Καλά έκανε η Ευρώπη που έβαλε δασμούς στα φθηνά κινέζικα ηλεκτρικά;
Είναι επίσημο και τώρα μένει να δούμε τι θα συμβεί. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε την επιβολή δασμών σε κινέζικες εταιρείες που φέρνουν τα αυτοκίνητά τους στην Ευρώπη, αλλά και σε άλλες μάρκες (βλέπε MINI και Tesla) που για λόγους κόστους φτιάχνουν οχήματα στην Κίνα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε κηρύξει τον πόλεμο εδώ και καιρό
Ήταν το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου. Εδώ και πολύ καιρό η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθούσε να βάλει φρένο στην «επιδρομή» των φθηνών κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Ε.Ε. έκρινε πως οι τιμές των κινέζικων ηλεκτρικών μοντέλων είναι πλασματικά χαμηλές, και ο μόνος τρόπος που μπορεί ηλεκτρικά αυτοκίνητα να είναι τόσο φθηνά, είναι αν οι κατασκευαστές τους εισπράττουν τη διαφορά ως επιδότηση από την κινεζική κυβέρνηση. Και αυτό, με βάση τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (WTO) άνοιξε το παράθυρο για να επιβάλει επιπλέον φόρους εισαγωγής, που θα μειώσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των επιδοτήσεων, με στόχο να κάνουν την αγορά πιο δίκαιη, τουλάχιστον για τους δικούς της κανόνες.
Είχε προηγηθεί η Αμερική, στο «στόχαστρο» οι BYD, Geely και SAIC
Η σύγκρουση με τα κινέζικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχε ξεκινήσει με επίσημες ενέργειες και στις ΗΠΑ, όπου τετραπλασιάστηκαν οι δασμοί, από το 25% στο 100%. Οπότε, μόνο αναμενόμενη μπορούμε να θεωρήσουμε την εξέλιξη με τους ευρωπαϊκούς δασμούς, που ήταν ορισμένοι στο 10%.
Στο «στόχαστρο» της Ε.Ε. βρέθηκαν τρεις κυρίως κολοσσοί, στους οποίους επιβλήθηκε ονομαστικά/ατομικά συγκεκριμένο νούμερο πρόσθετων δασμών. Πιο συγκεκριμένα έχουμε:
- BYD: 17,4%
- Geely: 20%
- SAIC: 38,1%
Η απάντηση των Κινέζων, το σενάριο για «ευρωπαϊκά» κινέζικα & «ποιος θα πληρώσει τη νύφη»
Η επισημοποίηση των πρόσθετων δασμών έφερε άμεση αντίδραση από την πλευρά των Κινέζων. Μεταξύ άλλων έκαναν λόγω για «λάθος κατεύθυνση», προαναγγέλλοντας μέτρα. Το ποια θα είναι αυτά, δεν το γνωρίζουμε ακόμα. Επίσης, δεν γνωρίζουμε αν αυτά θα είναι αντίποινα και ποιας μορφής. Ήδη έχουν κυκλοφορήσει σενάρια, για ευρωπαϊκά εργοστάσια κινέζικων συμφερόντων, ώστε να αποφύγουν αυτό τον σκόπελο της χώρας παραγωγής.
Το θέμα όμως είναι άλλο. Ποιος θα πληρώσει τη νύφη; Τα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα έχουν μερίδιο 8% στην αγορά της ΕΕ και η Επιτροπή προβλέπει ότι αυτό θα αυξηθεί στο 15% μέχρι το τέλος του 2024. Που σημαίνει ότι κάποιοι τα αγοράζουν. Αναπόφευκτα οι δασμοί θα φέρουν αύξηση στις τιμές, οπότε η Ευρώπη θα νιώθει πιο άνετα με τα δικά της (ακριβότερα;) μοντέλα. Από την άλλη, δεν μπορείς να αρνηθείς ότι υπάρχει προβληματισμός για κινέζικες μάρκες. Οπότε ένας καλύτερος έλεγχος δεν βλάπτει.
Εσύ τι λες; Σωστή κίνηση από τους Ευρωπαίους ή θα τους γυρίσει μπούμερανγκ;
Σχολιάστε |