Όλες οι Σειρές 3 με μια ματιά
BMW E21: Η αρχή του θρύλου
Το 1975 είναι η χρονιά που ξεκίνησαν όλα. Η Σειρά 3 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, και στην περίοδο που ακολούθησε σημείωσε μεγάλη επιτυχία, αφού κατασκευάστηκαν συνολικά σχεδόν 1,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Όπως και η -02, έτσι και η E21 ήταν αποκλειστικά δίθυρη, αλλά τον M10 κινητήρα ήρθε να συμπληρώσει και ο επίσης θρυλικός M20, ο οποίος στην κορυφαία έκδοση 323i με τις χαρακτηριστικές διπλές απολήξεις της εξάτμισης πίσω, μία σε κάθε πλευρά, απέδιδε 143 ίππους, κάνοντας το ελαφρύ sedan να κινείται πολύ γρήγορα.
Οι εξακύλινδρες εκδόσεις διέφεραν σε εμφάνιση σε σχέση με τις τετρακύλινδρες, από τους τέσσερις έναντι των δύο προβολέων μπροστά.
Η εταιρεία Baur κατασκεύασε μια ανοιχτή έκδοση που διέθετε μεσαίες και πίσω κολώνες, καθώς και ένα roll bar.
BMW E30: Θρυλική και λατρεμένη
Η επόμενη γενιά της Σειράς 3, η E30, είναι για τους περισσότερους και η πιο λατρεμένη.
Εκτός από τις δίθυρες εκδόσεις που συνέχισαν την παράδοση, εδώ είδαμε για πρώτη φορά τη Σειρά 3 και ως τετράθυρη.
Η ονομασία «touring» εμφανίστηκε ξανά, αφού η BMW κατασκεύασε και τετράπορτα πλέον station wagon μοντέλα, ενώ είδαμε και επίσημη cabrio πρόταση. Βέβαια, οι Baur εκδόσεις συνέχισαν να παράγονται.
Αλλη μια πρωτιά της BMW E30 ήταν και στους κινητήρες, αφού η 324d ήταν η πρώτη πετρελαιοκίνητη «τριάρα». Εκτός αυτού, είδαμε για πρώτη φορά και τετρακίνητη έκδοση, με την ονομασία 325iX.
Το μοντέλο όμως που προκαλεί ανατριχίλα, όχι μόνο στους φίλους της BMW, αλλά και στους απανταχού φίλους της αυτοκίνησης, είναι άλλο, και λέγεται M3.
Η θρυλική BMW E30, με το χαρακτηριστικά φουσκωμένο αμάξωμα, αποτέλεσε την απαρχή για τον πιο διάσημο ίσως συνδυασμό γράμματος με αριθμό. Ο κινητήρας-έπος S14, αρχικά 2300 και στη συνέχεια 2500 κυβικών, ταίριαζε γάντι με την άγρια εμφάνιση του αυτοκινήτου, αφού ο τρόπος λειτουργίας του σε ωθούσε να τον στροφάρεις συνέχεια στα «κόκκινα», απολαμβάνοντας τις πολεμικό του στρίγκλισμα.
Στην κορυφαία έκδοση με την ονομασία «M3 Sport Evolution III» απέδιδε 238 ίππους.
H BMW M3 E30 είναι για πολλούς ένα από τα καλύτερα sport αυτοκίνητα όλων των εποχών και είναι ιδιαίτερα σπάνια στις μέρες μας.
Για όσους αποζητούσαν sport εμπειρίες αλλά δεν μπορούσαν να αποκτήσουν μια M3, η BMW παρουσίασε και το μοντέλο 318is, που είχε τον 16βάλβιδο Μ42 κινητήρα 1800 κυβικών απόδοσης 138 ίππων, ένα μοντέλο που έγινε γρήγορα ο λαϊκός ήρωας των φίλων της BMW.
Για την αγορά της Πορτογαλίας και της Ιταλίας, υπήρξε και η 320is, που είχε μια δίλιτρη εκδοχή του S14, και έγινε γνωστή με το προσωνύμιο «η ιταλική M3».
Αξίζει να σημειώσουμε πως ο πρώτος εκπρόσωπος της σειράς Z, η Z1, είχε ως βάση την E30, και για αυτό μοιράζεται και τον ίδιο κωδικό εξέλιξης. Ο κινητήρας της ήταν ο εξακύλινδρος της 325i, και το πιο χαρακτηριστικό του μοντέλου ήταν οι πόρτες του, αφού κατέβαιναν και έμπαιναν μέσα στο αμάξωμα αντί να ανοίγουν προς τα έξω!
BMW E36: Ένα επαναστατικό modern classic
Η τρίτη γενιά της Σειράς 3 είναι η αγαπημένη E36. Το αυτοκίνητο αποτέλεσε μια επανάσταση όταν παρουσιάστηκε, αφού ο σχεδιασμός του είχε αλλάξει άρδην από αυτόν των προηγούμενων γενιών, ενώ η τοποθέτηση των κινητήρων πιο πίσω στο αμάξωμα χάρισε στο νέο μοντέλο εξαιρετική κατανομή βάρους, που άγγιζε το 50:50 εμπρός:πίσω.
Ενώ η -02 και η E21 μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «καρχαρίες», λόγω της κεκλιμένης μάσκας τους, με την Ε30 να ακολουθεί αυτές τις γραμμές, η E36 χαρακτηρίστηκε ως «δελφίνι», αφού πλέον η πρόσοψή της ήταν τραβηγμένη προς τα πίσω. Το αυτοκίνητο ήταν ιδιαίτερα αεροδυναμικό, και οι προβολείς πλέον ήταν καλυμμένοι πίσω από κρύσταλλο. Εκτός από βελτιωμένη αεροδυναμική, η Ε36 είχε και βελτιωμένη προστασία των πεζών, μια ορολογία η οποία κυριαρχεί στις μέρες μας και θέτει πολλούς περιορισμούς στους σχεδιαστές.
Το προφίλ της E36 χαρακτηριζόταν από το χαμηλό εμπρός και το ανασηκωμένο πίσω μέρος, ενώ το τελείωμά της ήταν έντονα κυρτό.
Για πρώτη φορά τα coupe μοντέλα ήταν επανασχεδιασμένα και είχαν αρκετές διαφορές στις αναλογίες τους από τα sedan, ενώ πρωτοείδαμε και την έκδοση «compact», που ήταν hatchback και αποτελούσε τον πρόγονο της Σειράς 1. Η Compact μοιραζόταν πολλά μηχανικά μέρη και με την E30.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ε36 είχε και ολοκαίνουριο σύστημα πίσω ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων, που είχε εξελιχθεί με την Z1 και ονομαζόταν «Z axle», χάρη στο οποίο είχε καλύτερη οδηγική συμπεριφορά, ειδικά σε συνθήκες με χαμηλή πρόσφυση.
Η M3 πλέον ήταν εξακύλινδρη, στην ισχυρότερή της έκδοση απέδιδε 321 ίππους και είχε σύστημα μεταβλητής ρύθμισης εκκεντροφόρων, το περίφημο VANOS. Ο σχεδιασμός της ήταν πιο διακριτικός και δεν διέφερε κατά πολύ οπτικά από τις απλές εκδόσεις, ενώ για πρώτη φορά διατέθηκε και σε τετράθυρο αμάξωμα.
Η 318is εξακολούθησε να υφίσταται, αρχικά με τον M42 της E30 και έπειτα με τον νέο Μ44 που είχε 1900 κυβικά και 140 ίππους και διατήρησε το χαρακτηρισμό της ως «baby M3», αφού ήταν ένα μοντέλο που είχε sport χαρακτήρα, αλλά ήταν πιο προσιτό από την ουτοπική M3.
Η γκάμα της E36 περιλάμβανε sedan, coupe, compact, touring και cabrio εκδόσεις, ενώ η εταιρεία Baur κατασκεύασε ανοιχτές E36 που βασίζονταν στο τετράθυρο μοντέλο.
Εδώ δεν υπήρξε κάποια τετρακίνητη, ix έκδοση.
Σελ. 1 | Η εξέλιξη της BMW Σειράς 3 |
Σελ. 2 | Όλες οι Σειρές 3 με μια ματιά |
Σελ. 3 | Οι γενιές της BMW Σειράς 3 έως σήμερα |