Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos

Η δεκαετία του 90 και το AX GTi

Διαβάστηκε από 9199 αναγνώστες - 11/8/2021

Παράλληλα με την Sport, γνωρίσαμε και την GT έκδοση του γαλλικού supermini. Ο κινητήρας ήταν 1,4 λίτρων, αλλά η ιπποδύναμη ήταν μειωμένη κατά 10 άλογα, εξαιτίας της χρήσης μονού καρμπυρατέρ. Παρόλα αυτά, το βάρος εξακολουθούσε να είναι χαμηλό, μόλις 722kg, και η αυξημένη ροπή σήμαινε πως οι επιδόσεις ήταν ακόμα καλές, με το χρόνο 0-100 να είναι 9,1 δευτερόλεπτα.

Kοινοποίησε το »


Στο τέλος της δεκαετίας του 1980, ο ηλεκτρονικός ψεκασμός είχε ήδη ξεκινήσει να εκτοπίζει τα καρμπυρατέρ, και έτσι το 1992 είδαμε το νέο AX GTi, το αμάξωμα του οποίου, όπως και των υπόλοιπων μοντέλων, είχε υποστεί facelift. Τα πορτοκαλί φλας έδωσαν τη θέση τους σε λευκά, το μέχρι τώρα παράκεντρο σήμα εμπρός μετακόμισε στο κέντρο του καπό, και οι προφυλακτήρες, μαζί με τα sideskirts, έγιναν μαύροι, κάνοντας το αυτοκίνητο ουσιαστικά δίχρωμο. Οι ζάντες αλουμινίου του κορυφαίου AX είχαν 4 μπράτσα. Αντίστοιχα, έγινε αναβάθμιση και στο εσωτερικό, το οποίο έδειχνε πλέον πιο μοντέρνο.



Όπως προδίδει το «i» στην ονομασία του μοντέλου, ο κινητήρας, ο οποίος ήταν ο ίδιος με αυτόν του Peugeot 106 XSi, ήταν injection, και απέδιδε 100 άλογα. Σε μία εποχή που ονομασίες όπως «twin cam» και «16v» προκαλούσαν καρδιοχτύπι στους γρήγορους νέους, το hot hatch με το οχταβάλβιδο μοτέρ στεκόταν αγέρωχο απέναντι στους ανταγωνιστές του. Στον TU3 άρεσε να δουλεύει ψηλά, αφού η μέγιστη ισχύς ερχόταν στις 6800 στροφές, ενώ ο κόφτης βρισκόταν στις 7200, θυμίζοντας Ιαπωνικές κατασκευές.

Χάρη σε αυτά τα στοιχεία, το σβέλτο AX GTi ήταν ένα σχολείο που χάριζε έντονες συγκινήσεις σε όσους βρίσκονταν πίσω από το τιμόνι. Η συμπεριφορά του, που χαρακτηριζόταν από την απότομη υπερστροφή που ακολουθούσε την αρχική υποστροφή, και το διαβόητο «lift-off oversteer», χαρακτηριστικό και του απόγονου, του Saxo, σήμαινε πως ο οδηγός θα έπρεπε να χειριστεί το αυτοκίνητο με τέχνη και μαεστρία. Όσοι κατάφεραν να δαμάσουν το μικρό θηρίο, ανταμείφθηκαν με πολλές στιγμές οδηγικής απόλαυσης.



Το 1994 η παραγωγή του καυτού Citroen AX GTi έφτασε στο τέλος της, ενώ οι υπόλοιπες εκδόσεις συνέχισαν να κατασκευάζονται μέχρι και το 1998. Το 1996 είδαμε τον αντικαταστάτη του μοντέλου, το διάσημο Saxo, ενώ την επόμενη χρονιά γνωρίσαμε τον καυτό απόγονο του GTi, το θρυλικό Saxo VTS 16V.

Παρόλο που αυτό συνέχισε επάξια τη λαμπρή πορεία του προκατόχου του, η αγνή και ανόθευτη εμπειρία που χάριζε το «αξάκι», όπως λεγόταν χαϊδευτικά στη χώρα μας, σαφές αποτέλεσμα της έλλειψης βάρους που είχε, είναι αυτό που κάνει τους λάτρεις της «Παλιάς Σχολής» να αναπολούν νοσταλγικά το ξεχασμένο supermini των 80s.
 

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει

Kοινοποίησε το »