Το turbo lag του Fiat Punto GT απαιτούσε σεβασμό από τον οδηγό
Ο «ωμός» χαρακτήρας του μοτέρ φαίνεται και στις στροφές που «ερχόταν» η μέγιστη ιπποδύναμη: 5.750, με τη ροπή να έχει φτάσει τη μέγιστη τιμή της, 204 Nm, στις 3.000 στροφές. Η καθυστέρηση στην απόκριση και το απότομο ξέσπασμα της δύναμης σήμαινε πως οι οδηγοί έπρεπε να αντιμετωπίζουν το Fiat Punto GT με σεβασμό. Παρόλο που η συμπεριφορά είχε βελτιωθεί σε σχέση με το παλαιότερο Uno turbo, αν οι χειρισμοί του ανθρώπου πίσω από το τιμόνι ήταν άτσαλοι και νευρικοί, η υποστροφή ισχύος δεν αργούσε να τιμωρήσει τον αμαθή, με τις εμπρός εργοστασιακές ζάντες αλουμινίου 14 ιντσών να χάνουν την πρόσφυση και να «ανοίγουν» την τροχιά του αυτοκινήτου. Με εκμάθηση και τεχνική, οι θερμόαιμοι οδηγοί μπορούσαν να κινηθούν γρήγορα στις στροφές, είτε ελέγχοντας τη δύναμη του κινητήρα με το γκάζι, είτε μπαίνοντας με το turbo «ξεφούσκωτο», και υπολογίζοντας το πότε θα έρθει -καθυστερημένα- η ισχύς.
Αυτό, σε συνδυασμό με τα δυνατά 4 δισκόφρενα, έκαναν το αυτοκίνητο άξιο αντίπαλο, ακόμα και εκεί που τελείωνε η ευθεία. Η απαιτούμενη συμμετοχή του οδηγού προκειμένου να πάνε όλα κατ ευχήν φαντάζει προϊστορική στις μέρες μας, με τα μυριάδες συστήματα ασφαλείας να είναι στην αναμονή για να «σώσουν την κατάσταση». Και όμως, δεν είναι λίγοι οι σημερινοί νοσταλγοί των μοντέλων του παρελθόντος, που μετέτρεπαν τη γρήγορη οδήγηση σε τελετουργία, όπου ο άνθρωπος έπρεπε να φανεί αντάξιος της μηχανής, για να κινηθούν γρήγορα σε μία δύσκολη διαδρομή.
Τα facelift του Fiat Punto GT και η παύση παραγωγής
Το 1995 έγινε ένα διακριτικό facelift στο Punto GT. Εξωτερικά, οι καθρέπτες και τα side skirts βάφτηκαν στο χρώμα του αμαξώματος, ενώ τα φανάρια εμπρός έγιναν πιο σκούρα. Τα όργανα απέκτησαν λευκό φόντο, ενώ μπροστά τους δέσποζε το τιμόνι του Fiat Coupe. Παράλληλα, ανανεώθηκαν οι επενδύσεις στο σαλόνι.Κάτω από το καπό, το turbo έδωσε τη θέση του σε ένα ελαφρώς μεγαλύτερο, ενώ -παραδόξως- η ισχύς μειώθηκε κατά 3 ίππους. Παρόλα αυτά, βελτιώθηκε η απόδοση στις μεσαίες στροφές.
Το 1998 η Fiat ανανέωσε ξανά το Punto GT. Η 3η έκδοση απέκτησε σκούρες ζάντες, ενώ η πίεση του turbo μειώθηκε στο 1,1 bar εξαιτίας των αυστηρότερων προδιαγραφών ρύπων. Η ισχύς ελαττώθηκε κατά άλλα 3 άλογα, και έφτασε τους 130 ίππους.
Το μοντέλο απέκτησε το χαρακτηρισμό «τα γκάζια του λαού», και όχι άδικα, ενώ ο κινητήρας του διψούσε για βελτίωση. Αμέτρητα Punto GT άφησαν το σημάδι των ελαστικών τους στην ελληνική άσφαλτο και έμειναν ανεξίτηλα στη μνήμη όσων τα είδαν να μεσουρανούν, στις δεκαετίες του 90 και του 2000. Η παύση παραγωγής έγινε το 1999, όταν και κυκλοφόρησε το επόμενο Fiat Punto. Η GT έκδοση αντικαταστάθηκε από την HGT, που είχε έναν ατμοσφαιρικό 1800αρη κινητήρα απόδοσης 131 ίππων.
Σήμερα είναι ολοένα και πιο δύσκολο να βρεθεί ένα Fiat Punto GT σε εργοστασιακή κατάσταση, ενώ έχει αποκτήσει έναν cult χαρακτήρα, αυτό των νοσταλγικών «πυραύλων τσέπης» που καθόρισαν τις αυτοκινητικές αναμνήσεις μίας ολόκληρης γενιάς, μιας γενιάς που αναπολεί το χαρακτηριστικό μπάσο γουργουρητό του οκταβάλβιδου μοτέρ και θυμάται το «πουντότζιτο» να επιταχύνει βίαια, λίγο πριν χαθούν τα κάθετα πίσω φώτα στο σκοτάδι της νύχτας.
Ο Ιταλός που έγραψε ιστορία στα 90s!
136 «τουρμπάτα» άλογα από 1,4 λίτρα.
Turbo lag που απαιτούσε το σεβασμό σου.
Με το χαρακτηριστικό γουργουρητό του οκταβάλβιδου μοτέρ και 8 «ξερό» για το 0-100 χλμ/ώρα.
Έχεις αναμνήσεις από το «Πουντότζιτο»;
Ήσουν της ιταλικής σχολής, ή προτιμούσες ατμοσφαιρικά «ξυράφια»;
Σελ. 1 | Fiat Punto GT: Ο λαϊκός ήρωας των 90s |
Σελ. 2 | Το turbo lag του Fiat Punto GT απαιτούσε σεβασμό από τον οδηγό |