδια, με τα οποία παίρνουμε ρεύμα από άλλο όχημα. Το ξέρατε πως πρέπει να πληρούνται συγκεκριμένες προδιαγραφές σε αυτά, ανάλογα με τον κινητήρα;

 
 
Τα καλώδια εκκίνησης αποδεικνύονται σωτήρια σε ώρα ανάγκης, και συνιστάται να υπάρχουν πάντα στο αυτοκίνητο, ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο. Πώς θα επιλέξουμε το κατάλληλο για το όχημά μας, και, το κυριότερο, πώς χρησιμοποιούνται σωστά; Αναλύουμε ένα σημαντικό είδος πρώτης ανάγκης, το οποίο συνήθως παραβλέπεται, μέχρι να έρθει η ώρα να το χρειαστούμε.

Παρόλο που όλα τα καλώδια εκκίνησης μοιάζουν εξωτερικά μεταξύ τους (ένα κόκκινο και ένα μαύρο, με μεταλλικές «δαγκάνες» στην άκρη), υπάρχουν ορισμένες λεπτομέρειες που πρέπει να προσέξουμε, πριν προβούμε σε αγορά. Τα σημεία που πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας είναι το πάχος των καλωδίων, το μήκος τους και ο τύπος της «δαγκάνας» που πιάνει στους πόλους της μπαταρίας. Εκτός αυτού, σημαντικό ρόλο παίζει και το υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένα τα καλώδια.

Αν αυτά είναι πολύ λεπτά, ή δεν είναι κατασκευασμένα από ποιοτικό υλικό, επηρεάζεται η ηλεκτρική τους αγωγιμότητα, και, κατ επέκταση, το πόσο ρεύμα θα περάσει από το ένα αυτοκίνητο στο άλλο. Αν το μήκος τους είναι πολύ μικρό, τότε θα είναι πιο δύσκολο να χρησιμοποιηθούν, αφού δεν θα φτάνουν να ενώσουν τα 2 αυτοκίνητα. Αυτό είναι πιο εμφανές σε μοντέλα που έχουν τη μπαταρία τοποθετημένη προς τα πίσω στο χώρο της μηχανής, κοντά στον καθρέπτη του κινητήρα. Τέλος, αν οι «δαγκάνες» δεν έχουν τη σωστή διάσταση για τους πόλους της μπαταρίας μας, δεν θα μπορούν να τοποθετηθούν σωστά σε αυτούς.
Ας δούμε πιο αναλυτικά αυτά τα χαρακτηριστικά.

Πάχος καλωδίου: Ποια είναι η κατάλληλη διατομή;
Όπως αναφέραμε, η διατομή του καλωδίου παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην απόδοση και την επιτυχή μεταφορά ενέργειας. Το πάχος της, εξαρτάται από τα κυβικά του κινητήρα που έχει το αυτοκίνητο που θέλουμε να εκκινήσουμε. Αν τα καλώδια είναι λεπτά, δεν περνά επαρκές ρεύμα για την λειτουργία της μίζας. Στη χειρότερη περίπτωση, θα υπερθερμανθούν και θα προκληθούν βραχυκυκλώματα που μπορεί να οδηγήσουν σε πυρκαγιά. Αν έχετε αμφιβολία για την επιλογή σας, προτιμήστε τα πιο χοντρά καλώδια.

Το υλικό κατασκευής τους είναι συνήθως ο χαλκός, αν και πρόσφατα έχουν εμφανιστεί στην αγορά αντίστοιχα από αλουμίνιο. Αυτά έχουν μικρότερη αγωγιμότητα σε σχέση με τα χάλκινα, και για αυτό το λόγο είναι συνήθως παχύτερα.



Καλώδια για βενζινοκινητήρες
Για κινητήρες βενζίνης με λίγα κυβικά, τα χάλκινα καλώδια με διατομή 20mm2 είναι επαρκή. Συνήθως προτείνονται και ακόμα στενότερα, διατομής 16mm2, αλλά με αυτά υπάρχει ο κίνδυνος γρήγορης υπερφόρτωσης. Για σιγουριά, καλό θα είναι να επιλέξετε καλώδια διατομής 20mm2. Αν το υλικό αυτών είναι αλουμίνιο, τότε η ελάχιστη διάσταση είναι 25mm2.

Για τους δίλιτρους κινητήρες, προτείνεται καλώδιο χαλκού τουλάχιστον 25mm2, ή 40mm2 αν αυτό είναι αλουμινένιο. Στην περίπτωση που το μοτέρ του οχήματός σας είναι ακόμα μεγαλύτερο (από 3000cc και άνω), τότε θα πρέπει να επιλέξετε καλώδια χαλκού διατομής 35mm2, ή αλουμινίου διατομής 55mm2.
 
Καλώδια για πετρελαιοκινητήρες
Όσον αφορά τα diesel μοτέρ, η κατάλληλη διατομή των χάλκινων καλωδίων είναι 25mm240mm2 αν μιλάμε για αλουμίνιο). Οι πιο μεγάλοι κινητήρες, 3000cc και άνω, χρειάζονται, όπως και αυτοί της βενζίνης, χάλκινα και αλουμινένια καλώδια διατομών 35mm2 και 55mm2 αντίστοιχα.
 

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει