autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Εσύ θα αγόραζες ηλεκτρικό αν δεν ήξερες πώς φτιάχνεται η μπαταρία του;

Εσύ θα αγόραζες ηλεκτρικό αν δεν ήξερες πώς φτιάχνεται η μπαταρία του;

30/8/2024

Για έναν τόνο λιθίου απαιτείται η εξάτμιση 2.000.000 λίτρων νερού
Δημοσιεύματα για σύγχρονη σκλαβιά στα ορυχεία κοβαλτίου του Κονγκό
«Διαβατήρια» μπαταριών στην Ε.Ε. από το 2027
Επηρεάζουν όλα τα παραπάνω τις αποφάσεις των καταναλωτών;

Για έναν τόνο λιθίου απαιτείται η εξάτμιση 2.000.000 λίτρων νερού

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν μπει για τα καλά στις ζωές μας και φαίνεται πως από δω και πέρα θα μαθαίνουμε ολοένα και περισσότερες λεπτομέρειες για την κατασκευή και τον τρόπο λειτουργίας τους. Η μπαταρία τους αποτελεί «μήλον της έριδος» σε πολλές συζητήσεις, όπως για παράδειγμα το πόσα χιλιόμετρα βγάζουν πραγματικά με μία φόρτιση, πόσο γρήγορα φθείρονται, ή αν τα ηλεκτρικά είναι αξιόπιστες επιλογές για μεταχειρισμένα. Ένα ακόμη διαχρονικό ζήτημα είναι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες συλλέγονται τα απαραίτητα για την κατασκευή τους υλικά, και το περιβαλλοντικό κόστος κατά την εξόρυξη ή την παραγωγή τους.

Το λίθιο προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από τη Χιλή και την Αργεντινή. Και οι δυο αυτές χώρες παίρνουν το λίθιο που παράγουν από αλυκές σε αλμυρές λίμνες. Το κράμα λιθίου που προκύπτει απομακρύνεται για επεξεργασία σε ανθρακικό λίθιο. Κάθε τόνος λιθίου απαιτεί την εξάτμιση περίπου 2.000.000 λίτρων νερού, με αποτέλεσμα να χάνονται τεράστιες ποσότητες νερού κάθε χρόνο και να κινδυνεύουν τα υπόγεια αποθέματα γλυκού νερού από αλάτωση λόγω της επαφής τους με την άλμη.
 

Δημοσιεύματα για σύγχρονη σκλαβιά στα ορυχεία κοβαλτίου του Κονγκό

Πολλές μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων έχουν αναλάβει δημόσιες δεσμεύσεις για την «υπεύθυνη προμήθεια» ορυκτών, και ορισμένες χρησιμοποιούν όντως καινοτόμους τρόπους για να το επιτύχουν. Τα τελευταία 15 χρόνια, διάφορες κινεζικές εταιρείες άρχισαν να εισέρχονται στις επιχειρήσεις εξόρυξης στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, εξαγοράζοντας βορειοαμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες, έτσι ώστε να ελέγχουν πλέον την πλειοψηφία των ορυχείων κοβαλτίου και χαλκού της χώρας. Και με αυτή την αλλαγή, σύμφωνα με δημοσιεύματα του Guardian όπου καταγράφονται μαρτυρίες ντόπιων εργαζομένων, ήρθαν η κακοποίηση, οι διακρίσεις και ο ρατσισμός. Λένε ότι τους προσβάλλουν, σε ορισμένες περιπτώσεις τους χτυπούν, και ισχυρίζονται ότι πληρώνονται λιγότερο από τους Κινέζους εργάτες που κάνουν την ίδια δουλειά.

Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι η ζήτηση για κοβάλτιο θα αυξηθεί κατά 585% έως το 2050. Είναι σαφές ότι υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν για να διασφαλιστεί ότι η στροφή προς την καθαρή ενέργεια δεν θα στιγματιστεί από ισχυρισμούς για καταπάτηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων.
 

«Διαβατήρια» μπαταριών στην Ε.Ε. από το 2027

Από την άλλη μεριά, μία νέα πιστοποίηση (ή αλλιώς «διαβατήριο») για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι υποχρεωτική στην Ε.Ε. από το 2027. Χρησιμοποιώντας τα διαβατήρια μπαταριών, οι ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα γνωρίζουν καθετί σχετικό με τα υλικά που χρησιμοποιούνται σε κάθε βήμα της διαδικασίας κατασκευής τους, από το ορυχείο έως το εργοστάσιο συναρμολόγησης. Παράλληλα θα μπορούν να διαβάζουν το αποτύπωμα άνθρακα του αυτοκινήτου κατά την παραγωγή του και να βλέπουν τι μέρος της μπαταρίας μπορεί να ανακυκλωθεί.
 

Επηρεάζουν όλα τα παραπάνω τις αποφάσεις των καταναλωτών;

Τα περισσότερα από τα παραπάνω ζητήματα δεν είναι φρέσκα νέα. Ίδιες ή παρόμοιες πρακτικές αναδύονται πού και πού στην ειδησεογραφική επιφάνεια ανά τακτά διαστήματα. Παρόμοια πράγματα ακούγονται εδώ και χρόνια για τις μπαταρίες των κινητών τηλεφώνων. Ωστόσο ο πολύς κόσμος έχει πάψει να ενδιαφέρεται για τέτοια προβλήματα. Ίσως έχουμε αποδεχτεί ότι η συνεχής τεχνολογική πρόοδος σε κάποια μέρη του κόσμου δεν μπορεί να συμβαδίσει με τις ασφαλείς συνθήκες εργασίας ή διαβίωσης λιγότερο προνομιούχων ανθρώπων σε άλλα μέρη του κόσμου.
 

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε