Αν σας άρεσε το χρώμιο στην εμφάνιση, θα πρέπει να το ξεχάσετε!
Ο όμιλος Stellantis προχωρά στην οριστική κατάργηση αξιοποίησής του
Το χρώμιο μπορεί να προκαλέσει από καρκίνο έως έλκη
Εξετάζονται εναλλακτικές όπως ο γυαλισμένος χάλυβας
Οδεύει προς την απαγόρευση του χρωμίου και η Ευρωπαϊκή Ένωση
Ο όμιλος Stellantis προχωρά στην οριστική κατάργηση αξιοποίησής του
Τον τελευταίο αιώνα, η παρουσία του χρωμίου στον χώρο του αυτοκινήτου ήταν σταθερή. Η χρήση του αφορούσε - κυρίως - το εξωτερικό ενός αυτοκινήτου, καθώς το βρίσκαμε ιδιαίτερα στις γρίλιες, τους σωλήνες, κυρίως όμως, ως χρωματική επένδυση. «Το χρώμιο σε ένα αυτοκίνητο ισοδυναμεί με την παρουσία κοσμημάτων σε ένα φόρεμα», όπως πολύ εύστοχα το έθεσε η Leslie Kendall, επιμελήτρια του μουσείου αυτοκινήτου στο Λος Αντζελες. Όμως, όπως κάθε τι κάνει τον κύκλο του στην ζωή, έτσι και το χρώμιο. Ο όμιλος εταιρειών Stellantis, o οποίος έχει στην κατοχή του κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες όπως η Citroen, η Alfa, η Fiat, η Jeep και η Opel, προχωρά σε μια κίνηση που αναμένεται να αλλάξει τον χάρτη της... εμφάνισης των αυτοκινήτων παγκοσμίως. Και συγκεκριμένα, στην κατάργηση προσθήκης του χρωμίου στα μοντέλα όλων των εταιρειών του ομίλου, ένα project με την κωδική ονομασία «Θάνατος του Χρωμίου»!
Το χρώμιο μπορεί να προκαλέσει από καρκίνο έως έλκη
Πώς όμως φτάσαμε σε αυτό το σημείο και γιατί οι όμιλοι (με πρώτη - πρώτη την Stellantis) στοχεύουν στην απαλλαγή από αυτό το στοιχείο; Η αρχή προέκυψε μετά από έρευνες οι οποίες ανέδειξαν τα σημαντικά προβλήματα που μπορεί να κρύβει το χρώμιο και αφορούν την υγεία μας. Σύμφωνα με αυτές, η διαδικασία επιμετάλλωσης με εξασθενές χρώμιο ελκύει στην ατμόσφαιρα καρκινογόνες ενώσεις οι οποίες είναι έως και 500 φορές πιο τοξικές από αυτές ενός πετρελαιοκινητήρα. Ακόμη, σύμφωνα με έρευνες, η εισπνοή εξασθενούς χρωμίου μπορεί να προκαλέσει διάφορα - ιδιαίτερα σοβαρά - προβλήματα υγείας: Καρκίνος των πνευμόνων, νεφρική και ηπατική βλάβη, ερεθισμούς και έλκη στην μύτη και το δέρμα, ερεθισμούς στα μάτια. Ακόμη, το χρώμιο έχει αποδειχθεί πως προκαλεί μακροχρόνια ρύπανση στο περιβάλλον και την άγρια ζωή.
Εξετάζονται εναλλακτικές όπως ο γυαλισμένος χάλυβας
Αν και οι εταιρείες έκαναν την προσπάθειά τους να μειώσουν τις βλαβερές ενώσεις, δε βρέθηκε «φως στο τούνελ». Από την άλλη, πέραν της ιδιαίτερή εμφάνισής του και του ξεχωριστού (εξωτερικά) χαρακτήρα που δίδει σε ένα ΙΧ, το χρώμιο έχει και άλλες... χάρες, όπως την αντιδιαβρωτική του δυνατότητα. Έτσι, με την παρουσία του, βοηθούσε τα μεταλλικά κομμάτια του εξωτερικού ενός οχήματος στην μάχη κατά της διάβρωσης. Πάρα ταύτα, με τη επερχόμενη απαγόρευση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και τη διαφαινόμενη απαγόρευση σε αρκετές αγορές που, αναμφίβολα θα επηρεαστούν, οι εταιρείες αναγκάζονται να ψάξουν άλλες λύσεις. Κάτι που στην Stellantis, πράττουν εδώ και αρκετά έτη, αλλά όχι με τα καλύτερα αποτελέσματα, κυρίως από άποψη κόστους παραγωγής. Προς το παρόν, κάποιες από τις - φημολογούμενες - επικρατέστερες επιλογές είναι η επικάλυψη νικελίου και ψευδάργυρου ή η επίστρωση θερμικού ψεκασμού, καθώς και το το τρισθενές χρώμιο. Ακόμη, υπάρχει και το παράδειγμα του ομίλου Volkswagen, όπως χρησιμοποιούν φωτεινά στοιχεία σαν αντικαταστάτες του χρωμίου και τα οποία λάμπουν ακόμη και τις νυχτερινές ώρες.
Οδεύει προς την απαγόρευση του χρωμίου και η Ευρωπαϊκή Ένωση
Με την όλη παραφιλολογία σχετικά με τις επιπτώσεις στην υγεία μας (αλλά και το περιβάλλον), η Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύει στην απαγόρευση χρήσης του χρωμίου στα μοντέλα που θα κυκλοφορούν εντός συνόρων της. Μάλιστα, η πρώτη εναντιωματική απόφαση κατά του χρωμίου λήφθηκε το 2011 με σκοπό την απαγόρευση χρήσης αυτού στις ηλεκτρικές συσκευές. Και με τα χρόνια, οι αποφάσεις επεκτάθηκαν και προς άλλους τομείς, φτάνοντας πλέον στο παρόν και τα αυτοκίνητα. Στο μεταξύ, μέρη ανά τον κόσμο όπως μια εκ των διασημότερων πολιτειών των ΗΠΑ, η Καλιφόρνια, έχουν ήδη προχωρήσει στην ψήφιση κατάργησης του χρωμίου (με έτος εφαρμογής του μέτρου το 2039). Απομένει να δούμε πόσο γρήγορα θα επεκταθεί η... αλλαγή σελίδας και στον υπόλοιπο κόσμο καθώς και το πως θα επηρεάσει την αυτοκινιστική αγορά.
Σχολιάστε |