Πως το υδρογόνο πεθαίνει πριν καν «γεννηθεί»!
18/10/2023
Όσοι βλέπουν το υδρογόνο ως το καύσιμο του μέλλοντος, ποντάρουν μάλλον σε κουτσό άλογο, αφού οι τιμές του αυξάνονται συνεχώς και ταυτόχρονα ακυρώνονται έργα υποδομών σε όλο τον κόσμο, κάνοντας τους ανθρώπους που αγόρασαν ένα όχημα FCEV, όπως Hyundai Nexo ή Toyota Mirai, να «στριφογυρίζουν στον ύπνο τους».
Το υδρογόνο φαίνεται να χάνει τη κούρσα του μέλλοντος
Αν και πολλοί γνήσιοι petroheads δεν θέλουν να το παραδεχτούν, η αλήθεια είναι ότι τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ήδη αποδείξει ότι είναι η καλύτερη επιλογή (όχι όμως αναγκαστικά ιδανική) για να αντικαταστήσουν τα οχήματα εσωτερικής καύσης. Παρόλο αυτά υπάρχει αρκετός κόσμος που πιστεύει ότι με κάποιο «μαγικό τρόπο» θα σωθούν οι κλασσικοί κινητήρες, με τις ελπίδες τους να στρέφονται στο υδρογόνο, ένα αέριο που μοιάζει σαν το ιδανικό καύσιμο, αφού κατά την καύση του δεν εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα, ενώ υπάρχει σε άφθονες ποσότητες στη Γη. Μπορεί να μοιάζει σαν τη τέλεια εναλλακτική λύση, αλλά δυστυχώς για τους υποστηρικτές του, τα πράγματα δεν εξελίσσονται όπως θα ήθελαν.
...>>>Συνεχίστε το άρθρο
Οι εταιρίες επενδύουν στο υδρογόνο αλλά οι δυσκολίες είναι μεγάλες
Παρά το γεγονός ότι η παραγωγή, η μεταφορά και η αποθήκευση του υδρογόνου αποδείχτηκε ένας εφιάλτης λόγω των ειδικών συνθηκών που απαιτούνται και οι σταθμοί ανεφοδιασμού σε όλο το κόσμο είναι εξαιρετικά λίγοι (π.χ. στην Ελλάδα έχουμε μόλις ένα), αρκετές είναι οι εταιρείες που έχουν ήδη επενδύσει πολλά εκατομμύρια στην ανάπτυξη οχημάτων υδρογόνου, όπως η Toyota. Όμως όπως φαίνεται μάλλον δύσκολα θα τα «πάρουν» πίσω.
Η Shell κλείνει πρατήρια υδρογόνου σε όλο το κόσμο
Τα πρώτα μαύρα σύννεφα εμφανίστηκαν από τη Shell, μιας από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες στον κόσμο που δεν χρειάζεται συστάσεις, η οποία εδώ και ένα χρόνο κλείνει το έναν μετά τον άλλο τα πρατήρια υδρογόνου για επιβατικά αυτοκίνητα, αφήνοντας μόνο τους σταθμούς για βαρέα οχήματα. Μάλιστα προχώρησε ένα βήμα παραπέρα και ακύρωσε τα μελλοντικά της σχέδια για κατασκευή νέων σταθμών πλήρωσης υδρογόνου στις ΗΠΑ, δίνοντας πίσω ακόμα και επιχορηγήσεις δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων, επικαλούμενη «πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα».
Για αυτή την απόφαση φαίνεται να οφείλεται η χρονική διάρκεια της απόσβεσης της επένδυσης, μιας κι μόνο η κατασκευή ενός πρατήριου υδρογόνου κοστίζει περίπου 2 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ο αριθμός των αυτοκίνητων που κινούνται με το συγκεκριμένο καύσιμο δεν είναι τόσο μεγάλος για καλύψει σε λογικό χρονικό διάστημα την παραπάνω επένδυση. Μάλιστα αυτή η δυσαναλογία σε συνδυασμό με το κόστος παραγωγής-μεταφοράς αναγκάζουν τα πρατήρια να ανεβάζουν την τιμή του υδρογόνου, κάνοντας ακόμα ακριβότερη τη χρήση ενός οχήματος FCEV. Για παράδειγμα στην Καλιφόρνια της Αμερικής, η τιμή ανά κιλό ανέβηκε μέσα σε λίγες μέρες κατά 20%, φτάνοντας από τα 30 στα 36 δολάρια, ενώ τον Απρίλιο του 2021 η τιμή δεν ξεπερνούσε τα 13 δολάρια. Η κατακόρυφη αυτή αύξηση κάνει την κατοχή ενός οχήματος υδρογόνου αρκετά δαπανηρή, παρά τα κίνητρα που δίνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην άλλη μεριά του Ατλαντικού, όπως είναι τα καύσιμα αξίας 15.000 δολαρίων που προσφέρει η Toyota σε όποιον αγοράσει ένα Mirai. Μπορεί να φαίνονται πολλά, αλλά αρκούν για μόνο 50.000 χλμ. και μετά από εκεί το κόστος καυσίμου ενός Mirai θα είναι 12,5 φορές ακριβότερο σε σύγκριση με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο όπως το Tesla Model 3.