Τα πάντα ξεκίνησαν το 1958
Τον Απρίλιο του 1958 ο όμιλος Daimler-Benz (η μητρική εταιρεία της Mercedes) αγόρασε την Auto Union, έναν συνασπισμό από τέσσερις μάρκες αυτοκινήτων ο οποίος στην πραγματικότητα είναι ο πρόγονος της Audi. Μόλις λοιπόν έγινε η εξαγορά, η Daimler διένειμε κορυφαία στελέχη στην DKW (παρακλάδι της Auto Union) προκειμένου να ξεκινήσει την αναβάθμισή της.
Ενδεικτική των προθέσεών της, ήταν η «παραχώρηση» του επικεφαλής εξέλιξης αυτοκινήτων, Ludwig Kraus. Όταν τον Οκτώβριο του 1963 η Mercedes έστειλε τον πιο ικανό μηχανικό της στην Auto Union στο Ingolstadt για να παράσχει αναπτυξιακή βοήθεια, του ανατέθηκε ο ρόλος δημιουργίας ενός ισχυρού πόλου στον χώρο της αυτοκίνησης. Μεγαλύτερη επιτυχία της Mercedes και του Kraus στην προκειμένη διαδικασία, είναι η καθιέρωση του τετράχρονου κινητήρα που σε πλήρη κύκλο λειτουργίας περιλαμβάνει τέσσερις φάσεις (εισαγωγή μείγματος καυσίμου-αέρα, συμπίεση, ανάφλεξη, εξαγωγή καυσαερίων). Το συγκεκριμένο είδος μοτέρ άρχισε να γίνεται περισσότερο δημοφιλές με την Audi να αλλάζει και πάλι χέρια λίγα χρόνια αργότερα.
Το 1964, η VW ανέλαβε αρχικά περίπου το 50% των μετοχών της Auto Union από την Daimler, ενώ με την βοήθεια και της κυβέρνησης της Δυτικής (τότε) Γερμανίας, αγοράζει το 100% το 1996. Το βασικό «πρόβλημα» της VW ήταν η μη προσαρμογή της στις εξελίξεις της εποχής και η προσκόλλησή της στους κινητήρες που βρίσκονταν εγκατεστημένοι στο πίσω μέρος των αυτοκινήτων, τουλάχιστον μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970. O δημοφιλής «σκαραβαίος» με την κίνηση των πίσω τροχών, βιτρίνα της Volkswagen, αποτελούσε ταυτόχρονα ευχή και κατάρα. Σταδιακά, οι πωλήσεις του έπεφταν και γινόταν περισσότερο αντιληπτό το αδιέξοδο με τον πίσω κινητήρα.
Η παρουσία του Kraus στην Audi συνέβαλε στην αλλαγή της συγκεκριμένης φιλοσοφίας. Ουσιαστικά, με το πρώτο μεταπολεμικό Audi, την σειρά F103 με την μπροστοκίνηση και τα ακόλουθα Audi 100 και το best seller Audi 80 (1972) δημιουργήθηκαν τα θεμέλια για το Passat, το μεγάλο οικογενειακό το οποίο έγινε σήμα κατατεθέν για την Volkswagen, για να προκύψουν έπειτα και τα Scirocco, Golf και Polo.
Αρκούσε, επομένως, η παρουσία ενός πρώην στελέχους της Mercedes και η «επανάσταση» που έφερε μέσω της Audi, προκειμένου να βγει από το τέλμα της η VW ή απλώς οι εξελίξεις εκείνης της στιγμής δημιουργούν την συγκεκριμένη θεωρία; Η ώρα των ειδικών ήρθε ώστε να μοιραστούν και αυτοί την άποψή τους. Δύο συντάκτες της Auto Bild, o Lars Busemann και ο Frank B. Meyer, καταθέτουν την γνώμη τους και συμφωνούν πως... διαφωνούν.
Busemann: «Χωρίς την βοήθεια της Daimler, η VW θα είχε υποκύψει στο... κώμα των πίσω εγκατεστημένων κινητήρων»
«Χωρίς την Daimler, δεν θα υπήρχε ούτε η VW ούτε η Audi σήμερα. Είναι μία ριψοκίνδυνη άποψη, αλλά όχι ένα απίθανο σενάριo. Το 1958, όταν έγινε η αγορά της Auto Union, η DKW εξακολουθούσε να βασίζεται πλήρως σε δίχρονους κινητήρες. Η Daimler, από την άλλη πλευρά, δεν είχε καμία εμπιστοσύνη στη μελλοντική βιωσιμότητα της δίχρονης φιλοσοφίας και ανέπτυξε έναν τετρακύλινδρο τετράχρονο 1.7 λίτρων ταυτόχρονα.
Ο Kraus έφερε τον σχεδόν πλήρως ανεπτυγμένο τετρακύλινδρο με την εσωτερική ονομασία M 118, κάτι που ευνόησε την VW. Δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα ρετουσάρισμα της σειράς DKW F 102 με έναν νέο τετράχρονο κινητήρα Mercedes, αλλά (σ.σ. η Audi F 103) ήταν μια τεράστια επιτυχία. Παρέμεινε στο Ingolstadt ως τεχνικός διευθυντής και ανέπτυξε το Audi 50 και 80. Αυτά με τη σειρά τους αποτελούν τη βάση για τα πρώτα σύγχρονα VW με κύκλωμα ψύξης κινητήρα μέσω νερού, όπως το Polo και το Passat, που ήταν πυλώνες της σύγχρονης σειράς μοντέλων VW».
Frank B. Meyer: «Η VW θα κατόρθωνε να δημιουργήσει μοντέρνα αυτοκίνητα και χωρίς την Daimler»
«Δίχως την Daimler, η VW θα εξακολουθούσε να υπάρχει, ίσως σε διαφορετική μορφή. Θα είχε κάνει κάτι άλλο για να σωθεί. Σε κάθε περίπτωση, η VW είχε ήδη αναζητήσει ιδέες για αυτοκίνητα με κινητήρα εγκατεστημένο στο μπροστινό μέρος. Το 1963, ο Heinrich Nordhoff (σ.σ. επικεφαλής της VW) ανέθεσε σε ελβετική ομάδα μηχανικών να σχεδιάσει τέτοιο είδος κίνησης και το 1967 η Porsche πρότεινε ένα παρόμοιο αυτοκίνητο. Tο 1969 υπήρχε το VW EA 276 έτοιμο ως πρωτότυπο με boxer κινητήρα, μπροστά τοποθετημένο, ο οποίος έδινε κίνηση στους μπροστά τροχούς. Θα μπορούσε κανείς να εμπιστευτεί τη Volkswagen να επιχειρήσει την συγκεκριμένη τεχνολογία.
Φυσικά, η συμφωνία για την Audi βοήθησε να επιβιώσει. Αν πήγαινε στραβά, τότε ένας άλλος κατασκευαστής θα είχε αναλάβει να εκσυγχρονίσει την VW και φυσικά θα διατηρούσε αυτήν την πολύτιμη μάρκα με εκατομμύρια πελάτες της ζωντανή. Αλλά δεν μπορώ να φανταστώ ότι η VW δεν θα υπήρχε χωρίς τη Mercedes».
Συμπέρασμα
Γνωρίζοντας τα δεδομένα και με τις απόψεις δύο έμπειρων δημοσιογράφων της Auto Bild, εσείς τι πιστεύετε; Θα υπήρχε σήμερα η Volkswagen αν δεν συνέβαινε η «καραμπόλα» με την αγορά της Audi και την τεχνολογία της Mercedes;
Σελ. 1 | Πότε έσωσε η Mercedes την VW? |
Σελ. 2 | Τα πάντα ξεκίνησαν το 1958 |