Είναι οι πεζοί επικίνδυνοι στην καθημερινότητα;
Πετάγονται από το πουθενά και πως να αποδείξεις το δίκιο σου
Δεν υπολογίζουν ούτε τον Κ.Ο.Κ.
Φοβάσαι μέχρι και να φρενάρεις μπροστά από διάβαση
Παλαιότερα η τροχαία έκοβε πρόστιμα στους πεζούς
Πετάγονται από το πουθενά και πως να αποδείξεις το δίκιο σου
Η οδήγηση μέσα στην πόλη είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα και η προσοχή στις κατοικημένες περιοχές είναι πάντα ζητούμενο από τους οδηγούς. Οποιαδήποτε στιγμή μπορεί να συμβεί οτιδήποτε αναπάντεχο, όπως το να πεταχτεί ένα παιδί. Οι μικρές ταχύτητες είναι ο μονός παράγοντας που μπορεί να βοηθήσει να αποτραπεί ένα τέτοιου είδους ατύχημα και προς αυτήν την κατεύθυνση τείνουν οι σκέψεις για το νέο όριο ταχύτητας πόλης, το οποίο προβλέπεται να γίνει 30 χιλιόμετρα από 50 που είναι σήμερα. Και αν ένα ανέμελο παιδί ήταν πάντα κίνδυνος για την οδήγηση μέσα στο κλεινόν άστυ, το πράγμα μάλλον έχει παραγίνει στις ημέρες μας. Καθημερινό φαινόμενο οι αφηρημένοι πεζοί, ακόμη και μεγαλυτέρων ηλικιών, που χαζεύουν το κινητό τους περπατώντας. Αλλωστε, πόσα βίντεο με το συγκεκριμένο περιεχόμενο, κυκλοφορούν στο διαδίκτυο: Πεζοί προσηλωμένοι στην οθόνη τους, παρασύρονται από αυτοκίνητα, των οποίων οι οδηγοί σε ορισμένες περιπτώσεις κυριολεκτικά δεν προλαβαίνουν καν να αφήσουν το πόδι τους από το γκάζι.
Δεν υπολογίζουν ούτε τον Κ.Ο.Κ.
Στην καλύτερη των περιπτώσεων, ο οδηγός μπορεί να προλάβει να αντιδράσει φρενάροντας ή αλλάζοντας ταυτόχρονα κατεύθυνση, δίχως όμως να είναι πάντα αυτή η κατάληξη. Οι απροσεξίες των πεζών μπορεί να προκαλέσουν σημαντικά τροχαία ατυχήματα ακόμη και μεταξύ αυτοκινήτων. Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι στη χώρα μας η νοοτροπία δε βοηθάει ιδιαίτερα στην οδική ασφάλεια. Είναι συχνό φαινόμενο, όλοι όσοι αλληλεπιδρούν στους δρόμους (πέρα από τους πεζούς), από τους οδηγούς ΙΧ μέχρι και τους αναβάτες πατινιών, να μην σέβονται πάντα ο ένας τον άλλο, και κυρίως να μην σέβονται τον Κ.Ο.Κ. Ο τελευταίος μάλιστα, είναι υπό αναθεώρηση στη χώρα μας και όλοι ελπίζουμε να γίνει αυστηρότερος και ως εκ τούτου, πιο αποτελεσματικός.
Φοβάσαι μέχρι και να φρενάρεις μπροστά από διάβαση
Είναι ενδεικτικό ότι σε χώρες του εξωτερικού, ο Κ.Ο.Κ. έχει τεράστια έκταση για θέματα που αφορούν τους πεζούς (πχ 35 άρθρα στο Ηνωμένο Βασίλειο) και εκτός από τους κανόνες και τις ποινές που τους διέπουν, προβλέπεται και εντατική περιγραφή για τους τρόπους που μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη ατυχημάτων. Στον αντίποδα πάντως, εκτός από απρόσεκτοι πεζοί, υπάρχουν και ανεύθυνοι οδηγοί. Η αλήθεια είναι ότι στη χώρα μας οι πεζοί δεν είναι ακριβώς και το πρώτο μέλημα των οδηγών. Από την μία, όσο οι πεζοί αυξάνουν τις παραβάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, οι οδηγοί γίνονται όλο και πιο αντιδραστικοί, με χαρακτηριστικό παράδειγμα να τους αφαιρούν τις περισσότερες φορές την προτεραιότητα. Από την άλλη, έστω κι αν προσδιορίζεσαι ως οδηγός με ευαισθησίες προς τους πεζούς, δεν τολμάς να τους αφήσεις να περάσουν από διάβαση, υπό το φόβο μην σε «καρφώσει» άλλο αυτοκίνητο από πίσω, αφού μια τέτοια ενέργεια σου, μόνο αναμενόμενη δεν θα ήταν από τους υπόλοιπους.
Παλαιότερα η τροχαία έκοβε πρόστιμα στους πεζούς
Ίσως πάντως η Τροχαία θα έπρεπε να αρχίσει να κυνηγάει εντατικότερα τους πεζούς παραβάτες. Βλέπετε, παλαιότερα, το να κόβει πρόστιμα και σε εκείνους - πέραν από τους οδηγούς - ήταν κάτι αρκετά συνηθισμένο. Στις μέρες μας, ακόμη και αν αυτό γίνει, το ύψος του ποσού που θα κληθεί να πληρώσει ο παραβάτης, είναι μάλλον μικρό (40 ευρώ) και δυσανάλογο με τα προβλήματα και τις ζημιές που θα μπορούσε να προκαλέσει. Ενδεικτικά, στις ΗΠΑ, τα πρόστιμα προς τους πεζούς μπορεί να φτάσουν σε πενταπλάσιο ύψος (250 δολάρια) αν εκείνοι πιαστούν να χρησιμοποιούν το δρόμο αντί τις διαβάσεις ή τα πεζοδρόμια, χωρίς σοβαρό λόγο.