Θα κλονίσει η διαμάχη Κίνας-Ευρώπης την αγορά των ηλεκτρικών;
Η Ε.Ε θέλει να μπουν δασμοί για να ακριβύνουν τα κινέζικα στην Ευρώπη.
Οι Γερμανοί θέλουν να πάνε «με το μαλακό», οι Γάλλοι θέλουν κυρώσεις.
Υπάρχει φόβος για αντίποινα από τους Κινέζους, επίσης με μορφή φόρων.
Στην Κίνα έχουν όμως σχεδόν όλοι εργοστάσια.
Η Ε.Ε θέλει να μπουν δασμοί για να ακριβύνουν τα κινέζικα στην Ευρώπη
Σύμφωνα με έρευνα του ανεξάρτητου ομίλου Rhodium, το 37% του συνόλου των εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη το 2023 προερχόταν από την Κίνα, με το εισαγωγές να αγγίζουν τα 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια, όταν για παράδειγμα το 2020 ήταν 1,6 δισεκατομμύρια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να κινδυνεύουν οι πωλήσεις –και η οικονομική υγεία- των Ευρωπαίων κατασκευαστών.
Προκειμένου να επιβραδυνθεί η εισροή κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γηραιά Ήπειρο, η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε τον Οκτώβρη του 2023 έρευνα κατά των επιδοτήσεων, η οποία θα ολοκληρωθεί τον ερχόμενο Νοέμβρη. Αναμένεται να γίνει αύξηση δασμών της τάξης 15% - 30% στα συγκεκριμένα οχήματα, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να επιλέγει αυτά τα ποσά με βάση τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Ο όμιλος Rhodium ωστόσο θεωρεί πως τα συγκεκριμένα ποσά δεν θα είναι αρκετά για να ελέγξουν και να μειώσουν τον ανταγωνισμό από την Κίνα, μιας και οι εκεί κατασκευαστές θα εξακολουθούν να είναι σε θέση να έχουν μεγάλα περιθώρια κέρδους λόγω των σημαντικά χαμηλότερων κοστολογίων που έχουν σε σχέση με τα εργοστάσια της Ευρώπης, και θεωρεί πως οι δασμοί θα πρέπει να κυμανθούν μεταξύ 40%-50% προκειμένου να επιτευχθεί η επιθυμητή μείωση εισαγωγών.
Οι Γερμανοί θέλουν να πάνε «με το μαλακό», οι Γάλλοι θέλουν κυρώσεις
Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Γερμανικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA), Andreas Rade, η έρευνα που έχει ήδη ξεκινήσει «δεν είναι καλά συντονισμένη» και θα έχει αρνητικές επιπτώσεις για τους Ευρωπαίους Κατασκευαστές. Μάλιστα ανέφερε πως η συγκεκριμένη έρευνα που ξεκίνησε από την Πρόεδρο της Κομισιόν Ursula von der Leyen δεν αποφασίστηκε από κοινού μεταξύ Βερολίνου και Παρισιού και άρχισε «στο πλαίσιο μιας υποψηφιότητας», όπως χαρακτηριστικά δήλωσε.
Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση της Γαλλίας είναι υπέρ της τήρησης μιας πιο σκληρής στάσης απέναντι από τους Κινέζους ανταγωνιστές, και μάλιστα έχει ήδη ξεκινήσει ένα εθνικό πρόγραμμα στήριξης των ηλεκτρικών οχημάτων, το οποίο περιλαμβάνει κριτήρια βιωσιμότητας προκειμένου να αποκλείσει τις κινέζικες εταιρείες.
Υπέρ των αυστηρότερων μέτρων είναι και η Γερμανίδα βουλευτής και εκπρόσωπος των Πρασίνων στο Γερμανικό Κοινοβούλιο, Chantal Kopf, η οποία δήλωσε πως «η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι και πρέπει να παραμείνει μια εξαγωγική βιομηχανία», και λόγω αυτού υπάρχουν μεν λεπτές γραμμές και ευαισθησίες σχετικά με πιθανές εντάσεις στην εμπορική πολιτική και σε πιθανά αντίμετρα. Συνέχισε ωστόσο λέγοντας πως «αν υπάρχει υποψία πως η Κίνα εφαρμόζει πρακτικές που διαταράσσουν τον ανταγωνισμό και θέτουν σε κίνδυνο την Ευρώπη ως επιχειρηματικό χώρο, τότε είναι απολύτως θεμιτό και μάλιστα απαραίτητο να ξεκινήσει μια αντίστοιχη έρευνα».
Υπάρχει φόβος για αντίποινα από τους Κινέζους, επίσης με μορφή φόρων
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιδρούν αρκετά έντονα στην έρευνα και στα αντίμετρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την αγορά της Κίνας και φοβούνται πιθανά αντίποινα.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse, δήλωσε πως με αυτή την κίνηση «θα μπορούσατε πολύ γρήγορα να πυροβολήσετε τον εαυτό σας στο πόδι», κάνοντας αυτά τα μέτρα να γυρίσουν μπούμερανγκ.
Η BMW κατασκευάζει το ηλεκτρικό Mini και την iX3 στην Κίνα, επομένως εξαρτάται από τα έσοδα που προκύπτουν στο εκεί παράρτημά της. Επιπλέον, η αγορά της Κίνας είναι η μεγαλύτερη αγορά για τη Βαυαρική μάρκα, και για το πρώτο τρίμηνο του 2024 αποτέλεσε σχεδόν το 1/3 των συνολικών πωλήσεων της BMW παγκοσμίως.
Εκτός αυτού, ο κ. Zipse ανέφερε πως το περισσότερο από το 50% των πωλήσεων κινεζικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη προέρχεται από εταιρείες που δεν είναι κινέζικες, με το μερίδιο αγοράς των κινεζικών κατασκευαστών στην Ευρώπη και στη Γερμανία να είναι μικρότερο από 1%.
Το συγκεκριμένο βρίσκει σύμφωνη και τη Beatrix C. Keim, διευθύντρια Επιχειρηματικών Εξελίξεων και Προγραμμάτων του μη κερδοσκοπικού ερευνητικού οργανισμού CAR (Center Automotive Research), που εδρεύει στο Michigan των ΗΠΑ. Η ίδια δήλωσε πως η κινεζική αγορά αυτοκινήτων δεν έχει κορεστεί ακόμα, και πως η κυβέρνηση της Κίνας έχει λάβει τα δικά της μέτρα για τον περιορισμό των αδειών παραγωγής, βάζοντας ουσιαστικά φραγμό σε ορισμένες εταιρείες.
Αντίστοιχα με τη BMW, τόσο η VW όσο και η Mercedes βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις δραστηριότητές τους στην Κίνα, με την VW να προειδοποιεί πως οι ενδεχόμενοι δασμοί εμπεριέχουν γενικά κάποιον κίνδυνο. Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, Thomas Schafer, «υπάρχει πάντα κάποιο είδος αντιποίνων».
Παράδειγμα για το τελευταίο αποτελεί μια δήλωση που αναρτήθηκε στο X, σύμφωνα με την οποία το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας ανέφερε στο lobby της E.E πως έλαβε πληροφορίες ότι η κυβέρνηση της Κίνας θα μπορούσε να επιβάλλει φορολογία έως και 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες. Το τελευταίο θα μπορούσε να πλήξει τις Audi, BMW και Mercedes, οι οποίες εξάγουν πολυτελή sedan και SUV στην Κίνα.
Στην Κίνα έχουν όμως σχεδόν όλοι εργοστάσια
Σύμφωνα με τον διευθυντή του Αυστριακού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών, Gabriel Felbermayr, η ζύγιση των υπέρ και κατά οδεύει προς την κατεύθυνση να αρνηθούν τους επιπλέον δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα, λόγω του προαναφερθέντους κινδύνου των αντιποίνων.
Η κ. Keim του CAR παρατήρησε πως τα αντίποινα δεν είναι απαραίτητο να στοχεύσουν τα ευρωπαϊκά οχήματα, αλλά πιθανότατα εξαρτήματα αυτοκινήτων ή άλλους βιομηχανικούς τομείς, όπως τα μηχανήματα. Εκτός αυτού, στην Κίνα θα μπορούσε να υπάρξει αύξηση δασμών για οχήματα πολυτελείας, η οποία θα έπληττε στην πραγματικότητα κυρίως τους Γερμανούς premium κατασκευαστές.
Ας μην ξεχάσουμε άλλωστε πως σχεδόν όλες οι Ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εργοστάσια στην Κίνα, ή προμηθεύονται εξαρτήματα και ανταλλακτικά από Κινέζους προμηθευτές. Μπορούμε να φανταστούμε πως πιθανά αντίποινα ίσως οδηγήσουν σε τερματισμό των συγκεκριμένων συμβολαίων, αυξάνοντας το κόστος παραγωγής –και κατά συνέπεια πώλησης- των αυτοκινήτων.
Εσείς ποιος πιστεύετε πως θα βγει νικητής στο συγκεκριμένο «παιχνίδι»; Θα μειωθούν οι τιμές των αυτοκινήτων λόγω κινέζικου ανταγωνισμού, ή θα πουλάνε και τα «Made in China» αυτοκίνητα ακριβά, λόγω των «φόρων»;
Σχολιάστε |