Η Mazda γιορτάζει την παραγωγή δύο εκατομμυρίων περιστροφικών κινητήρων, από το 1961 έως και σήμερα.
Πρεμιέρα με το Cosmo Sport το 1967
Η κοινή πορεία της Mazda με τον περιστροφικό κινητήρα ξεκίνησε το 1961, από τη συνεργασία της με την NSU και τον Felix Wankel. Το 1967 παρουσίασε το Cosmo Sport, ένα σπορ αυτοκίνητο που «φορούσε» τον περιστροφικό κινητήρα. Στη συνέχεια, ακολούθησαν τα Familia Rotary (γνωστό και ως R100) και Luce Rotary (γνωστό και ως R130) το 1968 και το 1969, αντίστοιχα. Το 1970, ξεκίνησε η διάσημη σειρά των RX με το RX-2, επίσης γνωστό ως Capella Rotary στην Ιαπωνία.
Έγινε ξακουστός με το RX-7
Μέχρι το 1973 η Mazda είχε κατασκευάσει 500.000 περιστροφικούς κινητήρες. Το 1978 το wankel μοτέρ γνώρισε την απογείωση χάρη στην κυκλοφορία της πρώτης γενιάς του RX-7. Το μοντέλο είχε μεγάλη επιτυχία και μέχρι το 1986, μόλις ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του μοντέλου δεύτερης γενιάς, η φίρμα είχε παράγει συνολικά 1,5 εκατομμύρια περιστροφικούς κινητήρες.
Αποχώρησε μαζί με το RX-8
Βασιζόμενη στην τεχνολογία του περιστροφικού κινητήρα, η Mazda το 1991 κατάφερε να κερδίσει στο 24 Hours of Le Mans. Την ίδια χρονιά, κυκλοφόρησε το RX-7 τρίτης γενιάς, για να ακολουθήσει το RX-8 το 2003. Το τελευταίο σταμάτησε την παραγωγή του το 2012 και παράλληλα μπήκε μία άνω τελεία και στην παραγωγή του περιστροφικού κινητήρα.
Επέστρεψε φέτος για να μείνει
Η επιστροφή του περιστροφικού κινητήρα έγινε φέτος, μετά από 11 χρόνια, ως range extender στο κινητήριο σύνολο του MX-30 e-Skyactive R-EV. Στο νέο του ρόλο το wankel μοτέρ λειτουργεί ως γεννήτρια, επαναφορτίζοντας την μπαταρία του plug-in υβριδικoύ μοντέλου, που κινείται χάρη σε έναν ηλεκτροκινητήρα.
«Ο περιστροφικός κινητήρας αγαπιέται πολύ από τους πελάτες σε όλο τον κόσμο και είμαστε ενθουσιασμένοι που θα συνεχίσουμε την παραγωγή και θα τον δούμε να επιστρέφει», είπε ο Takeshi Mukai, εκτελεστικός διευθυντής της Mazda.