autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Ερωτήσεις - Απαντήσεις

Ερωτήσεις - Απαντήσεις

Διαβάστηκε από 76163 αναγνώστες - 15/11/2024

Έξοδα επισκευής ενός αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων

Ανάλογα με τον τύπο και τον αριθμό των σχέσεών τους, τα νέα αυτόματα κιβώτια ενδέχεται να κοστίσουν έως και 10.000 ευρώ (στη Γερμανία). Από την άλλη πλευρά, όμως, μπορεί να είναι διαθέσιμο ένα μεταχειρισμένο κιβώτιο με τιμή, που ξεκινά από περίπου 2.000 ευρώ - συνυπολογίστε, βέβαια, την αφαίρεση του παλιού και την εγκατάσταση του νεώτερου. Το εύρος του χρόνου παράδοσης (αν πρόκειται για κιβώτιο χωρίς μετατροπέα ροπής ή απαιτείται ηλεκτρονική διαχείριση) καθορίζει επίσης την τιμή. Η επισκευή ενός αυτόματου κιβωτίου συνήθως κοστίζει λίγο περισσότερο εξαιτίας της αυξημένης χρήσης του χρόνου, ξεκινά από τα περίπου 2.500 ευρώ και κατευθύνεται προς τα πάνω.

Είναι πάντα αποφασιστικής σημασίας για την προσπάθεια, τη διάρκεια και τα έξοδα, αν πρόκειται για ένα αυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής, για ένα ημιαυτόματο ή για ένα συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης. Μετά από τη διάγνωση, ποια επιλογή είναι η καλύτερη και οικονομικά πιο συμφέρουσα μπορεί να διευκρινιστεί από ένα εξειδικευμένο συνεργείο, το οποίο -ιδανικά- θα προχωρήσει και σε μια εκτίμηση κόστους. Παρεμπιπτόντως, συνιστάται προσοχή σε περίπτωση επισκευής κιβωτίων ταχυτήτων από εταιρείες, που διαφημίζουν τις υπηρεσίες τους στο internet. Όσοι δεν είναι πολύ εξοικειωμένοι με το θέμα, πρέπει να ξέρουν πως ό,τι αγοράσουν, μπορεί να τους κάνει να βιώσουν δυσάρεστες εκπλήξεις. Γιατί ο θυμός θα είναι μεγάλος από τη στιγμή, που ένα φαινομενικά... ατρόμητο σύστημα μετάδοσης προκαλέσει ξαφνικά προβλήματα μετά από πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Με ποιο τρόπο γίνεται η επισκευή;

Αν το σύστημα μετάδοσης δε λειτουργεί πλέον σωστά, καλό θα ήταν να συμφωνήσετε να κάνετε μια δοκιμαστική διαδρομή με τον υπάλληλο ενός εξειδικευμένου συνεργείου. Ο επαγγελματίας πρέπει να βρει και να μάθει σε ποια κατάσταση οδήγησης εμφανίζεται το ελάττωμα και αν είναι μηχανικό πρόβλημα ή «θέμα» της ηλεκτρονικής διαχείρισης. Ορισμένα αυτοκίνητα διαθέτουν δύο μονάδες ελέγχου, κάτι που σημαίνει πολλά ηλεκτρονικά, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν βλάβες στο κιβώτιο ταχυτήτων. Η δοκιμαστική διαδρομή και μια όσο το δυνατόν ακριβέστερη περιγραφή από τον ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου θα βοηθήσουν τον ειδικό να εντοπίσει το πρόβλημα.

Επίσης, ελέγχεται η στάθμη λαδιού, για να διασφαλιστεί ότι η έλλειψή του ευθύνεται για αστοχίες κατά την αλλαγή σχέσεων ή για άλλες ζημιές. Το αυτοκίνητο οδηγείται στη συνέχεια στη ράμπα ανύψωσης και το κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο ζυγίζει έως και 100 κιλά, αποσυναρμολογείται, χωρίζεται στα μεμονωμένα μέρη του και καθαρίζεται. Συγκριτικά, τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων ζυγίζουν σημαντικά λιγότερο, από 25 έως 30 κιλά. Τα κατεστραμμένα μέρη αντικαθίστανται, συνήθως μαζί με όλα τα αναλώσιμα. Μόλις ολοκληρωθούν αυτά τα βήματα, το κιβώτιο ταχυτήτων συναρμολογείται ξανά και ελέγχεται η λειτουργία του. Όλη αυτή η διαδικασία διαρκεί κατά μέσο όρο από μία έως δύο εργάσιμες ημέρες. Οι σοβαρές, εξειδικευμένες εταιρείες παρέχουν πάντα εγγύηση για τη δουλειά τους. Αν διαθέτετε ένα νεώτερο αυτοκίνητο, μη διστάσετε να ρωτήσετε αμέσως τον κατασκευαστή σχετικά με την εγγύηση πριν από τις επισκευές.

Αυτόματο σύστημα μετάδοσης: ανίχνευση ζημιών

Στα χειροκίνητα συστήματα μετάδοσης, τα προβλήματα προσελκύουν την προσοχή πολύ νωρίτερα. Για παράδειγμα, αν οι σχέσεις είναι δύσκολο να επιλεγούν ή το όχημα είναι αδρανές παρά την εμπλοκή τους, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων υποψιάζονται ότι κάτι δεν πάει καλά. Στα αυτόματα συστήματα μετάδοσης, απαιτείται περισσότερη προσοχή από τον κάτοχο του αυτοκινήτου. Οι δύσκολες αλλαγές ταχυτήτων, η καθυστερημένη εκκίνηση από στάση ή οι ελαφρiές δονήσεις δίνουν το μήνυμα για την αρχή των απειλητικών ελαττωμάτων. Συνηθισμένα χαρακτηριστικά είναι επίσης οι αυξημένες στροφές λειτουργίας χωρίς κίνηση, καθώς και οι καθυστερημένες αλλαγές σχέσεων του αυτόματου κιβωτίου. Ασυνήθιστοι θόρυβοι από το χώρο του κινητήρα μπορεί επίσης να υποδηλώνουν ζημιά στο αυτόματο σύστημα μετάδοσης.

Αιτίες βλάβης ενός αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων

Τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων θεωρούνται εξαιρετικά στιβαρά και ανθεκτικά, αφού, βέβαια, αποφευχθεί ο λανθασμένος τρόπος οδήγησης ή/και οι βίαιες αλλαγές σχέσεων του κιβωτίου. Ωστόσο, δε γίνεται να αποφευχθούν η αστοχία ενός υλικού και οι φθορές, που προκαλούνται από αυξημένα φορτία, όπως οι διαδρομές στα βουνά ή η συνεχής λειτουργία του αυτοκινήτου ως ρυμουλκού. Αν ένα «κρύο» κιβώτιο ταχυτήτων υποβάλλεται άμεσα σε έντονη πίεση, τότε προκαλείται σε αυτό μεγάλη ζημιά.

Το κιβώτιο ταχυτήτων πρέπει πάντα να ζεσταίνεται προτού αντιμετωπίσετε απότομες ανωφέρειες ή κατωφέρειες, ρυμουλκήσετε τροχόσπιτα ή trailer σκαφών. Η βαλβολίνη μπορεί μόνο τότε να επιτύχει τη βέλτιστη λίπανσή της και να αποτρέψει τις φθορές. Όπως και στα χειροκίνητα κιβώτια, η βαλβολίνη εξασφαλίζει τη χαμηλότερη δυνατή τριβή μηχανικών μερών, την επικάθιση σωματιδίων και την προστασία από τη διάβρωση (σκουριά). Αν παραμεληθεί η συντήρηση, αλλά και η αντικατάσταση της βαλβολίνης, θα υπάρξουν μεγαλύτερες τριβές και, συνεπώς, μεγαλύτερες φθορές. Μεμονωμένα εξαρτήματα μπορούν επίσης να θερμανθούν σημαντικά και να προκληθούν ζημιές.

Ωστόσο, υπάρχουν επίσης τύποι κιβωτίων, που είναι ευαίσθητοι από την κατασκευή τους. Το Multitronic της Audi, όπως σχεδόν όλα τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη, ανήκει σαφώς στην ομάδα των προβληματικών κιβωτίων ταχυτήτων. Παρεμπιπτόντως, τα κιβώτια DSG διατίθενται από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων με διάφορα ονόματα. Για παράδειγμα, η Renault το αποκαλεί "EDC" (Efficient Dual Clutch), στην Porsche ονομάζεται "PDK" (Porsche Doppelkupplung), στη Ford "Powershift" και στην Audi "S Tronic". Σε αυτά τα κιβώτια ταχυτήτων, λοιπόν, η ζημιά από τα 60.000 χιλιόμετρα του αυτοκινήτου και μετά δεν είναι σπάνια.

Αλλαγή βαλβολίνης σε αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων

Για να αποφευχθούν ζημιές στο κιβώτιο ταχυτήτων, πρέπει να γίνεται τακτική αλλαγή βαλβολίνης. Αν και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων υποστηρίζουν ότι τα αυτόματα συστήματα μετάδοσης δεν απαιτούν συντήρηση και η βαλβολίνη τους διαρκεί εφ όρου ζωής, ορισμένα εξαρτήματα υπόκεινται παρόλα αυτά, σε φθορά. Η βαλβολίνη ενός αυτόματου κιβωτίου «γερνά» επίσης, μπορεί να υποστεί μόλυνση, να δεχθεί επικαθήσεις και, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχει καλύψει το αυτοκίνητο ή το στιλ οδήγησης, να χάσει σε ιξώδες και λιπαντικές ιδιότητες. Κάτι τέτοιο μπορεί να μειώσει τη διάρκεια ζωής του κιβωτίου.

Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των βαλβολίνων αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων είναι τα πρόσθετά τους, που τοποθετούνται στο βασικό προϊόν. Για την πληροφόρησή σας, τα υψηλής ποιότητας λιπαντικά κινητήρων εφοδιάζονται κατά ένα πολύ υψηλό ποσοστό με πρόσθετα. Αυτά εξασφαλίζουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, αλλά φθείρονται κιόλας με την πάροδο του χρόνου. Επομένως, η αλλαγή βαλβολίνης πρέπει να γίνεται κάθε 80.000 με 100.000 χιλιόμετρα.

Έξοδα αλλαγής βαλβολίνης/«πλυσίματος» κιβωτίου

Τα έξοδα αλλαγής βαλβολίνης διαμορφώνονται από το κόστος των υλικών και τις εργατοώρες. Οι τιμές για τη βαλβολίνη εξαρτώνται από την απαιτούμενη ποσότητά της. Ωστόσο, ξεκινούν στη Γερμανία κατά μέσο όρο από τα 30 ευρώ και μπορεί να φτάσουν ακόμα και τα 100. Για το κόστος της εργατοώρας μπορούν να προστεθούν περίπου 60 ευρώ. Αν πραγματοποιηθεί «πλύσιμο» κιβωτίου ταχυτήτων πέρα από την αλλαγή βαλβολίνης, ο συνολικός λογαριασμός μπορεί να φτάσει μεταξύ 330 και 600 ευρώ, ανάλογα με το αυτοκίνητο, καθώς διαφέρει το επίπεδο της δυσκολίας και ο φόρτος εργασίας, που -πιθανά- είναι υψηλότερος.

«Πλύσιμο» κιβωτίου στο αυτόματο σύστημα μετάδοσης

Επειδή περίπου το ήμισυ του χρησιμοποιημένης βαλβολίνης παραμένει στο κιβώτιο ταχυτήτων κατά τη διάρκεια των συμβατικών αλλαγών της, πολλές εταιρείες προτείνουν την έκπλυση του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων. Όπως υποδηλώνει το όνομα, ολόκληρο το κιβώτιο ταχυτήτων ξεπλένεται και η παλιά βαλβολίνη αφαιρείται εντελώς. Στη συνέχεια, ανάλογα με το μοντέλο, προστίθενται 4 με 12 λίτρα φρέσκιας βαλβολίνης. Για να διασφαλιστεί ότι δεν παραμένουν υπολείμματα, το ξέπλυμα πραγματοποιείται συχνά υπό υψηλή και σταθερή πίεση.

Ωστόσο, αυτό μπορεί να καταστρέψει ευαίσθητα μέρη του κιβωτίου ταχυτήτων, τα οποία μπορεί να προκαλέσουν σοβαρή ζημιά αργότερα. Γι αυτό το λόγο, ορισμένες εξειδικευμένες εταιρείες είτε δεν προσφέρουν καθόλου αυτές τις πλύσεις στα κιβώτια ταχυτήτων είτε τις προσφέρουν μόνο σε μια πιο ήπια μορφή, με λιγότερη πίεση. Στην πιο ήπια έκδοση, σχεδόν όλη η παλιά βαλβολίνη αφαιρείται. Ωστόσο, τα ευαίσθητα μέρη δεν υφίστανται ζημιά και η υπόλοιπη παλιά βαλβολίνη αναμειγνύεται τόσο καλά με τη νέα, σε βαθμό που η ποιότητα δεν υποβαθμίζεται.

Συμβουλές για τη μακροζωία ενός αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων

• Επαρκής βαλβολίνη: Βαλβολίνη, που λείπει ή είναι λάθος τύπου, προκαλεί ζημιές. Αν ο κατασκευαστής δεν ορίζει κάποιο διάστημα για την αλλαγή της, αυτή πρέπει να γίνεται κάθε 80.000 με 100.000 χιλιόμετρα.
• Μην το τοποθετείτε κάτω: Αν το χτυπήσετε σκληρά στο έδαφος, το κιβώτιο μπορεί να υποστεί ζημιά.
• Προθερμάνετέ το καλά, οδηγώντας: Μην εκθέτετε το κιβώτιο ταχυτήτων σε υψηλά φορτία (οδήγηση σε ανωφέρειες, ρυμούλκηση κτλ.) στο ξεκίνημα της διαδρομής, γιατί αυτό θα οδηγήσει σε φθορές του. Μπορείτε να προσανατολιστείτε εδώ με τη βοήθεια του κινητήρα - όταν αυτός ζεσταθεί, η θερμότητα μεταφέρεται και στο κιβώτιο ταχυτήτων.
• Έκπλυση βαλβολίνης: Πολλά προβλήματα του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων μπορούν συχνά να επιλυθούν με μια έκπλυση.
 

Σελ.
1
Επισκευή αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων
Σελ.
2
Ερωτήσεις - Απαντήσεις