Lancia, μια φίρμα με στοιχεία... ελληνικά!
H καινοτόμος Lambda ήταν το πρώτο μοντέλο παραγωγής με ελληνική ονομασία
Οι Ιταλοί προσέθεταν ελληνικά αριθμητικά για τις νέες εκδόσεις
Από τα γράμματα της αλφαβήτου πέρασαν στις λέξεις
Έχουν εμπνευστεί από την χώρα μας και άλλοι όπως οι Opel και οι Citroen
Η ιταλική φίρμα διατηρεί μια εξέχουσα θέση στην καρδιά των Ελλήνων φίλων του αυτοκινήτου. Σίγουρα, οι στιγμές που μας χάρισε για τρεις δεκαετίες (70s-90s) με τις «παραστάσεις» των Stratos, Delta και 037 στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι της εποχής, ήταν το πικ της αγάπης αυτής. Όμως, η σχέση των δύο πλευρών, είχε ξεκινήσει από τις αρχές του 20ου αιώνα…
H καινοτόμος Lambda ήταν το πρώτο μοντέλο παραγωγής με ελληνική ονομασία
Η Lancia δημιουργήθηκε στο Τορίνο το 1906 από τους Vincenzo Lancia και Claudio Fogolin. Το ακόλουθο έτος, «γεννήθηκε» το πρώτο μοντέλο της ιταλικής εταιρείας, την 12ΗΡ. Τα πρώτα χρόνια ζωής της εταιρείας, οι ιθύνοντες ονόμαζαν τα μοντέλα τους βάση της ισχύος τους, όμως ήθελαν να βρουν κάποιον τρόπο, ώστε η ονοματοθεσία των μοντέλων τους να επιδεικνύει κάτι το εκλεκτό. Η λύση βρέθηκε από τον αδερφό του Vincenzo, Giovanni, ο οποίος σαν καθηγητής παιδείας και λάτρης της ελληνικής γλώσσας, πρότεινε την χρήση του ελληνικού αλφαβήτου, ως βάση για την ονοματοθεσία των μοντέλων. Έτσι, η 12HP μετονομάστηκε σε Alpha, όπως και τα μοντέλα που ακολούθησαν αυτής, φέροντας το αντίστοιχο ελληνικό γράμμα, πάντα με αύξουσα σειρά. Φτάνοντας στο 1922, ήρθε το παρθενικό «ελληνικό» μοντέλο, η Lancia Lambda των 50 ίππων. Μάλιστα, πέραν της ιδιαίτερης ονομασίας του, η Lambda ήταν ιδιαίτερα καινοτόμα για την εποχή, καθώς ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με ανεξάρτητη ανάρτηση, φρένα σε όλους τους τροχούς και ενιαίο σασί και αμάξωμα.
Η ιστορία της θέσπισης της γλώσσας μας ως πηγής έμπνευσης της ονοματοθεσίας ξεκινά στο 05:20:
Οι Ιταλοί προσέθεταν ελληνικά αριθμητικά για τις νέες εκδόσεις
Αν νομίζετε πάντως ότι η ονοματοθεσία των μοντέλων της Lancia βασίστηκε μονάχα στο κάθε γράμμα της ελληνικής αλφάβητου, κάνετε λάθος! Σε μια ιδιαίτερα έξυπνη κίνηση, οι… δαιμόνιοι Ιταλοί (ή μάλλον ο Giovanni), όταν είχαν να κάνουν με μια νέα έκδοση ενός μοντέλου, απλώς προσέθεταν τα αριθμητικά επιρρήματα δι και τρι, δημιουργώντας έτσι ένα νέο συνθετικό, το οποίο φανέρωνε την έκδοση! Πάρτε για παράδειγμα την Lancia Kappa του 1919. Ενώ η πρωτότυπη διατηρούσε ισχύ της τάξεως των 71 ίππων, η ανανεωμένη έκδοση του 1921, έφερε το όνομα «Dikappa» και ακόμη μεγαλύτερη ισχύ (88 ίππους). Έπειτα, ακολούθησε η τρίτη έκδοση «Trikappa», με δύναμη 100 ίππων!
Από τα γράμματα της αλφαβήτου πέρασαν στις λέξεις
Με την πάροδο των ετών, η ιταλική φίρμα άρχισε να αποστασιοποιείται από την αποκλειστική ονοματοθεσία των ελληνικών γραμμάτων του αλφαβήτου και εστίασε στα γηγενή λατινικά. Αυτό βέβαια, δεν θα μπορούσε να κρατήσει διά παντός, καθώς, όπως είπαμε και στον πρόλογο, ήταν «γραφτό» η Lancia να διατηρεί στενές σχέσεις με την ελληνική γλώσσα και κουλτούρα. Πραγματικά, το 1971 έκανε την εμφάνισή της στην έκθεση αυτοκινήτου του Τορίνο η θρυλική Stratos. Ένα αυτοκίνητο το οποίο διέπρεψε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι τη δεκαετία του 1970 και έμεινε στην ιστορία για το καινοτόμο σχεδιασμό του και τις επιδόσεις του. Πέραν των αγωνιστικών, η ιταλική εταιρεία προχώρησε στο λανσάρισμα εκμοντερνισμένων εκδόσεων παλαιότερων μοντέλων, όπως οι Beta (1972), Gamma(1976), Delta(1979), Kappa(1995) καθώς και κάποιων καινούργιων, όπως οι Prisma (1982), Τhema (1984), Thesis (2001). Συνολικά, η ιταλική φίρμα μετρά 14 μοντέλα ελληνικής ονομασίας!
...>>>Συνεχίστε το άρθρο