Στην Ελλάδα βρίσκεται ο πιο γερασμένος στόλος αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Μήπως να αλλάξουμε τον τρόπο ελέγχου των ιδιωτικών οχημάτων; Τι θα έλεγες για διαφορετικό χρόνο ΚΤΕΟ;
Στις αρχές του χρόνου ο ACEA δημοσίευσε κάποια δεδομένα που προβληματίζουν. Πιο συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) παρουσίασε στοιχεία που αφορούν την κατάσταση των αυτοκινήτων έως και το 2021, στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι στην Ελλάδα κυκλοφορούν συνολικά 5.408.149 επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 4.533.450 Ι.Χ. είναι άνω των 10 ετών, ήτοι το 84% των επιβατικών είναι δεκαετίας και βάλε. Συνολικά, κυκλοφορούν στην Ελλάδα 6.606.062 οχήματα, συμπεριλαμβανομένων επιβατικών, ελαφρών επαγγελματικών, φορτηγών, λεωφορείων κ.ο.κ. με μέσο όρο ηλικίας 17 χρόνια. Αυτό το στοιχείο, κάνει την Ελλάδα, τη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τον πιο γερασμένο στόλο, ακολουθούμενη από την Εσθονία με 16,8 έτη και την Τσεχία με 15,6 χρόνια.
Κάθε πότε περνάω ΚΤΕΟ και πότε βγάζω κάρτα καυσαερίων;
Ένας τρόπος κρατικού ελέγχου του αυτοκινήτου είναι η κάρτα καυσαερίων και το ΚΤΕΟ. Σύμφωνα με το νόμο, όλα τα οχήματα είναι υποχρεωμένα να εφοδιαστούν με Κ.Ε.Κ. (Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων) 1 χρόνο από την πρώτη ημέρα κυκλοφορία τους και να την ανανεώνουν υποχρεωτικά κάθε χρόνο, εάν έχουν βάρους μικρότερο των 3,5 τόνων ή κάθε 6 μήνες εάν έχουν μεγαλύτερο βάρος ή είναι ταξί. Η έκδοση της κάρτας είναι υποχρεωτική ανεξαρτήτως καυσίμου, με το κόστος της σπάνια να ξεπερνά τα 10 ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, κάθε 4 χρόνια, από την έκδοση της πρώτης άδειας κυκλοφορίας και κάθε δύο χρόνια στη συνέχεια, πρέπει να περνούν από ΚΤΕΟ τα ιδιωτικής χρήσης επιβατικά αυτοκίνητα. Η όλη διαδικασία δεν ξεπερνά σε χρόνο την μια ώρα, ενώ το κόστος είναι στα 40 ευρώ.
Τα... προβλήματα της Ελλάδας
Αναπόφευκτα, όσο πιο πολλά είναι τα γερασμένα αυτοκίνητα, τόσο περισσότεροι είναι και οι κίνδυνοι να είναι κακοσυντηρημένα, ρυπογόνα, επικίνδυνα. Στην Ελλάδα, μάλιστα, οι οδηγοί κάνουν πολλά χιλιόμετρα ετησίως, κάτι που φέρνει έξτρα επιβάρυνση και καταπόνηση. Μην ξεχάσουμε ίσως και το σημαντικότερο, πως δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για το... διπλανό σου αυτοκίνητο και το κατά πόσο αυτό πέρασε ΚΤΕΟ όχι επειδή υπάρχει ένας «γνωστός γνωστού».
Να αλλάξει το ΚΤΕΟ και να το κάνουμε κάθε χρόνο;
Με δεδομένο ότι η όλη διαδικασία έχει... αστερίσκους ως προς την αξιοπιστία της, μήπως πρέπει να σκεφτούμε αν εξυπηρετεί και το χρονικό διάστημα που περνάμε ΚΤΕΟ; Σε άλλες χώρες το ΚΤΕΟ είναι ο βασικός μηχανισμός που διατηρεί τα αυτοκίνητα σε καλή κατάσταση. Δεν περιμένεις να δημιουργηθεί το πρόβλημα πριν το φτιάξεις, αλλά κατά τον έλεγχο, εφόσον κάποιο σύστημα βρεθεί κάτω από τα όριά του, επιβάλλεται η επισκευή του, αλλιώς το αυτοκίνητο κόβεται. Και αν κοπεί, απλά δεν κυκλοφορεί.
Μήπως πρέπει στην Ελλάδα να το δούμε διαφορετικά; Μήπως και ο χρόνος τέλεσης πρέπει να αλλάξει; Γιατί το διάστημα των δύο ετών μεταξύ ελέγχων επιτρέπει δικαιολογίες, υπεκφυγές, και συχνά αφήνει αυτοκίνητα παντελώς ακατάλληλα στους δρόμους, εκθέτοντας όλους μας σε κινδύνους. Λάστιχα, φρένα, αναρτήσεις απαιτούν τακτικό και σοβαρό έλεγχο. Αν το κάναμε κάθε χρόνο, μειώνοντας το κόστος στο μισό, θα έφτιαχνε το πράγμα ή μία από τα ίδια; Μήπως να βάζαμε όριο χιλιομέτρων γιατί δεν κάνουν όλοι τις ίδιες αποστάσεις;
ΚΤΕΟ κάθε χρόνο: Πώς το βλέπεις;
Στην Ελλάδα ο πιο γερασμένος στόλος αυτοκινήτων της Ευρώπης
Αυτοκίνητα 4ετίας και πάνω περνούν ΚΤΕΟ κάθε δύο χρόνια
Το πρόβλημα με τα σαράβαλα που «βολεύει»... γνωστός γνωστού
Κοστίζει γύρω στα 40 ευρώ τη διετία
Θα έφτιαχνε το πράγμα με τα επικίνδυνα αυτοκίνητα αν περνούσαν ΚΤΕΟ κάθε χρόνο, στο ίδιο κόστος; Μήπως είναι πιο δίκαιο να μπει όριο χιλιομέτρων;