Τα στοιχεία εξοπλισμού των αυτοκινήτων γίνονται όλο και πιο πλούσια. Μήπως όμως έχουμε χάσει λίγο τη μπάλα με τα «εξτραδάκια»; Για τι θα πληρώνατε επιπλέον εσείς, και τι σας αφήνει αδιάφορους;
Οι βασικές εκδόσεις εξοπλισμού γίνονται όλο και πλουσιότερες
Βρισκόμαστε σε μια εποχή όπου τα αυτοκίνητα είναι πιο προηγμένα από ποτέ, με την πλειοψηφία των βασικών εκδόσεων των μοντέλων να φρενάρουν μόνα τους αν εντοπίσουν κίνδυνο, να στρίβουν αυτόματα αν πας να βγεις από τη λωρίδα σου και να έχουν οθονάρες στο ταμπλό και στον πίνακα οργάνων. Αν πληρώσεις κάτι παραπάνω αποκτάς θερμαινόμενα καθίσματα και έλεγχο τυφλού σημείου ακόμα και σε μικρό μοντέλο πόλης, κάνοντας τα παλαιότερα premium sedan να δείχνουν φτωχά.
Ας κοντοσταθούμε λίγο όμως. Είναι όλα τα extra στοιχεία εξοπλισμού σημαντικά, ή πολλά είναι «παιχνίδια» που μας εντυπωσιάζουν μεν, αλλά στην ουσία είναι περιττά;
Ηλεκτρικά αναδιπλούμενοι καθρέπτες και αισθητήρες βροχής: Τους χρειάζεσαι;
Κάντε μαζί μου την ακόλουθη εικόνα: Παρκάρεις το αυτοκίνητό σου σε ένα στενό δρόμο, κλειδώνεις και κλείνεις χειροκίνητα τον καθρέπτη για να μην τον χτυπήσει κάποιος απρόσεκτος. Υπάρχει αλήθεια λόγος να έχεις extra ηλεκτρικά αναδιπλούμενους εξωτερικούς καθρέπτες, πέρα από το να πειράζεις τους φίλους σου ότι το αυτοκίνητό σου έχει αυτή τη λειτουργία;
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τους αισθητήρες βροχής. Αν βρέχει, χρειάζεται κυριολεκτικά μια κίνηση ενός δακτύλου για να ενεργοποιήσεις τους υαλοκαθαριστήρες σου, στη σκάλα μάλιστα που θες εσύ. Ποιος ο λόγος να θεωρούμε παράπτωμα την έλλειψη αυτόματων υαλοκαθαριστήρων, ειδικά τη στιγμή που σε αρκετές περιπτώσεις αυτοί λειτουργούν καθυστερημένα;
Βέβαια δεν ισχύει το ίδιο για τους αισθητήρες φωτός, κυρίως επειδή παρακάμπτουν τον παράγοντα «άνθρωπο», ο οποίος σε πολλές φορές μπορεί να γίνει… ξεχασιάρης, αν κρίνουμε από τα πόσα οχήματα βλέπουμε να κινούνται το βράδυ με σβηστά τα φώτα, ή αντίθετα άλλους να ταξιδεύουν αμέριμνοι με τη μεγάλη σκάλα. Σε αυτή την περίπτωση, υπολογιστή σε ευχαριστούμε και σου βγάζουμε το καπέλο. Μας έσωσες.
Θα πλήρωνες παραπάνω για ηλεκτρικό χειρόφρενο και ηλεκτρική πόρτα αποσκευών;
Επιστρέφοντας στα στοιχεία εξοπλισμού που ίσως και να περισσεύουν, ας σκεφτούμε το κατά πόσο μας εξυπηρετεί σε ουσία το ηλεκτρικό χειρόφρενο, πέραν της δημιουργίας ενός έξτρα αποθηκευτικού χώρου στο σημείο όπου θα βρισκόταν ο παραδοσιακός «μοχλός», ακόμα και η ηλεκτρική πόρτα του χώρου αποσκευών, η οποία έχει πραγματική χρησιμότητα μόνο όταν συνδυάζεται με αισθητήρα για να ανοίγει αυτόματα με μια κίνηση του ποδιού. Και αυτό μόνο στην περίπτωση που κρατάς στα χέρια σου τσάντες του supermarket ή βαλίτσες.
Πόσες οθόνες χρειάζονται πραγματικά σε ένα αυτοκίνητο;
Κακά τα ψέματα, έχουμε 2023 και οι οθόνες πρωταγωνιστούν στη ζωή μας. Όσες εκδόσεις βασικού εξοπλισμού δεν έχουν έγχρωμη οθόνη αφής για το σύστημα infotainment μοιάζουν σαν να προέρχονται από την προηγούμενη δεκαετία. Το καταλαβαίνουμε, τη θες την οθόνη σε ένα καινούργιο αυτοκίνητο, όπως τη θέλουμε και εμείς. Ισχύει το ίδιο όμως για τον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων;
Θα πλήρωνες παραπάνω απλά για να έχεις την απεικόνιση του αναλογικού καντράν σε μια ακόμα οθόνη, με τις extra προβολές που δείχνουν δέντρα, «διαστημικά» γραφικά και χάρτες ουσιαστικά να σε μπερδεύουν και να μην προβάλλουν τις ενδείξεις για τις οποίες εφευρέθηκε ο πίνακας οργάνων πίσω από το τιμόνι;
Εσείς ποια στοιχεία εξοπλισμού θεωρείτε σημαντικά και άξια extra πληρωμής και ποια σας αφήνουν παγερά αδιάφορους;