autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Πρέπει να επανέλθει η επανεξέταση, για τους οδηγούς τρίτης ηλικίας;

Πρέπει να επανέλθει η επανεξέταση, για τους οδηγούς τρίτης ηλικίας;

12/9/2024

22% μεγαλύτερη πιθανότητα να «μη δουν» διερχόμενο όχημα οι άνω των 70 ετών οδηγοί
Αδυναμία εκτίμησης της κατάστασης, νευρικότητα και πανικός οι συχνότεροι λόγοι ατυχημάτων
To 2019 επανήλθε προσωρινά η επανεξέταση, όμως υπήρξαν πολλά ευτράπελα και καταργήθηκε
Ενδέχεται όμως να αδικηθούν κάποιοι 70άρηδες που είναι οι «νέοι 60άρηδες» λόγω προσδόκιμου

22% μεγαλύτερη πιθανότητα να «μη δουν» διερχόμενο όχημα οι άνω των 70 ετών οδηγοί

Είναι γεγονός ότι όλοι έχουμε γνωρίσει ή έστω θα έχουμε ακούσει για κάποιον ηλικιωμένο οδηγό που αρνείται να «τα παρατήσει». Η ευκολία που προσφέρει η αυτονομία της μετακίνησης, αλλά και απλά ο εγωισμός σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν αφήνουν κάποιους να παραδεχτούν ότι ίσως ήρθε η ώρα να αφήσουν το τιμόνι. Το πρόβλημα είναι ότι με την επιμονή τους αυτή δημιουργούν ορισμένες φορές ατυχήματα, που κάποιες φορές ευτυχώς είναι αναίμακτα και περιορίζονται σε υλικές ζημίες . Τι γίνεται όμως στις περιπτώσεις που ηλικιωμένοι οδηγοί πετάγονται από το πουθενά, παραβιάζουν τα στοπ ή ακόμη και παίρνουν λάθος είσοδο σε εθνικές οδούς οδηγώντας ανάποδα; Για να ξεκινήσουμε με τα απλουστέρα: Οι οδηγοί ηλικίας άνω των 70 ετών, έχουν βάσει ερευνών 22% περισσότερες πιθανότητες να μην δουν διερχόμενα οχήματα, καθώς το οπτικό τους πεδίο αλλά και η εγκεφαλική επεξεργασία των εικόνων του οπτικού νεύρου έχουν αργότερους ρυθμούς από ότι στους νεότερους.

Αδυναμία εκτίμησης της κατάστασης, νευρικότητα και πανικός οι συχνότεροι λόγοι ατυχημάτων

Η κατεύθυνση ή η ταχύτητα των άλλων οχημάτων είναι πολλές φορές δύσκολο να υπολογιστεί από τους μεγαλύτερους σε ηλικία οδηγούς. Η κατάσταση δεν μπορεί να εκτιμηθεί εκ μέρους τους με επιτυχία, με αποτέλεσμα οι ενέργειες και οι αντιδράσεις τους να είναι πολλές φορές άστοχες και να έχουν ως αποτέλεσμα την πρόκληση ατυχημάτων. Η νευρικότητα που διακρίνει τις ενέργειες οδηγών τέτοιων προχωρημένων ηλικιών και ο πανικός που μπορεί να επέλθει λόγω της αδυναμίας τους να ανταπεξέλθουν στις -απαιτητικές πολλές φορές- συνθήκες στο δρόμο, μπορεί να έχουν σοβαρό αντίκτυπο στην οδική ασφάλεια.

To 2019 επανήλθε προσωρινά η επανεξέταση, όμως υπήρξαν πολλά ευτράπελα και καταργήθηκε

Λαμβάνοντας υπόψη όλα αυτά τα δεδομένα αλλά και τις στατιστικές από τα ατυχήματα στους δρόμους, το κράτος αποφάσιζε κάποια στιγμή το 2019 να καθιερώσει διαφορετικά κριτήρια για την ανανέωση των αδειών οδήγησης στους άνω των 74 ετών. Πιο συγκεκριμένα, αποφασίστηκε πέραν από την ανανέωση των ιατρικών τους πιστοποιητικών, να ξαναδίνουν εξετάσεις (πορεία) όπως οι νέοι οδηγοί. Με τον τρόπο αυτό θα ήταν σε θέση να αποδείξουν ότι διατηρούν τις απαιτούμενες ικανότητες αλλά και τα αντανακλαστικά που χρειάζονται για τη...ζούγκλα των δρόμων. Η θεωρητική εξέταση των σημάτων δεν ήταν απαραίτητη βάσει της εγκυκλίου, ωστόσο η τροποποίηση του ΚΟΚ προέβλεπε η εξέταση πορείας να γινόταν κάθε 3 χρόνια και για τους άνω των 80 ετών κάθε 2 χρόνια. Όμως τελικά το όλο πλάνο καταργήθηκε, αφού στην πράξη σημειωθήκαν πολλά ευτράπελα. Οι υποψήφιοι...αηθαλείς σοφέρ έρχονταν για την εξέταση με τα δικά τους οχήματα, με τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις κατόρθωσαν να...παρασύρουν τους εξεταστές που τους καθοδηγούσαν όντας πεζοί.

Ενδέχεται όμως να αδικηθούν κάποιοι 70άρηδες που είναι οι «νέοι 60άρηδες» λόγω προσδόκιμου

Η αλήθεια πάντως είναι ότι όλοι οι οδηγοί δεν είναι ίδιοι, και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να «τσουβαλιάζουμε» τους πάντες. Υπάρχουν σίγουρα και πάρα πολλές περιπτώσεις ηλικιωμένων ανθρώπων ιδιαίτερα ικανών στην οδήγηση, που είτε λόγω επαγγέλματος είτε λόγω εμπειρίας γενικότερα, έχουν την δυνατότητα να εξακολουθούν να κρατούν με ασφάλεια το τιμόνι. Μερικοί έχουν πλήρη πνευματική διαύγεια και φυσικές ικανότητες που δεν έχουν ακόμη αρχίσει να υπολείπονται έναντι άλλων νεοτέρων οδηγών. Σε αυτούς θα ήταν άδικο να τους αφαιρέσουμε το δικαίωμα της αυτονομίας της μετακίνησης νωρίτερα από όσο θα μπορούσαν να το διατηρήσουν.

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε